Buitenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Even checken of de journalisten scherp waren en dat viel weer tegen.

zwammy

Well-known member
Trump heeft gereageerd op het dreigement van Iran. Kunnen ze vanavond bij Jinek vertellen dat je vooral moet praten als er een bomgordel dreigt met een nucleaire aanval :duim:

Atreides

Well-known member
Het gaat echt lekker met Brexit. Taking back control,maar dan zonder alle zaakjes die het leven net wat prettiger maken. Mooi man.

Brexit: pensionado’s zonder geld, voedsel op de bon en de EU blijft toch de baas
De Brexit is een zelfgegraven gat waar de Britten met z’n allen in zijn getuimeld en niet meer uit komen. Dat brengt ons met een vergezocht bruggetje naar Britse pensionado’s, die na de Brexit geen kuilen meer kunnen graven aan de Spaanse costa of de Riviera. Een harde no-deal Brexit (die onvermijdelijk is, zie hieronder) heeft allerlei gevolgen waar de Leavers geen rekening mee hebben gehouden. In een hoorzitting in het Britse parlement wees het Britse equivalent van het Verbond van Verzekeraars er vandaag op dat Britse pensionado’s in zonnige Europese oorden kunnen fluiten naar hun pensioenen als ze daar willen blijven wonen. Zonder fatsoenlijke exitdeal is het voor Britse pensioenverzekeraars namelijk illegaal de pensioenuitkeringen over te maken naar hun buitenlandse bankrekeningen. Of nou ja, in sommige landen dan, misschien niet alle landen, maar niemand die het zeker weet. Groot leedvermaak is op z’n plaats, want juist de gepensioneerden hebben enthousiast Leave gestemd, eigen schuld dikke bult. Het steeds onvermijdelijker wordende no-dealscenario leidt er zelfs toe dat de Britse regering overweegt noodvoorraden medicijnen en voedsel aan te leggen. Maar alles voor de eigen soevereiniteit, vrij van het Brusselse Juk van Juncker. Toch? Nou, niet als het aan May ligt.

Wat de fanatieke Brexiteers niet willen, is om na de uittreding uit de EU alsnog te moeten voldoen aan EU-wetgeving. Toch is dat nou precies wat Theresa May voorstelt. Als de deadline voor de Brexit straks voorbij is in maart 2019, moet de EU-wetgeving nog wel van kracht blijven op Britse bodem, voor in ieder geval een transitieperiode van 21 maanden. Dat gaat natuurlijk niet lekker vallen bij de Brexiteers: wel onder EU-wetgeving blijven vallen, met het Europese Hof van Justitie. als hoogste instantie. May en haar nieuwe Brexitminister Dominic Raab kiezen dus voor een pragmatische aanpak. Pragmatisch want voorspelbaar, in tegenstelling tot de onvermijdelijke chaos die gaat uitbreken bij een harde Brexit zonder dat er iets geregeld is. En eerlijk is eerlijk, als u zaken doet met de Britten, is het prettig om te weten dat ‘delen’ van de EU-wetgeving nog even blijven gelden. Maar helaas, ook dit gaat uitlopen op three times nothing. Er is geen deal met de EU in zicht, en het is ook niet duidelijk welke delen van de EU-wetgeving van kracht blijven. Bovendien is het plan bij voorbaat al kansloos, want de hardliners in de Conservatieve Partij zullen dit nooit pikken. En eigenlijk willen de hardliners dat er gewoon geen deal komt, zoals James O’Brien (weliswaar een wijsneus, maar helaas heeft hij vaak gelijk) hieronder pijnlijk helder uitlegt. Vreten op de bon en in de rij voor de apotheek, alles voor de soevereiniteit.
https://www.daskapital.nl/5151581/b...edsel-op-de-bon-en-de-eu-blijft-toch-de-baas/

Cheers mates!

Eef de Kip

Well-known member
Je kunt toch gewoon je Britse bankrekening aanhouden en die gebruiken? Ik bergrijp niet zo goed waarom het pensioen pers? op een buitenlandse rekening gestort moet worden.

