Binnenlandse politiek

SuikerBrood

Well-known member
Ga je werkelijk die samen vergelijken?

@suikerbrood. In de context dat je Thierry een fascist vind, daarom ben ik wel benieuwd naar het je standpunt.

Mijn standpunt was toch redelijk duidelijk? Vind het onnodig om een revolutionair als Che te vereren in Nederland. Niet chique en niet de plek. Maar ik vind het vereren van massamoordenaars van de VOC net zo erg.
 

SuikerBrood

Well-known member
Je gaat de geschiedenis naar deze tijd bekijken?
Laat ik het zo zeggen; het is geschiedenis. Het moet geen verering worden. De VOC heeft natuurlijk verschrikkelijke dingen gedaan.

Maar Che heeft ook geen plaats in Nederland. Mooi voor alle linkse meisjes als ideaalbeeld. Maar hij heeft ook gewoon de dood van meerdere mensen op zijn geweten. En zet zo'n standbeeld dan lekker in Zuid Amerika neer.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Waarom denk je dat?

Omdat je niet serieus zonder enige nuance of historische context de gehele VOC op basis van huidige maatstaven weg kan zetten als massamoordernaars. En de verdedigbaarheid van Che Guevara in ons straatbeeld te vergelijken met de VOC in ons straatbeeld. Dat is zelfs voor jou wat kort door de bocht.
 

Pascallovic

Well-known member
Omdat je niet serieus zonder enige nuance of historische context de gehele VOC op basis van huidige maatstaven weg kan zetten als massamoordernaars. En de verdedigbaarheid van Che Guevara in ons straatbeeld te vergelijken met de VOC in ons straatbeeld. Dat is zelfs voor jou wat kort door de bocht.

De VOC zijn voor Suikerbrood massamoordenaars. Che was voor hem een revolutionair.
 

SuikerBrood

Well-known member
De VOC zijn voor Suikerbrood massamoordenaars. Che was voor hem een revolutionair.
Nouja, wat er op Banda is gebeurd is gewoon genocide. Vandaar mijn opmerkingen over massamoord bv. We mogen onze geschiedenis laten zien, maar laten we het niet vereren. Elk land heeft zo zijn zwarte bladzijdes.

Che was een tiran, een moordenaar en een revolutionair. Ook niks om te vereren. Zeker niet in Nederland.
 

SuikerBrood

Well-known member
Omdat je niet serieus zonder enige nuance of historische context de gehele VOC op basis van huidige maatstaven weg kan zetten als massamoordernaars. En de verdedigbaarheid van Che Guevara in ons straatbeeld te vergelijken met de VOC in ons straatbeeld. Dat is zelfs voor jou wat kort door de bocht.
Jan Pieterszoon Coen hoort in geschiedenisboeken. Niet als naam van een tunnel of een standbeeld.

Che ook niet. Daar begon de vraag mee. Van mij hoeft Che geen standbeeld in Nederland. Om zwammy te beantwoorden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tweehonderd jaar geschiedenis terugbrengen tot het de dood in jagen van 14.000 mensen op een eiland.
 

Atreides

Well-known member
Nouja, wat er op Banda is gebeurd is gewoon genocide. Vandaar mijn opmerkingen over massamoord bv.

Volkerenmoord op een paar eilandjes waar zelfs nu maar ca 15.000 mensen wonen?

We mogen onze geschiedenis laten zien, maar laten we het niet vereren. Elk land heeft zo zijn zwarte bladzijdes.

Misschien sta ik er wat rechts in. Maar veel van onze VOC-geschiedenis is wel degelijk iets om trots op te zijn.Bijvoorbeeld omdat de V.OC. de eerste multinational is geweest.

Dat we daarbij ook best de nodige donkere pagina's mogen vermelden is een tweede.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Misschien omdat ik geboren en getogen ben in een VOC stad, sta ik er ook ?berrechts in. Volgens de overlevering zag het bestuur de actie van Coen ook niet als de meest briljante move. Maar goed, SuikerBrood rekent de gehele tweehonderd jaar VOC af op deze move. Dan neem ik hem juist nog serieus door te veronderstellen dat hij enkel aan het trollen is.
 

SuikerBrood

Well-known member
Volkerenmoord op een paar eilandjes waar zelfs nu maar ca 15.000 mensen wonen?



Misschien sta ik er wat rechts in. Maar veel van onze VOC-geschiedenis is wel degelijk iets om trots op te zijn.Bijvoorbeeld omdat de V.OC. de eerste multinational is geweest.

