Ik ga met Eneco naar 2,71€ per m3. Wel een behoorlijk verschil al. Gaan ze per kwartaal of misschien wel per maand aanpassen die prijs. Maar goed, mijn verbruik is niet dusdanig dat er extreme bedragen gaan uitrollen. Mijn inkomen is ook hoog genoeg om er niet wakker van te liggen. Maar dit is voor veel huishoudens niet op te vangen.
Gezien de elektrakosten ook omhoog gaan, wellicht wel wat vaker naar kantoor fietsen. Sowieso is een beetje extra beweging ook niet ongezond.
Een groot deel van de kosten zal nog steeds belastingen zijn. Dus het kabinet vangt sowieso een enorme financiële meevaller waarmee ze weer kunnen gaan lijmen. Maar die mensen zitten dan alweer in de stress. Daarnaast is het zo’n chaotisch systeem dat de vorm waarin de compensatie komt ook weer invloed op de toeslagen kan hebben. De rekenaars hadden alweer berekend dat je ook in 2023 weer situaties hebt waarbij een euro extra maar 14 cent oplevert. Hadden ze berekend dat een dagje extra werken per week dan 65 euro extra op zou leveren. Dan gek vinden dat mensen dat ervoor kiezen om niet die extra dag te werken.