Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Maar gelukkig heeft Adema sorry gezegd, dus we kunnen weer verder. Ben benieuwd wanneer de volgende grote flater er komt...
 

zwammy

Well-known member
Ahh, stoppen tegen links zodat de bbb/pvv/ ja21 stemmer gaat denken maar veilig op de vvd stemmen om links te parkeren. Helaas zijn de mensen ook echt nog ze dom
 

JMD

Well-known member
Mee eens hoor Pascallovic, maar dit trucje gebruikt de VVD bij elke verkiezingscampagne en het werkt, dus waarom veranderen?

Ik ben vooral heel benieuwd hoe een gecombineerd PvdA/GL het qua stemmen gaat doen. Kuijken en Klaver zijn er zeker van dat 1 + 1 meer dan 2 is qua zetels, maar vaak blijken fusies juist mensen weg te jagen, kan zo hier ook gebeuren (want je zit als 'echte' PvdA-er nu ineens ook met GL opgescheept (en andersom))
 

Friesland

Well-known member
Ik ben vooral heel benieuwd hoe een gecombineerd PvdA/GL het qua stemmen gaat doen. Kuijken en Klaver zijn er zeker van dat 1 + 1 meer dan 2 is qua zetels, maar vaak blijken fusies juist mensen weg te jagen, kan zo hier ook gebeuren (want je zit als 'echte' PvdA-er nu ineens ook met GL opgescheept (en andersom))
Ik heb van mensen, die weleens PvdA stemmen, gehoord dat ze niets met GL hebben en daarom geen PvdA meer willen stemmen. Ik ben er ook niet enthousiast over, hoewel GL bij mij wel altijd hoog scoort in de stemwijzer. Aan de andere kant zie ik voor mijzelf ook geen beter alternatief als de partijen zouden fuseren. Ik hou normaal gesproken D66 altijd open als alternatief, maar die partij is van het padje geraakt met name op het gebied van de gezondheidszorg. Zolang de PvdA afzonderlijk aan de verkiezingen meedoet, blijft die partij voorlopig eerste keus bij mij. Behalve bij de Europese Parlementsverkiezingen, waar D66 mijn voorkeur geniet.

PvdA en GL wijzen op lokale successen in enkele gemeentes waar ze (soms samen met andere partijen) met een gezamenlijke lijst hebben deelgenomen en het goed hadden gedaan. Maar gemeenteraadsverkiezingen zijn natuurlijk iets totaal anders dan landelijke verkiezingen. Er zijn vaak veel minder partijen, vooral in de kleinere gemeentes en daarnaast fungeert zo'n lokale gecombineerde partij meer als een lokale partij omdat ze niet direct verbonden zijn aan de landelijke partijen. Zo'n partij trekt dus mensen aan die niet op een landelijke partij willen stemmen én mensen die niet op hun favoriete partij kunnen stemmen, omdat die simpelweg niet meedoen. Logisch dat zo'n combinatiepartij het dan beter doet dan als je PvdA en GL simpelweg bij elkaar op zou tellen.

De regels met betrekking tot de verdeling van de restzetels zijn in het voordeel van grote partijen. Maar hoe groot is dat voordeel precies? Stel de gecombineerde partij behoudt alle stemmen en krijgt er niets bij, dan gaat het over een potentieel voordeel van maximaal 1 zetel, ongeacht het aantal stemmen. Ze zullen de winst dus vooral moeten halen uit het vergroten van hun kiezersaandeel, dan van dit technische trucje. OK, die extra zetel kan beter dan deze combinatiepartij gaan dan, bijvoorbeeld, het FvD of de SGP. Maar het is helemaal geen zekerheid dat die extra zetel behaald wordt en bovendien kan die net zo goed bij de SP of D66 vandaan komen, dat weet je van te voren allemaal niet. Kortom, ik zie er geen enkele meerwaarde in.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Blijft eeuwig zonde dat Asscher als enige zich wel verantwoordelijk voelde voor de toeslagenaffaire. Die had wel een verkiezingsuitslag kunnen neerzetten. Ik geloof dat zelfs mijn ouders daar over nadachten. Van origine komt mijn vader wel uit een PvdA nest, maar die zaten altijd op D66 en sinds ik mag stemmen meer op VVD. De laatste keer waren ze weer terug bij D66.
 

JMD

Well-known member
PvdA en GL dus de eerste stappen gezet op weg naar samenwerking. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. De partijtoppen doen er wel erg 'Hallelujah' over, en dat een fusie gegarandeerd meer stemmen oplevert. Ik weet dat zo net niet. Heb gister een tijdje het congres van de PvdA gevolgd via hun livestream en vanuit de zaal kwamen toch wel veel opmerkingen dat GL nou niet echt een partij is die zich om de 'arbeider' bekommert en dat er de vrees is dat de samenwerking juist minder gaat opleveren...

Overigens vind ik de take van Kuijken/Klaver wel hilarisch dat ze zeggen 'als GL en PvdA zo meteen samen meer zetels hebben dan de VVD dan hebben wij de macht'... Ze vergeten helemaal dat de VVD dat ook kan zeggen over de VVD plus een andere partij. Zolang 'rechts' qua zetels ongeveer de helft heeft (VVD, JA21, BBB, PVV, FVD, en al dat andere kleine rechtse grut) kan je van alles willen, maar dan heb je niet de macht.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik vind het steeds onduidelijker worden waar ik straks op moet gaan stemmen. Ik zit e suf te prakkiseren waarop en kom steeds vaker weer uit op de VVD maar dat gaat me ook weer net even te ver.
 

