Jep. Nou is men in Frankrijk niet wars van protesteren. Zoals mijn leraar AK ooit zei (hij had een 2e huisje in Frankrijk, iets onder Parijs): er gaat geen dag voorbij in Parijs dat er niet gedemonstreerd wordt.
Ja, vrij goed. Aubervilliers is een buitenwijk zoals zovelen in Parijs waar je gewoon je leven spreekwoordelijk niet zeker bent. Daar komt de politie ook niet veel, en als ze komen worden gewoon de politieauto's beschoten. Waar de buitenwijken van bv Londen redelijk veilig zijn (mits je geen gekke dingen doet) is dat in Parijs absoluut niet zo. Dat zijn spreekwoordelijke no-go-areas.
Vorig jaar oktober was er een delegatie van een Nederlands ministerie in zo'n voorstad. Ze kwamen onder begeleiding van politie met de bus, spraken met mensen in een 'buurthuis'. De volgende plek die ze zouden bezoeken lag amper 500m verder. De politie gaf aan dat het verstandiger was per bus te gaan, een aantal delegatieleden waren zo naief om te denken dat die 500m wel gelopen kon worden. Dus niet, ze werden overvallen, raakten hun bezittingen kwijt en 1 van hen kwam in een ziekenhuis terecht.
In 1 van die buitenwijken werd 2 maanden terug gewoon even een molotovcocktail in een bus gegooid... En we weten allen wat er in het najaar van 2005 daar gebeurde.
Mijn ervaringen zijn misschien nu wat gedateerd, begin/medio jaren negentig, maar ik heb na de middelbare school als kelner/bartender in een bistro in Vincennes gewerkt. Vincennes is waar de aanslag op die Joodse supermarkt werd gepleegd. Dat is Parijs.
Ik woonde zelf in Boissy Saint Leger, wat verder oostelijk. Dat is de banlieu aan het eind van de oost RER lijn, met een ideale verbinding met Parijs.
Ik woonde in het centrum/dorp maar in de HLM flats stonden er jongeren de hele nacht door of op de uitkijk of te dealen, en op de hogere verdiepingen zag je altijd wel aanstekerlichtjes branden. Er was altijd dus wel uitkijk, of iets gaande.
Heel sneaky maar ook verdomd snel kwamen ze er achter dat ik uit Nederland kwam, en omdat het de eerste ectasy-era was vonden ze me blijkbaar interessant.
In de banlieus hangt/ hing er bijna altijd een super opgefokt en gefrustreerd wij-tegen-zij sfeertje, als een tikkende tijdbom....het had weinig met wat ik kende vanuit Rotterdam.
Er is heus wel degelijk veel politie op de been, en die kwamen soms op brute kracht spierkracht tonen....maar de politie-agenten uit de banlieu h?ten de banlieu ! Het is algemeen bekend dat de agenten het liefst willen werken in de stad Parijs. De dienders in sp? die zakken voor die korps belanden dan in de banlieu, en zijn zo nodig nog agressiever en gefrustreerder dan de schijt-aan-alles jongeren daar.