Binnenlandse politiek

erka

Well-known member
Ik ben dat rapport eens aan het lezen. Echt schokkend. Die Hennis is volgende week echt wel weg hoor.
 

erka

Well-known member
Adequate medische zorg had minder prioriteit dan de politieke druk om de missie voort te zetten. M.a.w. de minister heeft willens en wetens militairen in gevaar gebracht, wat te voorkomen was en waar meerdere malen voor is gewaarschuwd.
 

erka

Well-known member
De Raad constateert ernstige tekortkomingen in de zorg voor de veiligheid van
Nederlandse militairen tijdens de missie in Mali, zowel ten aanzien van het munitiebeheer
als ten aanzien van de militaire gezondheidszorg. Eerdere onderzoeken die door de
Raad zijn uitgevoerd hebben vergelijkbare patronen aan het licht gebracht. De Raad is
daarom bezorgd over de weinig zichtbare motivatie van de defensieorganisatie om van
de gebeurtenissen te leren.
Veiligheidscultuur en veiligheidsbewustzijn vormen belangrijke pijlers voor een veilige
defensieorganisatie, zowel in Nederland als daarbuiten. De minister van Defensie draagt
hiervoor de eindverantwoordelijkheid.

Daar is geen woord Frans bij.
 

Batigoal

Well-known member
Die heeft ze mooi van Teeven gejat en we weten hoe dat is afgelopen. Jammer genoeg gaat zij niet weg, want in Rutte 3 moet ze een nieuwe post krijgen waar ze ook niet geschikt voor is.

Ik heb weleens college gehad van een oud-VVD'er die na afloop vertelde dat Hennis binnen de partij al vroeg bekend stond als iemand die zich omhoog geneukt had.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik heb weleens college gehad van een oud-VVD'er die na afloop vertelde dat Hennis binnen de partij al vroeg bekend stond als iemand die zich omhoog geneukt had.
Tsja ik snap niet waarom zij zo hoog staat gebaseerd op haar kwaliteiten. Schippers ben ik het inhoudelijk niet mee eens, maar zie haar nog wel als kundig minister. Nu heeft politiek sowieso een groot 'ik mag je' gehalte en dat zal wel de reden zijn waarom zij er zit en terugkomt in Rutte 3. Hopen dat D66, CDA of CU principes hebben en haar wegsturen en niet laten terugkeren.
 

erka

Well-known member
Ik heb weleens college gehad van een oud-VVD'er die na afloop vertelde dat Hennis binnen de partij al vroeg bekend stond als iemand die zich omhoog geneukt had.

Maar ze zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn, en ook niet alleen bij de VVD. Ze is al jaren minister van defensie en heeft al jaren hier niks aan gedaan. En ook niet de defensietop hervormd. Terwijl dit het zoveelste incident is.
 

gevegt

Well-known member
Maar ze zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn, en ook niet alleen bij de VVD. Ze is al jaren minister van defensie en heeft al jaren hier niks aan gedaan. En ook niet de defensietop hervormd. Terwijl dit het zoveelste incident is.
Defensie is zo'n naar binnen gekeerde organisatie dat als je wil hervormen eerst defensie letterlijk moet opheffen en dan opnieuw beginnen.
 

erka

Well-known member
Hennis beslist na debat over aftreden en mag zich volgens zowel Rutte als Asscher zelf verdedigen.

Die is dus foetsie v??r het debat. Net zoals met vd Steur.
 

Hankie

Well-known member
Ik vind het altijd wel mooi verantwoordelijk zijn als minister of staatssecretaris, maar geen reet met het beleid bezig zijn. En dan afgefakkeld worden door falende ambtenaren die mogen blijven zitten.
 

erka

Well-known member
Zijlstra en Asscher doen mij vermoeden dat Hennis maandag al weg is.

Dat kan toch ook niet anders. Wat in dat rapport staat is echt niet mals. Ik ben helemaal niet zo van het koppen eisen bij de politiek, maar als je als Tweede Kamer dit laat lopen schept dat een ongelofelijk precedent. En ondanks dat zeker niet alles aan haar te wijten is maar misschien nog wel veel meer aan defensie zelf, is zij wel eindverantwoordelijk en had ze ook meer kunnen sturen.

Zoals gisteren verslaggevers al zeiden, er zijn er voor minder weggestuurd.
 

gevegt

Well-known member
Dat kan toch ook niet anders. Wat in dat rapport staat is echt niet mals. Ik ben helemaal niet zo van het koppen eisen bij de politiek, maar als je als Tweede Kamer dit laat lopen schept dat een ongelofelijk precedent. En ondanks dat zeker niet alles aan haar te wijten is maar misschien nog wel veel meer aan defensie zelf, is zij wel eindverantwoordelijk en had ze ook meer kunnen sturen.

Zoals gisteren verslaggevers al zeiden, er zijn er voor minder weggestuurd.

Wat haar nog kan helpen is dat de PVV al een motie van wantrouwen aan het voorbereiden is. Dan acht ik het nog mogelijk, buiten de VVD, dat er partijen zijn die dat niet steunen. Zelf hoop ik dat ze niet wegloopt maar eerst de volle verantwoording aan de Kamer aflegt. Daar heeft iedereen recht op, en vooral de nabestaanden.
 
Bovenaan