Binnenlandse politiek

SanMark.

Well-known member
Dat kost je een smak wachtgeld, en daarna moeten we de gemeentes in Nederland maar weer kleiner maken want anders kan niet iedereen burgemeester worden.
 

zwammy

Well-known member
Denk wil graag dat Amsterdam de mensen en partijen op gaat vangen die in Frankrijk verboden worden wegens salafisme. Lijkt me een prima idee.
 

JMD

Well-known member
Sylvana Simons geeft haar zetel in de gemeenteraad van Amsterdam op om zich voor te bereiden op de landelijke verkiezingen van maart a.s.. Ze is lijsttrekker geworden van Bij1, Quincy Gario is de nummer 2 op de lijst. Volgens Simons is de partij de meest groene, linkse en inclusieve partij.

Ben toch echt benieuwd waar die zetels vandaan gaan halen. Want DENK pakt natuurlijk ook wat weg en voor groen en links kan je ook naar Groen Links. 4 jaar terug haalde Artikel 1 (de voorloper van Bij1) 0,27, je hebt ongeveer 0,67% nodig voor 1 zetel.
 

erka

Well-known member
Die haalt niks denk ik. Groen is belangrijk thema maar daar zijn anderen beter in. Inclusiviteit zijn anderen ook groter in. En door Corona worden de grote thema's in maart corona, werk en betere zorg. Kortom ze kan zich nergens op profileren dat een breed publiek aanspreekt.
 

JMD

Well-known member
De PvdA geeft aan niet te gaan regeren zonder SP of GL.

Kan wel eens een lange tijd gaan duren voordat we een coalitie hebben dan... Want de VVD gaat no way met PvdA én SP of GL in een coalitie zitten. En de VVD gaat echt wel rond de 40 zetels uitkomen. Voeg daarbij de zetel of 15-20 voor PVV plus een stuk of 8 voor de FVD en er blijven maar iets van 80-85 zetels over voor de andere partijen. En ook het CDA gaat niet zonder VVD in een overwegend linkse coalitie zitten.

En het CDA zal niet meer met PVV willen regeren (of zo'n constructie als bij Rutte I) en ook de FVD lijkt me niet echt geschikt...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Sylvana Simons geeft haar zetel in de gemeenteraad van Amsterdam op om zich voor te bereiden op de landelijke verkiezingen van maart a.s.. Ze is lijsttrekker geworden van Bij1, Quincy Gario is de nummer 2 op de lijst. Volgens Simons is de partij de meest groene, linkse en inclusieve partij.

Ben toch echt benieuwd waar die zetels vandaan gaan halen. Want DENK pakt natuurlijk ook wat weg en voor groen en links kan je ook naar Groen Links. 4 jaar terug haalde Artikel 1 (de voorloper van Bij1) 0,27, je hebt ongeveer 0,67% nodig voor 1 zetel.
Zowel qua groen als qua links is het aanbod al behoorlijk. Dit wordt gewoon weer een partij die van alles verwacht en weer stilletjes verdwijnt.
 

JMD

Well-known member
Zowel qua groen als qua links is het aanbod al behoorlijk.
Ik ben bezig in het boek over de Haagse jaren van Lubbers. Toen gewoon CDA >50 zetels, PvdA ook zoiets, VVD stuk of 20, D66 stuk of 10. Had je al >130 zetels met 4 partijen. Lekker overzichtelijk toen. Tegenwoordig heb je zo verschrikkelijk veel partijen...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ben bezig in het boek over de Haagse jaren van Lubbers. Toen gewoon CDA >50 zetels, PvdA ook zoiets, VVD stuk of 20, D66 stuk of 10. Had je al >130 zetels met 4 partijen. Lekker overzichtelijk toen. Tegenwoordig heb je zo verschrikkelijk veel partijen...
Het systeem hier is dan weer extreem aan de andere kant, waardoor beide grote partijën twee "vleugels" hebben die elkaar vaak niet kunnen uitstaan. Sommige landen hebben een systeem wat tussen de twee in ligt, dat zou ik (zowel voor hier als NL) een beter alternatief vinden. Ierland heeft wel een mooi systeem, redelijk evenredig maar niet zo enorm versnipperd.
 

De Wolf

Well-known member
De PvdA geeft aan niet te gaan regeren zonder SP of GL.

Kan wel eens een lange tijd gaan duren voordat we een coalitie hebben dan... Want de VVD gaat no way met PvdA én SP of GL in een coalitie zitten. En de VVD gaat echt wel rond de 40 zetels uitkomen. Voeg daarbij de zetel of 15-20 voor PVV plus een stuk of 8 voor de FVD en er blijven maar iets van 80-85 zetels over voor de andere partijen. En ook het CDA gaat niet zonder VVD in een overwegend linkse coalitie zitten.

En het CDA zal niet meer met PVV willen regeren (of zo'n constructie als bij Rutte I) en ook de FVD lijkt me niet echt geschikt...

VVD, CDA, D66 en CU zitten met de huidige peilingen op 78 zetels. Die kunnen gewoon weer door.
 

JMD

Well-known member
VVD, CDA, D66 en CU zitten met de huidige peilingen op 78 zetels. Die kunnen gewoon weer door.
Vraag me af of bij alle partijen de bereidheid is om door te gaan... Als je met de VVD als grootste partij een coalitie in gaat 'betaal' je daar de rekening voor.
 

erka

Well-known member
Vraag me af of bij alle partijen de bereidheid is om door te gaan... Als je met de VVD als grootste partij een coalitie in gaat 'betaal' je daar de rekening voor.

Vrijwel elke partij zit liever aan het stuur dan aan de zijkant, dus daar hebben ze best veel voor over. Als jij niet meedoet met de VVD dan doet een ander het wel.
 
Bovenaan