Pascallovic

Well-known member
PvdA en GL dus de eerste stappen gezet op weg naar samenwerking. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. De partijtoppen doen er wel erg 'Hallelujah' over, en dat een fusie gegarandeerd meer stemmen oplevert. Ik weet dat zo net niet. Heb gister een tijdje het congres van de PvdA gevolgd via hun livestream en vanuit de zaal kwamen toch wel veel opmerkingen dat GL nou niet echt een partij is die zich om de 'arbeider' bekommert en dat er de vrees is dat de samenwerking juist minder gaat opleveren...

Overigens vind ik de take van Kuijken/Klaver wel hilarisch dat ze zeggen 'als GL en PvdA zo meteen samen meer zetels hebben dan de VVD dan hebben wij de macht'... Ze vergeten helemaal dat de VVD dat ook kan zeggen over de VVD plus een andere partij. Zolang 'rechts' qua zetels ongeveer de helft heeft (VVD, JA21, BBB, PVV, FVD, en al dat andere kleine rechtse grut) kan je van alles willen, maar dan heb je niet de macht.
Wat ik het mooi vind is dat men totaal voorbij gaat aan het feit dat ze nu samen ook al meer zetels hebben dan de VVD in de eerste kamer en dat ze bij de laatste provinciale staten verkiezingen al de grootste waren gecombineerd. Als we de peilingen een beetje moeten geloven komen er voor de combinatie PVDA/GL nu niet direct zetels bij, maar blijven ze rond hetzelfde aantal als 4 jaar geleden. Kortom welke machtsverschuiving verwacht je? En stel dat je inderdaad de grootste wordt met een vergelijkbare uitslag. Welke winst heb je met die samenwerking dan precies geboekt? Het zou wat mij betreft een schande zijn als ze niet de grootste zouden worden. Hoe serieus moet je die 'grootste' fractie nemen als ze 15% van de stemmen halen en daar ook nog eens 2 partijen nodig hebben. Ik vind het allemaal nog niet heel indrukwekkend.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind het steeds onduidelijker worden waar ik straks op moet gaan stemmen. Ik zit e suf te prakkiseren waarop en kom steeds vaker weer uit op de VVD maar dat gaat me ook weer net even te ver.

Bij gebrek aan alternatieven zal ik er uit pure armoede misschien weer op uitkomen of niet stemmen. D66 en dat clubje van Dassen is het ook niet echt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat ik het mooi vind is dat men totaal voorbij gaat aan het feit dat ze nu samen ook al meer zetels hebben dan de VVD in de eerste kamer en dat ze bij de laatste provinciale staten verkiezingen al de grootste waren gecombineerd. Als we de peilingen een beetje moeten geloven komen er voor de combinatie PVDA/GL nu niet direct zetels bij, maar blijven ze rond hetzelfde aantal als 4 jaar geleden. Kortom welke machtsverschuiving verwacht je? En stel dat je inderdaad de grootste wordt met een vergelijkbare uitslag. Welke winst heb je met die samenwerking dan precies geboekt? Het zou wat mij betreft een schande zijn als ze niet de grootste zouden worden. Hoe serieus moet je die 'grootste' fractie nemen als ze 15% van de stemmen halen en daar ook nog eens 2 partijen nodig hebben. Ik vind het allemaal nog niet heel indrukwekkend.

Eigenlijk kunnen ze alleen maar weer verliezen wat ze wel weer als winst gaan uitleggen. Die vorige PS verkiezingen was nog echt op het hoogtepunt van GL/PvdA. Daarna de val.
 

Pascallovic

Well-known member
Bij gebrek aan alternatieven zal ik er uit pure armoede misschien weer op uitkomen of niet stemmen. D66 en dat clubje van Dassen is het ook niet echt.
Aan het eind van het liedje maakt het niet echt uit. De coalitie gaat toch buurten bij PVDA/GL en dan nog eventueel VOLT erbij als die nog nodig zijn voor een meerderheid(zal er om spannen of die nodig zijn). Men heeft een probleem als ze er met die 7 partijen nog niet zijn, want dan moet D66 te veel over rechts.
 

zwammy

Well-known member
Gl is wel een beetje te extreem voor de PvdA, maar daar komen ze waarschijnlijk wel te laat achter.
 

De Wolf

Well-known member
Gaat meer om vergelijk met Oekraïne. Kans dat we met Russen in oorlog komen is aanwezig. Kans dat de Russen ons land wil veroveren lijkt mij nihil. Voor ze bij Warschau zijn ligt Moskou al plat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Gaat meer om vergelijk met Oekraïne. Kans dat we met Russen in oorlog komen is aanwezig. Kans dat de Russen ons land wil veroveren lijkt mij nihil. Voor ze bij Warschau zijn ligt Moskou al plat.
Dat dus inderdaad....

We laten de oorlog escaleren 'omdat ze anders zo bij ons op de stoep staan'...
Echt, ooit was deëscaleren de internationale manier, tegenwoordig lijkt het vooral gericht te zijn op escaleren... En dan bv ook van Groen Links en de PvdA, in die partijen zitten toch een hoop voormalige pacifisten, en die willen nu allemaal wapens sturen... D66 is overigens helemaal lachwekkend, jarenlang wilden die het leger afbreken, en nu klagen ze dat we niks naar oekraïne kunnen sturen.
 
Bovenaan