JMD

Well-known member
Je kunt toch gewoon je Britse bankrekening aanhouden en die gebruiken? Ik bergrijp niet zo goed waarom het pensioen pers? op een buitenlandse rekening gestort moet worden.

Het gaat hier volgens mij om Britten die permanent wonen in Spanje. Tsja, dat die problemen gaan krijgen door de Brexit, dat lijkt me logisch.

Eef de Kip

Well-known member
Ja ok, maar het is die categorie dus verboden om een Britse bankrekening aan te houden?

Ik lees "Zonder fatsoenlijke exitdeal is het voor Britse pensioenverzekeraars namelijk illegaal de pensioenuitkeringen over te maken naar hun buitenlandse bankrekeningen"

Nou dan storten ze het toch op je Britse bankrekening en maak je het vervolgens toch over van je Britse naar je buitenlandse rekening?

JMD

Well-known member
Ja ok, maar het is die categorie dus verboden om een Britse bankrekening aan te houden?
Ik lees "Zonder fatsoenlijke exitdeal is het voor Britse pensioenverzekeraars namelijk illegaal de pensioenuitkeringen over te maken naar hun buitenlandse bankrekeningen"
Nou dan storten ze het toch op je Britse bankrekening en maak je het vervolgens toch over van je Britse naar je buitenlandse rekening?
Dat kan ja, maar misschien dat als je permanent in Spanje woont dat het geld dan niet naar een Britse rekening overgemaakt mag worden?? Geen idee hoe dat zit.

Atreides

Well-known member

Als het supereasy zou zijn om dat te fixen verwacht je eigenlijk wel dat het er dan bij wordt verteld. Al geeft de beste man waarschijnlijk alleen maar antwoord op de vragen.

Denk sowieso dat die pensionado's een veel groter probleem hebben, dik kans dat ze straks illegaal in Spanje/Frankrijk enzovoort zitten bij een 'no deal'.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat kan ja, maar misschien dat als je permanent in Spanje woont dat het geld dan niet naar een Britse rekening overgemaakt mag worden?? Geen idee hoe dat zit.

Het hangt puur af van wat de wetten in Spanje zijn. Er zijn landen die zeggen dat je geen pensioen / uitkering uit het buitenland mag ontvangen (ongeacht in wat voor een rekening) als er geen verdrag is met dat land. Ik heb geen idee of de Spaanse wet ook zo is.

Daarnaast is er natuurlijk ook het probleem van hun immigratiestatus als ze niet meer die EU-rechten hebben, zoals Atreides hierboven zei.

JMD

Well-known member
Denk sowieso dat die pensionado's een veel groter probleem hebben, dik kans dat ze straks illegaal in Spanje/Frankrijk enzovoort zitten bij een 'no deal'.
Dat laatste denk ik niet. Want er zitten ook een hoop Spanjaarden in GB, en de Spaanse overheid zal willen voorkomen dat die zo meteen ook als 'illegaal' worden gezien.
Daar zal wel (net als met veel andere landen) gewoon een deal over gesloten worden.

Batigoal

Well-known member
Mooi hoor die Brexit. Eruit stappen omdat je overal zelf over wilt beslissen, maar vervolgens over alles deals moeten sluiten zodat je alsnog niets zelf kunt beslissen.

Atreides

Well-known member
Dat laatste denk ik niet. Want er zitten ook een hoop Spanjaarden in GB, en de Spaanse overheid zal willen voorkomen dat die zo meteen ook als 'illegaal' worden gezien.

Ik denk het ook niet. Maar feit is dat de Spaanse overheid hier helemaal niet meer over gaat. De UK moet dealen met de EU. Dat de EU belang heeft bij een deal is duidelijk. Dat de EU ook een gigantisch belang heeft bij de deal is nog duidelijker.

Zoals ik al aangaf een 'no deal' zit zo ontzettend diep in de haarvaten van de gehele Britse maatschappij dat het eigenlijk ondenkbaar is. Maarja, dat was een Brexit ook.

Daar zal wel (net als met veel andere landen) gewoon een deal over gesloten worden

Er zijn dus geen andere landen. Heel misschien Noorwegen of Zwitserland. Maar daar zullen wel niet zoveel pensionado's overwinteren.

Bovenaan