Buitenlandse politiek

Ska P 187

Well-known member
Het is allemaal logisch. Het vooruitzicht op Brexit zorgt ervoor dat weinig/minder EU buitenlanders hun toekomst nog zien in de. Daarmee ontstaat druk op de arbeidsmarkt, de salarissen gaan omhoog en daarmee de huizenprijzen. Op dit moment, minimaal tot 2020 geloof ik, zijn de gevolgen van uittreden uit de gemeenschappelijke markt nog niet direct merkbaar dmv importbelastingen ed.
Wat denk ik interesanter is om te zien of er ook daadwerkelijk minder in de UK geinvesteerd wordt door het buitenland. Ik weet niet wat de cijfers hiervan zijn, maar is denk ik meer een voorbode van ' things to come' .
 

JMD

Well-known member
Het is allemaal logisch. Het vooruitzicht op Brexit zorgt ervoor dat weinig/minder EU buitenlanders hun toekomst nog zien in de. Daarmee ontstaat druk op de arbeidsmarkt, de salarissen gaan omhoog en daarmee de huizenprijzen. Op dit moment, minimaal tot 2020 geloof ik, zijn de gevolgen van uittreden uit de gemeenschappelijke markt nog niet direct merkbaar dmv importbelastingen ed.
Dat zal misschien kloppen, maar er werd door financieel experts gewaarschuwd dat het na een Brexitstem vrijwel direct dramatisch zou gaan. Dat blijkt dus mee te vallen. Het zal zomaar kunnen gebeuren dat alle zwarte doemscenario's van de toekomst ook blijken mee te vallen.
Vergeet niet dat degenen die de doemscenario's uitspraken ook zelf het meeste voordeel hadden bij de Remainstem.
 

vakx2.0

Banned
Het wordt wel degelijk dramatisch. De Brexit'ers hebben de bevolking een totaal onrealistisch scenario voorgeschoteld, waar nu dus de ballen van blijken te kloppen. Welk 'goeds' komt er voor terug? Geklooi aan de Ierse grenzen, nieuwe UK grenzen met lange files door goederencontrole etc, vertraagde handel, meer bureaucratie, een ontkoppeling van de Britse luchtvaart/luchtruim (lees: chaos) en een zwaar verstoorde verhouding met Europa.

De Brexiters van het eerste uur zijn stuk voor stuk vertrokken, en laten May en de rest met een onoplosbaar probleem achter. Een beslissing waar de jonge generaties, zij die de toekomst hebben, nooit achter zijn gestaan en waaraan nu toch koste wat kost wordt vastgehouden door een fossiele, dikwijls op leeftijd zijnde, parlementari?rs .... daarvan valt weinig goeds te verwachten.

Met Europa is heel veel mis. Maar men lijkt te zijn vergeten hoeveel goeds en voorspoed de unie ons heeft gebracht. Dat wordt in de UK nu met kind en badwater weggegooid. En wat er voor terugkomt... niemand die het weet. En de paar rapporten die WEL worden gemaakt, worden angstvallig buiten de publiciteit gehouden. Dat voorspelt weinig goeds.
 

Ska P 187

Well-known member
Dat zal misschien kloppen, maar er werd door financieel experts gewaarschuwd dat het na een Brexitstem vrijwel direct dramatisch zou gaan. Dat blijkt dus mee te vallen. Het zal zomaar kunnen gebeuren dat alle zwarte doemscenario's van de toekomst ook blijken mee te vallen.
Vergeet niet dat degenen die de doemscenario's uitspraken ook zelf het meeste voordeel hadden bij de Remainstem.

Welke voordelen heeft het uit de unie stappen van de UK volgens jou?
 

JMD

Well-known member
Welke voordelen heeft het uit de unie stappen van de UK volgens jou?

Ik constateer alleen maar zaken. Dat bv nota bene de banken zeggend at er chaos gaat komen als men Brexit stemt, terwijl het de banken zelf (met die in The City voorop) waren die de kredietcrisis niet zagen aankomen en met hun gedrag gezorgd hebben voor die crisis die een jaar of 7 geduurd heeft.

Ik kan me echter wel voorstellen dat er mensen zijn die voor Brexit gestemd hebben. Hele dorpen in Engeland zijn 'overgenomen' door Polen / Litouwers e.d.. Denk niet dat je daar gelukkig van wordt. En net als dat men voor Trump ipv Clinton koos vanwege 'Met Clinton gaan we door zoals het nu is, er moet verandering komen, dus laat ik maar op Trump stemmen' is dat bij Brexit ook gebeurd.
Wat er verder ook nog speelde in Engeland was natuurlijk het grote verschil tussen het 'Zuiden' en het 'Noorden'. Het boek van Titia Ketelaar 'Mind the gap' is wat dat betreft verplichte kost voor eenieder die niet snapt waarom mensen voor Brexit stemden. Er zit gewoon een flink verschil tussen het zuiden en het noorden. Men praat in NL wel eens over het verschil tussen 'de elite' en het 'volk', maar dat gat is in NL slechts een flard van wat het in Engeland is.
 

vakx2.0

Banned
Dan is het wel bizar dat het noorden-noorden van de UK (Schotland) liever in de EU blijft.