Dat we daarbij ook best de nodige donkere pagina's mogen vermelden is een tweede.
Prima toch? Er is ook veel moois te vertellen over de Nederlandse geschiedenis. Maar een beeld van Coen lijkt mij dan niet de juiste zet.
 

SuikerBrood

Well-known member
Misschien omdat ik geboren en getogen ben in een VOC stad, sta ik er ook ?berrechts in. Volgens de overlevering zag het bestuur de actie van Coen ook niet als de meest briljante move. Maar goed, SuikerBrood rekent de gehele tweehonderd jaar VOC af op deze move. Dan neem ik hem juist nog serieus door te veronderstellen dat hij enkel aan het trollen is.
Ik denk gewoon dat wij de verkeerde mensen vereren.

En Che Guevara en Julius Caesar horen ook niet in een beeldentuin in Utrecht. Laat dat duidelijk zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Prima toch? Er is ook veel moois te vertellen over de Nederlandse geschiedenis. Maar een beeld van Coen lijkt mij dan niet de juiste zet.

Coen heeft heel veel voor Nederland betekend. Dat niet alles goud was staat keurig op een boordje uitgelegd. Verder is er nog best wat context wat jij rondom dat Bantam gemakshalve buiten beschouwing laat. Als we in Jakarta een gedenksteen kan staan, dan kan er in Hoorn een standbeeld staan.

Maar goed je neemt je woorden dus terug over de massamoorden van de VOC en de tweehonderdjarige geschiedenis van de VOC is toch iets om trots op te zijn?
 

Atreides

Well-known member
Prima toch? Er is ook veel moois te vertellen over de Nederlandse geschiedenis. Maar een beeld van Coen lijkt mij dan niet de juiste zet.

Maar 'zet' impliceert dat we er vandaag of morgen nog ??n gaan neerzetten.

Terwijl we het hebben over bestaand erfgoed. Net zoals dat Coen ons verleden is, is een beeld of tunnel met de naam Coen iets wat ook ons zegt over onze visie in een bepaald verleden. Ik ben daar helemaal geen voorstander van om zoiets weg te halen.

Naast onze museu in bijvoorbeeld Amsterdam als het van Gogh en het Rijksmuseum (goed) hebben we ook een museum in kamp Westerbork (fout). Zou het dan niet verfrissend zijn om ook een beeld te hebben van Coen (tikkeltje grijs)?
 

SuikerBrood

Well-known member
Coen heeft heel veel voor Nederland betekend. Dat niet alles goud was staat keurig op een boordje uitgelegd. Verder is er nog best wat context wat jij rondom dat Bantam gemakshalve buiten beschouwing laat. Als we in Jakarta een gedenksteen kan staan, dan kan er in Hoorn een standbeeld staan.

Maar goed je neemt je woorden dus terug over de massamoorden van de VOC en de tweehonderdjarige geschiedenis van de VOC is toch iets om trots op te zijn?
Sommige dingen van de VOC zijn best iets om trots op te zijn. Laten we dat dan ook uitdragen.

De VOC was natuurlijk best bijzonder. Op een gegeven moment was het meer een multinational met eigenschappen van een natiestaat dan een bedrijf gericht op handel.

Maar de Nederlandse geschiedenis heeft ook veel zwarte bladzijdes en het zou onterecht zijn om die bladzijdes te eren. We moeten er niet voor wegduiken, maar eren is wel de andere kant van het spectrum.

Dus nee, geen standbeeld van Coen. Wel voor andere mensen met een minder totalitaire en gewelddadige palmares.
 

SuikerBrood

Well-known member
Maar 'zet' impliceert dat we er vandaag of morgen nog ??n gaan neerzetten.

Terwijl we het hebben over bestaand erfgoed. Net zoals dat Coen ons verleden is, is een beeld of tunnel met de naam Coen iets wat ook ons zegt over onze visie in een bepaald verleden. Ik ben daar helemaal geen voorstander van om zoiets weg te halen.

Naast onze museu in bijvoorbeeld Amsterdam als het van Gogh en het Rijksmuseum (goed) hebben we ook een museum in kamp Westerbork (fout). Zou het dan niet verfrissend zijn om ook een beeld te hebben van Coen (tikkeltje grijs)?
Zet dat standbeeld maar in een museum. Niet elk verleden hoef je te eren. De Duitsers hebben ook geen Hitler tunnel ( daar was de godwin! Geen dank.) En die tunnel is helemaal absurd.
 
Bovenaan