Buitenlandse politiek

JFK

Well-known member
2919?? Dus ze hebben nog 800,5 jaar?? :p Why worry???

Serieus: hoezo denk je dat? Ik geloof niet dat de EU dat gaat toestaan, die willen een statement maken om te laten zien wat er gebeurt als je uit de EU dreigt te stappen. Ze willen het zo moeilijk mogelijk maken voor het VK.

2019 natuurlijk....lul...:rumcolaa:

Niemand heeft er baat bij als het VK en de EU met slaande ruzie uit elkaar gaat.
Die eenarmige bandiet van de Telegraaf zegt het ook. Er is een interview met hem en die vent legt het wel goed uit vind ik.

Max

Administrator
Forumleiding
Hmm de Britten proberen dus met hun leger en spionagenetwerk ons te chanteren. Moeten we dat dus nog even fixen voordat we ze laten afdrijven.

Atreides

Well-known member

Goed stuk inderdaad. Heeft in the Guardian ook zeer interessante stukken geschreven over de Brexit.

Deze is goed, een andere is ontluisterend (maar kan ik helaas nu niet vinden):
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/may/24/miss-britain-brexitland-brexit-horror-ex-mayor-ipswich-netherlands

N.B. ooit, mede op jou suggestie het boek van Joris Luyendijk 'het zijn net mensen' gelezen. Even boeiend als 'insightful'.

Dat stuk kun je binnen 30 seconden lezen. Zijn podcast duur 14 minuut zoveel, er gaat net iets teveel nuance verloren luie docent.

Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Joris Luyendijk heeft wel meer fijne boeken. Die over het Haagse Binnenhof en eentje over de media zijn ook wel leuke boekjes. Dat boek waarin hij een jaar (?) lang de beurs in Londen volgde wil ik ook nog eens lezen.

Ska P 187

Well-known member
Serieus: hoezo denk je dat? Ik geloof niet dat de EU dat gaat toestaan, die willen een statement maken om te laten zien wat er gebeurt als je uit de EU dreigt te stappen. Ze willen het zo moeilijk mogelijk maken voor het VK.

Dat willen ze niet, er is geen keus. Out is out, wat had jij in gedachten om het de UK makkelijker te maken. 40 jaar regelgeving maken en handelsakkoorden sluiten kan je niet opgeven omdat er eentje uit wil, maar dan gelijk wel even terug wil om de cherries eruit te pikken. Het is simpelweg niet mogelijk.
De EU zal een deuk oplopen, maar voor de UK zal het desastreus gaan verlopen. Terug naar WTO regels, met de hele motherfucking wereld. Daaaaaag export van services en producten. Tegelijkertijd niet genoeg voedsel voor de bevolking hebben en geen grondstoffen voor de industrie en geen handelsakkoorden... Het makkelijkste handelsakkoord dat er voor ze inzit is eventueel met Canada, dat zou misschien met twee jaar moeten lukken. De rest van de wereld (Europa een kwart, USA een kwart en China en Japan een kwart, overige kwart is de rest) gaat gewoon zitten wachten om zo a de best mogelijke deal te kunnen sluiten en b de EU niet voor het hoofd te stoten, want die deal is veel belangrijker dan met de UK.

Dit gaat een hele harde les zijn voor de UK. Verlaat noooooit het meest succesvolle handelsblok ter wereld voor ..... niets.

Ska P 187

Well-known member
Echt als je ook maar een beetje op een leuke manier geinformeerd wil worden op wat voor ramp the UK aan het afgaan is check 3 Blokes In The Pub... op you tube. Prima te volgen, prima te verstaan, weinig politiek en vooral feiten.

Ook goed voor je hup EU gevoel, ik ben zo blij dat ik in de EU zit, voor al die dipshits die denken dat Nederland beter af is buiten de EU, (hoe kun je gvd nu een economische unie zijn zonder ook een politieke unie te zijn, andere discussie, maar goed moest het ff kwijt) goed kijken wat er zich de komende 3 jaar op dat eiland af gaat spelen wanneer Brexit daadwerkelijk doorgezet wordt.

JMD

Well-known member
(hoe kun je gvd nu een economische unie zijn zonder ook een politieke unie te zijn,
Dat lukte de EEG toch verdomd goed tot mid jaren 90, toen de grenzen ook al open waren en er ene land of 15 meedeed...
Op dat moment waren alle lidstaten volgens mij zeer tevreden over de EEG, hoe het reilde en zeilde. Toen het een politieke unie werd kwam ook steeds meer weerstand. Tel uit je winst.

U.G.

Well-known member
Dat lukte de EEG toch verdomd goed tot mid jaren 90, toen de grenzen ook al open waren en er ene land of 15 meedeed...
Op dat moment waren alle lidstaten volgens mij zeer tevreden over de EEG, hoe het reilde en zeilde. Toen het een politieke unie werd kwam ook steeds meer weerstand. Tel uit je winst.

Hoezo toen het een politieke unie werd ? De EEG had gewoon een parlement en een gerechsthof.

JMD

Well-known member
Ja, dat parlement was er toen inderdaad, maar dat was praktisch 'onzichtbaar'.

De EEG was natuurlijk een afkorting van Europese Economische Gemeenschap, geef precies aan wat hun focus was.
Politieke unie werden ze pas veel meer toen ze EU gingen heten.

Bovenaan