Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Dekker heeft dus eerst al zonder verstand van zaken het ministerie van onderwijs bestuurd, waar vele onzindecreten vandaan kwamen toen. En als dank daarvoor is hij nu minister van rechtsbescherming.
Baudet is een eikel, maar hij heeft natuurlijk wel gelijk dat de politiek een 'baantjesmachine' is. Het is blijkbaar dus niet nodig om verstand te hebben van hetgeen waar je minister van bent en je mag iets compleet verkloten en alsnog kan je een ander ministerschap krijgen.

Zie bv eerder Maria vd Hoeven (eerst onderwijs toen economische zaken), Tineke Netelenbos (van stas onderwijs naar verkeer & waterstaat), Henk Kamp (VROM naar sociale zaken naar economische zaken).
 

Eef de Kip

Well-known member
Welnee joh, 20 jaar geleden ging de vergoeding voor rechtsbijstand volgens mij ook al omlaag, het griffierecht gaat aan alle kanten omhoog, vergoedingen voor tolken worden lag enzenz. Er wordt aan alle kanten op beknabbeld.
 

gevegt

Well-known member
Welnee joh, 20 jaar geleden ging de vergoeding voor rechtsbijstand volgens mij ook al omlaag, het griffierecht gaat aan alle kanten omhoog, vergoedingen voor tolken worden lag enzenz. Er wordt aan alle kanten op beknabbeld.
Dat kan ik mij nog wel herinneren. Rechtswinkels werden ook gesloten.
Ik doelde op dit specifieke onderdeel, maar je hebt gelijk ze zijn er al jaren mee bezig.
 

Batigoal

Well-known member
Dekker heeft dus eerst al zonder verstand van zaken het ministerie van onderwijs bestuurd, waar vele onzindecreten vandaan kwamen toen. En als dank daarvoor is hij nu minister van rechtsbescherming.
Baudet is een eikel, maar hij heeft natuurlijk wel gelijk dat de politiek een 'baantjesmachine' is. Het is blijkbaar dus niet nodig om verstand te hebben van hetgeen waar je minister van bent en je mag iets compleet verkloten en alsnog kan je een ander ministerschap krijgen.

Zie bv eerder Maria vd Hoeven (eerst onderwijs toen economische zaken), Tineke Netelenbos (van stas onderwijs naar verkeer & waterstaat), Henk Kamp (VROM naar sociale zaken naar economische zaken).

Dat is in principe het hele idee van de bestuurswereld. Men heeft over het algemeen gewone basiskennis en komt vanuit verkiezingen of via connecties op een functie terecht en gaat zich dan pas verdiepen in het onderwerp waar ze van zijn. Dat is op alle overheidsniveaus hetzelfde. Dat ga je ook bijna niet kunnen ondervangen met ons huidige stelsel.
 

JMD

Well-known member
Dat is in principe het hele idee van de bestuurswereld. Men heeft over het algemeen gewone basiskennis en komt vanuit verkiezingen of via connecties op een functie terecht en gaat zich dan pas verdiepen in het onderwerp waar ze van zijn. Dat is op alle overheidsniveaus hetzelfde. Dat ga je ook bijna niet kunnen ondervangen met ons huidige stelsel.

Klopt.

Maar, dat is toch gek? Kamp is bv eerst minister van VROM, waarom laat je die dan bij een volgende formatie niet op VROM zitten?


Ik ga toch ook niet eerst wiskunde geven, dan Duits, dan Natuurkunde, dan Engels enz.. De ambtenaren van ministeries zitten redelijk vast volgens mij ('hoppen' in ieder geval niet zo veel), waarom de ministers dan niet?
 

Batigoal

Well-known member
Klopt.

Maar, dat is toch gek? Kamp is bv eerst minister van VROM, waarom laat je die dan bij een volgende formatie niet op VROM zitten?


Ik ga toch ook niet eerst wiskunde geven, dan Duits, dan Natuurkunde, dan Engels enz.. De ambtenaren van ministeries zitten redelijk vast volgens mij ('hoppen' in ieder geval niet zo veel), waarom de ministers dan niet?

Tsja, dat is het systeem. Meestentijds gaat het goed en wordt een bestuurder voldoende gevoerd door zijn ambtenaren dat hij met de beschikbare info een beslissing kan nemen. Het wordt pas problematisch als de input of de uiteindelijke beslissing fout was en de bestuurder zich moet verantwoorden. Want dan komt de beperkte kennis van zaken van de bestuurder aan het licht. Wat niet gek is aangezien hij of zij er een beperkte periode zit. En dat maakt in mijn ogen een goede bestuurder; iemand die de context van de input die hij krijgt kan wegen m.b.t. de buitenwereld.
 

Atreides

Well-known member
Klopt.

Maar, dat is toch gek? Kamp is bv eerst minister van VROM, waarom laat je die dan bij een volgende formatie niet op VROM zitten?

Ideaal is inderdaad een figuur als Els Borst die daadwerkelijk ?n een adequaat bestuurder is ?n vakinhoudelijk bekwaam.

Neemt niet weg dat ik je weerstand niet zo begrijp, een beetje ministerie heeft duizenden ambtenaren en tonnen aan onderzoeksgeld (jaarlijks) op de plan liggen. Waar de secretaris-generaal inhoudelijk meer heeft te verstellen dan de minister. Dan heb je er toch veel meer aan dat je goed je mensen, informatie en middelen kunt managen en de politieke kikkers in de kruiwagen houd dan dat je een vakidioot bent?


Ik ga toch ook niet eerst wiskunde geven, dan Duits, dan Natuurkunde, dan Engels enz.. De ambtenaren van ministeries zitten redelijk vast volgens mij ('hoppen' in ieder geval niet zo veel), waarom de ministers dan niet?

In Duitsland ben je gewoon verplicht om je in minimaal 3 vakken te bekwamen. Dus zo heel gek is dat niet. Mijn moeder heeft ook gewoon (in NL) drie eerste graadlesbevoegdheden plus een derde graadlesbevoegdheid in tekenen en een specialisatie in CKV.
 

erka

Well-known member
Waarschijnlijk wist de minister het gewoon echt niet, omdat het in-en-in-zieke ministerie van defensie alles achterhoudt.
 

JMD

Well-known member
Waarschijnlijk wist de minister het gewoon echt niet, omdat het in-en-in-zieke ministerie van defensie alles achterhoudt.
Grote kans ja. En uiteindelijk sneuvelt dan de minister, maar blijven de ambtenaren zitten.
 
Bovenaan