Buitenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
De Brexit onderhandelingen schijnen muurvast te zitten en voor Ierland/Noord-Ierland is er nog steeds geen oplossing. Nog een half jaar te gaan.

Atreides

Well-known member
Gelukkig is het de Britse overheid voedsel aan het inslaan en het leger aan het voorbereiden tegen rellen alsof het weer oorlog is. De benodigde douaniers zijn daarentegen weer ni?t aangenomen. Dag bij dag begint 'project fear' project reality te worden. Ondertussen blijft mevrouw May maar roepen dat een tweede referendum niet democratisch zou zijn. Wat natuurlijk een gotspe is. Alles wat democratisch besloten is moet ook democratisch herroepen kunnen worden.

Grootste winst is wel dat idioten als Wilders, Baudet, Le Pen en anderen hun grote waffel over het verlaten van de EU totaal hebben kaltgestellt.

Max

Administrator
Forumleiding
Dat van die douaniers blijft toch opmerkelijk. Bij vrijwel ieder realistisch scenario heb je ze nodig. Nederland is daar niet voor niets wel actief mee bezig.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gelukkig is het de Britse overheid voedsel aan het inslaan en het leger aan het voorbereiden tegen rellen alsof het weer oorlog is. De benodigde douaniers zijn daarentegen weer ni?t aangenomen. Dag bij dag begint 'project fear' project reality te worden. Ondertussen blijft mevrouw May maar roepen dat een tweede referendum niet democratisch zou zijn. Wat natuurlijk een gotspe is. Alles wat democratisch besloten is moet ook democratisch herroepen kunnen worden.

Grootste winst is wel dat idioten als Wilders, Baudet, Le Pen en anderen hun grote waffel over het verlaten van de EU totaal hebben kaltgestellt.

Ik werk in een bedrijf dat (mede) internationaal handelt (ik heb vooral met klanten in Nederland, Duitsland & Ierland te maken), we weten werkelijk totaal niet wat we moeten doen als bedrijf. Er zijn wel draaiboeken voor bepaalde scenario's voorbereid, maar als bedrijf is er op dit moment moeilijk beleid te maken.

Recente peilingen in Schotland en Noord-Ierland geven aan dat er in het geval van een harde Brexit een ruime meerderheid (resp. 59% en 62% op dit moment) voor afscheiding van het VK en dus Schotse onafhankelijkeheid & Ierse hereniging is. Beiden hebben het recht op een referendum. Als May dit doorzet, kan dat dus zomaar het eind betekenen van het Verenigd Koninkrijk.

Overigens staat May in de eigen partij onder druk van hardliners die vinden dat ze niet ver genoeg gaat...

JMD

Well-known member
Alles wat democratisch besloten is moet ook democratisch herroepen kunnen worden.
Als de uitslag Remain geweest was, had je dit dan ook gezegd als er mensen dan op hadden geroepen voor een 2e referendum??

Eerlijk zeggen.

JMD

Well-known member
Wilders niet hoor.
En ook in Itali? begint het te broeien las ik, ik denk dat Brexit pas het begin is. Er gaan echt nog wel meer landen vertrekken, niet komend jaar, maar in 2030 bestaat ?f de EU niet meer, ?f er zijn al flink wat landen weg.

De EU in zijn huidige vorm heeft echt zijn langste tijd gehad. Onbestuurbaar, onbeheersbaar, teveel verschillende landen (met verschillende culturen) in 1 Unie werkt niet. Tenzij je dictator gaat spelen, dat proberen Juncker en Verhofstadt wel, maar dat werkt niet, levert alleen maar meer tegengas op, en jaagt tevens mensen die in de basis wel voor de EU zijn ook 'terug' in het 'minder EU' kamp.

Gewoon terug naar de situatie van 1995, een land of 15 (met ongeveer dezelfde normen en waarden qua economische beleid), en laat het een economische unie zijn met 'vrije handel'. (zoals de oude EEG) Dat werkte perfect.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De EU gaat wel veranderen verwacht ik. Als het VK eenmaal weg is, zal er zonder twijfel gesproken worden over een hervorming. Wat dat betreft zijn ze nu wel wakker geschud. Eerst zullen ze wel Brexit achter de rug willen hebben, maar daarna zullen enkele landen daarin wel het voortouw nemen.

