Binnenlandse politiek

De Wolf

Well-known member
Ik vraag me af wat het nut van nieuwe verkiezingen zou zijn momenteel. De impasse waar we in zitten is niet zo maar weg.
BBB zou enorm winnen, VVD en D66 gehalveerd worden en van het CDA blijft niets meer over. Pure zelfmoord dus.

Knipsel.JPG
Peiling van afgelopen zondag van MdH
 

JMD

Well-known member
Dat zijn geplande verkiezingen. Dit zijn dan weer extra verkiezingen. Vind ik wel een verschilletje.
In de basis ja. Maar een kabinet dat niet mag vallen omdat de impasse anders blijft is onzin... Een kabinet valt of valt niet, dat heeft niks te maken met impasse of wat dan ook.
Het kabinet valt niet omdat 3 van de 4 coalitiepartijen zwaar op verlies staan in de peilingen. En ja, het zijn maar peilingen, maar je moet wel een heel optimistische aanhanger van CDA/VVD/D66 zijn om te denken dat je met deze peilingen er een beter resultaat uit kan halen (dan in 2021) bij versnelde verkiezingen.

Het enige punt wat je nu gaat krijgen is dat de coalitie niks meer klaar gaat spelen de komende 2 jaar (want de coalitie is verdeeld en van de oppositie hoeven ze geen steun meer te verwachten) en dan gaan ze in 2025 nog meer zetels verliezen.
 

gevegt

Well-known member
Dat gedrag van hem is toch allang bekend?
Net als dat hij de politiek is in gegaan om makkelijk geld te verdienen.
 

Friesland

Well-known member
BBB zou enorm winnen, VVD en D66 gehalveerd worden en van het CDA blijft niets meer over. Pure zelfmoord dus.

Peiling van afgelopen zondag van MdH

Om deze cijfers in context te plaatsen, zou het mooi zijn om de peiling naast de uitslag van de PS-verkiezingen te zetten:
PartijTK21PS23MdH1V
BBB1313628
VVD34181827
GL8141511
PvdA9131212
CDA151067
D6624101012
PVV179912
PvdD6798
JA213766
SP9677
CU5644
SGP3433
FvD8454
Volt3454
50+1321
OPNL-3--
BVNL-11-
Denk3013
Bij11-11
Ik heb hierbij de stemmen van PvdA/GL in Zeeland en CU/SGP in Brabant gelijk verdeeld over de partijen.


Het opvallendste verschil is het CDA staat vertaald van de provinciale statenverkiezingen op 10 zetels uit zou komen, maar in deze peiling slechts op 6. Het lijkt mij niet dat in twee weken tijd het CDA ineens 40% van hun trouwste aanhang verliest. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen presteerde het CDA beter dan de landelijke peiling. Wellicht dat de kiezers het CDA wel acceptabel vinden bij de gemeenteraads- en provinciale statenverkiezingen, maar landelijk niet meer. Het kan ook zijn dat De Hond en Een Vandaag (die het CDA op 7 zetels heeft staan) er gewoon naast zitten.

Bij 1Vandaag zit het grootste verschil bij het CDA maar bij de VVD. De uitslag van de PS-verkiezingen zou vertalen naar slechts 18 zetels, maar Een Vandaag schat de VVD op dit moment in op 27 zetels voor de Tweede Kamer, een verschil van 9. Misschien komen er een paar van die zetels van het CDA, maar dat kunnen er nooit 9 zijn, natuurlijk. Verder is ook niet zo dat de VVD kiezers het relatief meer hebben laten afweten dan kiezers van andere partijen
 

De Wolf

Well-known member
Het kan zijn dat er provinciaal nog een beetje meer geloof in het CDA is.
Overigens ben ik van mening dat Provinciale staten verkiezingen geen invloed op de Eerste kamer moeten hebben.
Verder zijn het peilingen. Zou het kabinet vallen en er weer nieuwe verkiezingen volgen wordt de boel toch door elkaar geschud.
 

De Wolf

Well-known member
51x, maar goed.
Wel goed lezen.

34 keer zonder goedkeuring en 17 keer met goedkeuring. Maar gaat in dit geval vooral om coronasteun en een paar keer Oekraine en energiecrisis.
Denk dat de meeste partijen daar niet moeilijk over doen of je moet het over PVV, JA21 en dat clubje idioten hebben.
 
Bovenaan