Grootste probleem is niet dat Britten voor de Brexit hebben gestemd. Grootste probleem is dat ze verleid door loze beloftes die in 9 van de 10 gevallen niet kunnen worden waargemaakt in de praktijk en in 10 van de 10 gevallen waarschijnlijk erger voor ze gaan uitpakken dan ze ooit voor mogelijk hebben gehouden. Dat heeft weinig met doemdenken te maken, maar is gewoon de realiteit. Grote bedrijven, de jeugd, de Schotten, die Ieren, de banken, de handelaren, de Britten in het buitenland... niemand ziet het zitten. Het is de uitslag van een populistische campagne die met valse cijfers en valse argumenten en valse beloftes is gevoerd door Farage en co. Onverantwoordelijk.
 

JMD

Well-known member
Dan is het wel bizar dat het noorden-noorden van de UK (Schotland) liever in de EU blijft.
Nee, want het noorden van Engeland (zeg maar de lijn Liverpool - Manchester - Leeds) heeft hele andere problemen dan Schotland. Die lijn was ooit het hart van de Industri?le Revolutie, maar nadat rond de Jaren 60 van de 20e eeuw de fabrieken steeds meer sloten is daar een flinke werkloosheid. Als je dan ook nog begin deze eeuw een flinke hoeveelheid Oosteuropese immigranten binnen ziet komen die tegen lager dan minimumloon de banen die er nog zijn inpikken dan is het wel logisch dat men niet zo blij is met de EU.
 

JMD

Well-known member
Grootste probleem is niet dat Britten voor de Brexit hebben gestemd. Grootste probleem is dat ze verleid door loze beloftes die in 9 van de 10 gevallen niet kunnen worden waargemaakt in de praktijk en in 10 van de 10 gevallen waarschijnlijk erger voor ze gaan uitpakken dan ze ooit voor mogelijk hebben gehouden. Dat heeft weinig met doemdenken te maken, maar is gewoon de realiteit. Grote bedrijven, de jeugd, de Schotten, die Ieren, de banken, de handelaren, de Britten in het buitenland... niemand ziet het zitten. Het is de uitslag van een populistische campagne die met valse cijfers en valse argumenten en valse beloftes is gevoerd door Farage en co. Onverantwoordelijk.
Jij denkt niet dat de hele EU gaat instorten en dat we dan ook wel eens problemen zouden kunnen hebben? Die echt in het niet gaan vallen bij wat het VK tegen gaat komen? Het project EU loopt echt op zijn laatste benen. Als dat 2030 haalt is het een wonder.

En vwb loze beloftes: die worden bij elke verkiezing gedaan, door beide partijen.
 

Ska P 187

Well-known member
Het zou op zich wel grappig zijn wanneer de EU eerder uit elkaar valt dan dat Brexit heeft plaatsgevonden, maar het is het ??n of het ander. Of we groeien veel meer als unie naar elkaar toe, dat zie ik eerder gebeuren, of het zooitje valt uit elkaar. Een mogelijkheid die ik niet terzijde schuif overigens.
 

JMD

Well-known member
Het zou op zich wel grappig zijn wanneer de EU eerder uit elkaar valt dan dat Brexit heeft plaatsgevonden, maar het is het ??n of het ander. Of we groeien veel meer als unie naar elkaar toe, dat zie ik eerder gebeuren, of het zooitje valt uit elkaar. Een mogelijkheid die ik niet terzijde schuif overigens.
Mwah, Brexit gaat in 2019 gebeuren, voor die tijd bestaat de EU nog wel...

De EU gaat echt niet meer naar elkaar toegroeien dan nu het geval is, daarvoor is het verschil tussen West/Noord-Europa en Zuid/Oost-Europa te groot.

Ben nu bezig in het boek 'Het einde van Europa' van James Kirchik. Is echt een aanrader!
 

zwammy

Well-known member
Blijft toch leuk dat al het positieve wat uit de VK of Amerika komen helemaal maar dan ook helemaal niets met de Brexit of de Republikeinen te maken heeft.
 

gevegt

Well-known member
Blijft toch leuk dat al het positieve wat uit de VK of Amerika komen helemaal maar dan ook helemaal niets met de Brexit of de Republikeinen te maken heeft.

