Buitenlands nieuws

gevegt

Well-known member
Trump herhaalt: 'Bijna niets meer over om aan te vallen in Iran'

Zou hij daarmee bedoelen dat ze bijna geen patriot raketten meer hebben?

• Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Typisch Nederland dit weer ...

Je verwacht het niet he. Dat Nederlandse leger zal best professioneel zijn maar het oogt de laatste jaren best amateuristisch allemaal. Maar dat kun je het leger zelf niet eens verwijten, allemaal gevolg van politieke keuzes.

JMD

Well-known member
Jep, 10-15 jaar geleden werd hier al voor gewaarschuwd dat je niet teveel moet bezuinigen op het leger. Pechtold vond toen bv dat het leger bij oerfeningen maar gewoon 'pief pief' moest roepen...

We betalen er nu de prijs voor....

gevegt

Well-known member
Jep, 10-15 jaar geleden werd hier al voor gewaarschuwd dat je niet teveel moet bezuinigen op het leger. Pechtold vond toen bv dat het leger bij oerfeningen maar gewoon 'pief pief' moest roepen...

We betalen er nu de prijs voor....
Het lijkt mij eerder dat het schip niet was berekend op dit geschut en er daardoor achteraf werkzaamheden moesten worden uitgevoerd om het alsnog te laten werken.
Maar dat zal ook wel de schuld van Pechthold zijn.

erka

Well-known member
Het lijkt mij eerder dat het schip niet was berekend op dit geschut en er daardoor achteraf werkzaamheden moesten worden uitgevoerd om het alsnog te laten werken.
Maar dat zal ook wel de schuld van Pechthold zijn.
Wel gebrek aan interne experts bij defensie door bezuinigingen. Ik vermoed dat defensie ook veel technische expertise heeft uitbesteed aan aannemers net zoals Prorail, Rijkswaterstaat, NS etc etc. Waardoor je bij inkoop goed de mist in kan gaan.

• Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Wel gebrek aan interne experts bij defensie door bezuinigingen. Ik vermoed dat defensie ook veel technische expertise heeft uitbesteed aan aannemers net zoals Prorail, Rijkswaterstaat, NS etc etc. Waardoor je bij inkoop goed de mist in kan gaan.
Precies. Alles moest voor een stuiver, want defensie was toch niet meer van deze tijd... (en nee, Pechtold was idd niet de enige, maar hij was wel degene met die 'pief pief' quote om maar aan te geven hoe weinig hij er van snapte van wat de problemen kunnen zijn als je defensie verwaarloost)

gevegt

Well-known member
Natuurlijk hebben de jarenlange bezuinigingen invloed op defense gehad. Voor het meerendeel in het afschaffen van divisies en het daarbij horende materieel. Ook kennis gaat dan verloren.
Dat het logistieke apparaat al tientallen jaren niet op orde is, is ook al heel lang bekend.

Toch heeft een gebrek aan kennis niets te maken met dit specifieke geval. Het schip is gebouwd door Thales en die levert ook de kennis wat wel en niet mogelijk is. Defensie levert alleen de wensen aan en zet de handtekening.

ALenstra

Well-known member
Volgens Iran gaan we nog wat beleven de komende tijd. En de straat van Hormuz houden ze gesloten. Vandaag toch maar een noodpakket regelen.

Bovenaan