Diverse Eurosceptische partij?n in Europa (zoals AfD in Duitsland of de 5 sterren beweging in Itali?) willen de EU niet per se uit, maar willen hervorming. Hetzelfde geldt tegenwoordig voor het Front National.

JFK

Well-known member
Die deadline van maart 2919 zal gewoon met minimaal een half jaartje worden uitgesteld.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ze hebben denk ik geen andere keus.

Klopt, wat dat betreft betekenen de woorden van meneer Juncker niet zoveel. Hij is uiteindelijk "slechts" een werknemer die door de lidstaten / het Europees Parlement op het matje geroepen kan worden. Hij kan gedwongen worden een andere richting uit te gaan of de laan uitgestuurd worden.

Atreides

Well-known member
Als de uitslag Remain geweest was, had je dit dan ook gezegd als er mensen dan op hadden geroepen voor een 2e referendum??

Als ik deze teksten had gelezen van David Allen Green (of iemand van vergelijkbaar intellect en eloquentie) zonder enige twijfel.

En ook in Itali? begint het te broeien las ik, ik denk dat Brexit pas het begin is. Er gaan echt nog wel meer landen vertrekken, niet komend jaar, maar in 2030 bestaat ?f de EU niet meer, ?f er zijn al flink wat landen weg.

Het grootste probleem is migratie. Dat is in Itali? ?cht een probleem. Wat trouwens interessant is dat de burgers relatief eurokritisch zijn terwijl de regeringen vaak pro-Europa zijn.

De EU in zijn huidige vorm heeft echt zijn langste tijd gehad. Onbestuurbaar, onbeheersbaar, teveel verschillende landen (met verschillende culturen) in 1 Unie werkt niet. Tenzij je dictator gaat spelen, dat proberen Juncker en Verhofstadt wel, maar dat werkt niet, levert alleen maar meer tegengas op, en jaagt tevens mensen die in de basis wel voor de EU zijn ook 'terug' in het 'minder EU' kamp.

Je hebt al een Europa van verschillende snelheden. Maar met name in Zuid en oost Europa is het heel lang een spel geweest zonder nieten. Het aantal concessie neemt toen daarmee de weerstand toe.

Gewoon terug naar de situatie van 1995, een land of 15 (met ongeveer dezelfde normen en waarden qua economische beleid), en laat het een economische unie zijn met 'vrije handel'. (zoals de oude EEG) Dat werkte perfect.

Dat dacht ik vroeger ook, maar heel eerlijk gezegd lijkt me dat in het huidige tijdsgewricht waar de externe uitdagingen steeds groter worden (opkomst China, opkomst internet met te weinig aandacht voor privacy, vluchtelingen crisis in Afrika waar te veel mensen wonen voor te weinig banen, klimaatverandering enzovoort).

De EU gaat wel veranderen verwacht ik. Als het VK eenmaal weg is, zal er zonder twijfel gesproken worden over een hervorming. Wat dat betreft zijn ze nu wel wakker geschud. Eerst zullen ze wel Brexit achter de rug willen hebben, maar daarna zullen enkele landen daarin wel het voortouw nemen.

Welke veranderingen verwacht jij?

Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Die deadline van maart 2919 zal gewoon met minimaal een half jaartje worden uitgesteld.

Maart 2919 bestaat de EU vast niet meer in huidige vorm. Maar het zou mij niet verbazen als ze inderdaad uitstel krijgen tot ergens eind 2019.

JMD

Well-known member

2919?? Dus ze hebben nog 800,5 jaar?? :p Why worry???

Serieus: hoezo denk je dat? Ik geloof niet dat de EU dat gaat toestaan, die willen een statement maken om te laten zien wat er gebeurt als je uit de EU dreigt te stappen. Ze willen het zo moeilijk mogelijk maken voor het VK.

Bovenaan