Ik heb dan ook nog niets positiefs kunnen ontdekken waar die twee specifiek verantwoordelijk voor zijn.
 

zwammy

Well-known member
Het klopt dat de waarde van het pond sinds 23 juni, de dag waarop de Britten voor uittreden stemden, fors is gedaald. Met een pond kon je op 22 juni nog 1,47 dollar kopen. Nu koop je met een pond 1,23 dollar, een daling van 16 procent. Ook ten opzichte van de euro is het pond gedaald. Een pond was op 22 juni nog 1,30 euro waard. Nu is dat 1,15 euro, een daling van 11,5 procent. Dat zijn forse dalingen, maar zeggen dat het pond is ingestort is overdreven. Bij zware valutacrises zijn de dalingen veel groter. In 1997 verloor de Indonesische roepia tijdens de Azi?crisis in korte tijd 80 procent van de waarde ten opzichte van de dollar.

Het zwakkere pond heeft gevolgen. Het is voor Britten duurder geworden om in het buitenland op vakantie te gaan. Invoerproducten – van voeding, tot iPhones, benzine en wijn – zijn duurder. Maar het is gunstig voor Britse bedrijven die hun goederen en diensten in het buitenland afzetten. Zij worden goedkoper ten opzichte van hun concurrenten.

Wat zijn de economische gevolgen? In juni, de maand van het referendum bedroeg de Britse werkloosheid 4,9 procent, volgens de meetmethode van Eurostat. In november (de recentste Eurostatcijfers) was de Britse werkloosheid 4,8 procent. Dat is lager dan de Nederlandse werkloosheid van 5,6 procent.

De Britse economische groei daalde evenmin hard na het referendum. In de twee kwartalen voor het referendum groeide ze met 0,4 en 0,7 procent, in het derde kwartaal (dus juni-september) met 0,5 procent.

Veel economen gingen uit van een economische terugval na het referendum, maar stellen nu hun verwachtingen positief bij. Het IMF zei deze week dat de Britse economie in 2017 met 1,5 procent groeit, 0,4 procentpunt meer dan eerder gedacht. Het IMF erkent dat de Britse binnenlandse economie „na de Brexit-stem veel beter standhoudt dan verwacht”. Ter vergelijking, de Nederlandse economie groeit dit jaar volgens het IMF met 1,6 procent. Als Rutte werkelijk meent dat de Britse economie op dit moment inzakt, moet hij gezien het geringe verschil ook zeggen dat de Nederlandse economie inzakt.

Redelijk feitelijk. Maar zal niet door de brexit komen maar door de lavendelbloempjes in Birmingham.
 

gevegt

Well-known member
Als dit een effect is van de Brexit ( die nog moet komen ) zou het in Europa een stuk slechter moeten gaan.
Dat de zogenaamde financi?le en economische experts er naast zitten verbaast me niets. Dat doen ze namelijk bijna altijd.
 

JMD

Well-known member
Als dit een effect is van de Brexit ( die nog moet komen ) zou het in Europa een stuk slechter moeten gaan.
Dat de zogenaamde financi?le en economische experts er naast zitten verbaast me niets. Dat doen ze namelijk bijna altijd.

:duim:

Ook als ze zeggen dat de VK beter in de EU had kunnen blijven? :p
 

JMD

Well-known member
Redelijk feitelijk. Maar zal niet door de brexit komen maar door de lavendelbloempjes in Birmingham.

Mwah, valutaschommelingen (mits idd niet extreem zoals je aanhaalt) hebben beide kanten op altijd 2 kanten van de medaille. Is je munt veel waard dan is het gunstig voor jezelf, maar slecht voor de bedrijven (want (spreekwoordelijk) niemand wil wat van je kopen, omdat het zo duur is, wat weer kan betekenen dat er ontslagen gaan vallen), als je munt weinig waard is ben je zelf duur uit, maar is het goed voor de bedrijven, en dat levert weer banen op.
 

Maasveld

Well-known member
Dan is het wel bizar dat het noorden-noorden van de UK (Schotland) liever in de EU blijft.

Grootste probleem is niet dat Britten voor de Brexit hebben gestemd. Grootste probleem is dat ze verleid door loze beloftes die in 9 van de 10 gevallen niet kunnen worden waargemaakt in de praktijk en in 10 van de 10 gevallen waarschijnlijk erger voor ze gaan uitpakken dan ze ooit voor mogelijk hebben gehouden. Dat heeft weinig met doemdenken te maken, maar is gewoon de realiteit. Grote bedrijven, de jeugd, de Schotten, die Ieren, de banken, de handelaren, de Britten in het buitenland... niemand ziet het zitten. Het is de uitslag van een populistische campagne die met valse cijfers en valse argumenten en valse beloftes is gevoerd door Farage en co. Onverantwoordelijk.
De Remainers zijn toch ook gewoon voorgelogen?
 
Bovenaan