Buitenlandse politiek

Atreides

Well-known member
Als vrijheid van meningsuiting wordt afgeschaft of onder druk gezet lijkt me dat nooit goed.

:duim:

Hoezo? Had je wat anders verwacht dan van mij als reactie?

Niet perse. Maar aangezien ongeveer 1/3 van dat stuk over Polen en Hongarije gaat wel relevant. Om Polen en Hongarije goed aan te pakken heeft de EU namelijk veel te weinig gecentraliseerde mogelijkheden (zoals de VS of de Duitse overheid w?l heeft).

gevegt

Well-known member
Hmm, een Chinees die leiding geeft aan de grootste politieorganisatie in Europa. Ben ik de enige die dat apart vind?

Nee, ook Amnesty had grote vraagtekens. Het tegen argument was dat hij niets met het dagelijks reilen en zeilen had te maken, maar slechts een bestuursfunctie zou krijgen.

Ska P 187

Well-known member
Interpol heeft dat perse iets met Europa te maken, was dat geen Europol of lul ik nu uit mijn nek?

JMD

Well-known member
Niet perse. Maar aangezien ongeveer 1/3 van dat stuk over Polen en Hongarije gaat wel relevant. Om Polen en Hongarije goed aan te pakken heeft de EU namelijk veel te weinig gecentraliseerde mogelijkheden (zoals de VS of de Duitse overheid w?l heeft).

Maar dat is dus precies wat er fout gaat met de EU. Er zijn landen bijgekomen die het gewoon niet zo nauw nemen met de centraal opgelegde regels. Daarom vind ik ook dat de EU gewoon een land of 15/16 groot had moeten blijven, zoals de situatie ergens mid negentiger jaren was. Die landen leken qua politiek dusdanig op elkaar dat je dat redelijk eenvoudig kon afstemmen. Maar toen is 'Brussel' zichzelf gaan overschatten en wilden ze ook Oost Europa erbij hebben. Een indirect gevolg is dat Rusland zich daardoor 'op de teentjes getrapt voelde', eem direct gevolg is dat de EU er alleen maar onbestuurbaarder door werd, en ook dat de 'gewoontes/wensen' e.d. van de landen te ver uit elkaar zijn gaan liggen, waardoor er per definitie minder mensen tevreden zijn. Voeg daarbij dat doordat de EU groter werd, hij ook oncontroleerbaarder werd en dat er weerstand komt bij de bevolkingen tegen de EU is een logisch gevolg.

Dat ide?le streven naar een Verenigde Staten van Europa gaat gewoon niet werken. Dat werkt wel in Amerika omdat dat al 250 jaar 1 land is en al meer dan 100 jaar geen oorlog op het grondgebied gehad. Europa zijn 50 totaal verschillende staten en de laatste oorlog op europees grondgebied is nog geen 20 jaar terug. En een aantal van die 50 landen waren een jaar of 100 terug ook nog eens diverse kleine staatjes, in sommige landen willen separatisten zich afscheiden en dat zou dan allemaal 1 groot land moeten worden, of in ieder geval zeer verregaand moeten samenwerken. Dat lukt niet.

gevegt

Well-known member
De NAVO wilde zo snel mogelijk de oostelijke staten erbij en de EU was iets te gewillig om ze te omarmen.

JMD

Well-known member
De NAVO wilde zo snel mogelijk de oostelijke staten erbij en de EU was iets te gewillig om ze te omarmen.

Precies. Vwb de NAVO kan ik me dat nog voorstellen, die kijken meer leger/strategisch. Maar iets wat de NAVO doet, hoeft de EU toch niet te doen? Er zijn volgens mij wel meer Europese landen lid van de NAVO die niet lid van de EU.

gevegt

Well-known member
Precies. Vwb de NAVO kan ik me dat nog voorstellen, die kijken meer leger/strategisch. Maar iets wat de NAVO doet, hoeft de EU toch niet te doen? Er zijn volgens mij wel meer Europese landen lid van de NAVO die niet lid van de EU.

Kijk naar de kaart en het lijkt me logisch.
Het was toen een aftikkertje van de regeringen terwijl het EU parlement er faliekant tegen was.

Ska P 187

Well-known member
Ik zie het probleem met oost Europa simpelweg niet zo. Prima lui, kan je er goed bij hebben naar mijn mening, maar dat zal wel komen doordat ik daadwerkelijk met ze werk.

JMD

Well-known member
Kijk naar de kaart en het lijkt me logisch.
Het was toen een aftikkertje van de regeringen terwijl het EU parlement er faliekant tegen was.

Maar dan had de EU toch kunnen beslissen om niet uit te breiden? De NAVO en EU zijn 2 verschillende organisaties.
En volgens mij stond de EU aardig te popelen om al die landen erbij te halen.

gevegt

Well-known member
Maar dan had de EU toch kunnen beslissen om niet uit te breiden? De NAVO en EU zijn 2 verschillende organisaties.
En volgens mij stond de EU aardig te popelen om al die landen erbij te halen.

De regeringen, niet het parlement.

JFK

Well-known member
De regeringen, niet het parlement.

De keuze om de Oost-Europese landen in de EU te hengelen is ook een morele kwestie. Die Oostbloklanden zijn toentertijd weggeven door Churchill en Truman aan Stalin tijdens de conferenties van Jalta en Potsdam. West-Europa heeft hier heerlijk van geprofiteerd na de oorlog.

gevegt

Well-known member
De keuze om de Oost-Europese landen in de EU te hengelen is ook een morele kwestie. Die Oostbloklanden zijn toentertijd weggeven door Churchill en Truman aan Stalin tijdens de conferenties van Jalta en Potsdam. West-Europa heeft hier heerlijk van geprofiteerd na de oorlog.

Dat is waar natuurlijk. Maar ondanks dat ze niet aan de voorwaarden voldeden mochten ze toch lid worden. Dat hadden ze anders moeten aanpakken.

JMD

Well-known member
Dat is waar natuurlijk. Maar ondanks dat ze niet aan de voorwaarden voldeden mochten ze toch lid worden. Dat hadden ze anders moeten aanpakken.
Dit dus.

Net zoals dat de strenge regels voor toetreding tot de euro door Ita, Spa, Gri en Por niet gehaald werden en dat men toen de regels maar even iets aanpaste. Verblind door de wens om de gezamenlijke munt zo groot mogelijk te laten zijn.

U.G.

Well-known member
Dit dus.

Net zoals dat de strenge regels voor toetreding tot de euro door Ita, Spa, Gri en Por niet gehaald werden en dat men toen de regels maar even iets aanpaste. Verblind door de wens om de gezamenlijke munt zo groot mogelijk te laten zijn.

Welke strenge regels voor toetreding kwamen Spanje en Portugal niet na ?

JMD

Well-known member
Welke strenge regels voor toetreding kwamen Spanje en Portugal niet na ?

Men moest voldoen aan maximaal een bepaald percentage schulden e.d., allerlei financi?le regels, om deel te mogen nemen aan de euro. Toen bleek dat zo ongeveer alleen de Benelux en Duitsland er aan voldeden werden gewoon de regels aangepast.

Bovenaan