Buitenlands nieuws

gevegt

Well-known member
Nee het gaat blijkbaar om de veiligheidskabel ,die de verbinding maakt tussen de dalende en stijgende cabine en het tegenwicht regelt tussen beide.

De vraag hoe dit kan gebeuren ? I put my money op slecht onderhoud. Onderhoud werd namelijk uitbesteed en werknemers van Carris, het bedrijf die de vier liften in Lissabon runt, klaagden vaak over slecht onderhoud. Deze kabels zijn gewoon nog vervangen in 2022. Die cabines zijn ook pas 150 jaar oud.

Deze is die ene die opklimt naar Bairro Alto, over jeugdsentiment gesproken.
Bedankt voor de info, ik ga nu maar niet dieper in op de meer technische achtergrond. Het lijkt me gepaster om eerst de slechtoffers te herdenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: U.G.

JMD

Well-known member
Nee het gaat blijkbaar om de veiligheidskabel ,die de verbinding maakt tussen de dalende en stijgende cabine en het tegenwicht regelt tussen beide.

De vraag hoe dit kan gebeuren ? I put my money op slecht onderhoud. Onderhoud werd namelijk uitbesteed en werknemers van Carris, het bedrijf die de vier liften in Lissabon runt, klaagden vaak over slecht onderhoud. Deze kabels zijn gewoon nog vervangen in 2022. Die cabines zijn ook pas 150 jaar oud.

Deze is die ene die opklimt naar Bairro Alto, over jeugdsentiment gesproken.
In 2018 was er een ontsporing bij deze trams omdat de wielen niet goed onderhouden waren …

Even voor mijn beeld: heb je het over een kabel die, net als een kabelbaan, zorgt voor de voortstuwing en het remmen?
Niet echt voortstuwen hier natuurlijk, alhoewel er wel iets van kracht nodig is om te starten, daarna regelt de zwaartekracht de rest. Maar het ging mij hier om het voorbeeld dat dit een kabel is die niet mag breken omdat je dan echt mega problemen hebt, dus die zijn vaak meervoudig beveiligd. En toch ging het mis.
 

JMD

Well-known member
De eerste bevindingen uit het onderzoek,


Wat ik mij nog steeds afvraag is hoe de remmen op de wielen werken, als die er zijn.
Die zullen er ongetwijfeld opzitten omdat dit soort 'gevaarlijke' installaties te allen tijde over backups beschikken mocht er iets misgaan.
Gezien de leeftijd van de trams vermoed ik dat het gewoon 'fysieke' remmen (blokremmen?) zijn, die de wielen tegenhouden.

En dat het na de breuk ineens heel snel ging is logisch, het is daar flink steil, het karretje zat vol (40 man), de zwaartekracht doet haar werk dan wel.
 

gevegt

Well-known member
Die zullen er ongetwijfeld opzitten omdat dit soort 'gevaarlijke' installaties te allen tijde over backups beschikken mocht er iets misgaan.
Gezien de leeftijd van de trams vermoed ik dat het gewoon 'fysieke' remmen (blokremmen?) zijn, die de wielen tegenhouden.

En dat het na de breuk ineens heel snel ging is logisch, het is daar flink steil, het karretje zat vol (40 man), de zwaartekracht doet haar werk dan wel.
Dat er een backup is lijkt me logisch.
Vaak zijn de remmen van treinen/ trams voorzien van schijfremmen met blokken die met een ijzerlegering zijn voorzien.
Mijn vraag is eigenlijk hoe die werken bij deze tram ( mechanisch, elektrisch, pneumatisch? ) En waarom deze veiligheidsfunctie niet of onvoldoende heeft gewerkt.
Nogmaals, als er al remmen op zitten.
 

JMD

Well-known member
Dat er een backup is lijkt me logisch.
Vaak zijn de remmen van treinen/ trams voorzien van schijfremmen met blokken die met een ijzerlegering zijn voorzien.
Mijn vraag is eigenlijk hoe die werken bij deze tram ( mechanisch, elektrisch, pneumatisch? ) En waarom deze veiligheidsfunctie niet of onvoldoende heeft gewerkt.
Nogmaals, als er al remmen op zitten.
Ja er zitten remmen op, zie ook het artikel op nos.nl.
Dat moet namelijk de backup zijn, er zijn niet veel andere mogelijkheden bij zo’n trammetje
 

U.G.

Well-known member
Dat er een backup is lijkt me logisch.
Vaak zijn de remmen van treinen/ trams voorzien van schijfremmen met blokken die met een ijzerlegering zijn voorzien.
Mijn vraag is eigenlijk hoe die werken bij deze tram ( mechanisch, elektrisch, pneumatisch? ) En waarom deze veiligheidsfunctie niet of onvoldoende heeft gewerkt.
Nogmaals, als er al remmen op zitten.

Ze werken ook ‘gewoon’ met remblokken en remschijven. De trams werken zowel elektrisch als mechanisch trouwens. Ik kan me nog herinneren dat alles heel nauw luisterde vooraf aan iedere rit. Waar je moest gaan zitten, je gedrag qua bewegen en überhaupt of je staat, alles werd aangestuurd, want alles kan een cruciale rol spelen in de veiligheid. In het beginstuk schijnt ook de meeste spanning op de kabels te komen en daar is het hier ook fout gegaan.

Ik word alleen niet echt veel wijzer van de onderzoekjes, want als de tram ontspoort kom je zonder stroom te zitten en dus ook zonder rem, zegt men nu. Maar hoe kan een mechanische ( automatische ) remsysteem dan ook falen ? Ikke niet begrijp. Wordt ook niet uitgelegd.
 

JMD

Well-known member
Ik dacht juist gelezen te hebben dat het juist bij het eind van de rit, toen die bijna boven was, mis ging?
 

gevegt

Well-known member
Ze werken ook ‘gewoon’ met remblokken en remschijven. De trams werken zowel elektrisch als mechanisch trouwens. Ik kan me nog herinneren dat alles heel nauw luisterde vooraf aan iedere rit. Waar je moest gaan zitten, je gedrag qua bewegen en überhaupt of je staat, alles werd aangestuurd, want alles kan een cruciale rol spelen in de veiligheid. In het beginstuk schijnt ook de meeste spanning op de kabels te komen en daar is het hier ook fout gegaan.

Ik word alleen niet echt veel wijzer van de onderzoekjes, want als de tram ontspoort kom je zonder stroom te zitten en dus ook zonder rem, zegt men nu. Maar hoe kan een mechanische ( automatische ) remsysteem dan ook falen ? Ikke niet begrijp. Wordt ook niet uitgelegd.
Bedankt voor je uitleg, maar mijn en nu onze, vraag blijft dus nog openstaan.
 

U.G.

Well-known member
Ik dacht juist gelezen te hebben dat het juist bij het eind van de rit, toen die bijna boven was, mis ging?

Nee de klimmende tram was maar een paar meters opgeklommen, en toen het gebeurde viel die dus weer terug naar de startpunt, daar nabij het Restauradores-plein. Zonder schade verder, maar de schrik bij de passagiers en personeel kwam snel toen men begreep/hoorde dat de dalende tram bezig was aan een ongecontroleerde val.

Ik begrijp je trouwens wel, want ‘jouw’ versie kreeg ik die dag ook mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

U.G.

Well-known member
Bedankt voor je uitleg, maar mijn en nu onze, vraag blijft dus nog openstaan.

Een heel plausibele vraag ook. Mijn gevoel zegt dat we nog best lang kunnen gaan wachten op een heldere antwoord. Maar de overheden pakken in ieder geval alvast uit met de mededeling dat er nieuwe trams gaan komen.
 

gevegt

Well-known member
Een heel plausibele vraag ook. Mijn gevoel zegt dat we nog best lang kunnen gaan wachten op een heldere antwoord. Maar de overheden pakken in ieder geval alvast uit met de mededeling dat er nieuwe trams gaan komen.
In Nederland duurt zo'n onderzoek meestal ongeveer een jaar. Benieuwd hoe lang het in Portugal duurt.
 

JMD

Well-known member
Nee de klimmende tram was maar een paar meters opgeklommen, en toen het gebeurde viel die dus weer terug naar de startpunt, daar nabij het Restauradores-plein. Zonder schade verder, maar de schrik bij de passagiers en personeel kwam snel toen men begreep/hoorde dat de dalende tram bezig was aan een ongecontroleerde val.

Ik begrijp je trouwens wel, want ‘jouw’ versie kreeg ik die dag ook mee.
Oke.

Dan kwamen ze onderin dus nog goed weg, je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de kabel was gebroken als de trammetjes halverwege waren geweest.
 

erka

Well-known member
In Australië is zonnebrand factor 4 massaal verkocht als zonnebrand factor 50. Met andere woorden je denkt dat je factor 50 hebt gesmeerd (echt wel nodig in Australië) en je hebt in de praktijk maar factor 4 gesmeerd. Heftig hoor.
 
Bovenaan