Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Punt is, de lokale D66 fractie staat helemaal alleen daarin. D66 van de provincie en van de TK zijn allebei voor, evenals die van de fusiegemeenten. Dus tja...
Maar ik begreep wel dat iets van driekwart van de Hareners (hoe noem je inwoners van Haren?) tegen de fusie waren...

Wat wil men bereiken met de fusie? Groningen is al de grootste plaats van Groningen en misschien wel heel Noord Nederland(??).
 

erka

Well-known member
Maar ik begreep wel dat iets van driekwart van de Hareners (hoe noem je inwoners van Haren?) tegen de fusie waren...

Wat wil men bereiken met de fusie? Groningen is al de grootste plaats van Groningen en misschien wel heel Noord Nederland(??).

Driekwart was tegen in een peiling in 2014. Werkelijkheid is vermoedelijk iets van 50/50. Volgens de provincie staat Haren aan de rand van de financi?le afgrond en kan het toekomstige taken niet uitvoeren. Groningen is natuurlijk allang de grootste stad van het noorden (nu 203.000 en Leeuwarden heeft iets van 100.000) maar wordt dan de 5e gemeente van Nederland, dus groter dan Eindhoven.
 

Friesland

Well-known member
Met al die fusiegemeentes worden de gemeentes zo miniprovincies.

Ik vind de herindeling van Leerdam, Zederik (beide in provincie Zuid-Holland) en Vianen (in provincie Utrecht) het pikantst. De nieuwe gemeente wordt in de provincie Utrecht ingedeeld. Vianen was tot 2002 ook een Zuid-Hollandse gemeente. Met de toevoeging van Leerdam en Zederik passeert Utrecht Flevoland qua oppervlakte en is Flevoland vanaf 1 januari de kleinste provincie van Nederland.
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Driekwart was tegen in een peiling in 2014. Werkelijkheid is vermoedelijk iets van 50/50. Volgens de provincie staat Haren aan de rand van de financi?le afgrond en kan het toekomstige taken niet uitvoeren. Groningen is natuurlijk allang de grootste stad van het noorden (nu 203.000 en Leeuwarden heeft iets van 100.000) maar wordt dan de 5e gemeente van Nederland, dus groter dan Eindhoven.

Eindhoven gaat toch ook mee de fusie in met dorpen hier rondom? Dan lijkt het me sterk dat je even de 235 van Eindhoven gaat inhalen.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/274231572/Het+is+definitief+Nuenen+gaat+samen+met+Eindhoven.aspx
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hier is Rutte niet onaantastbaar. Dit keer is hij zelf betrokken. Tuurlijk kunnen de zittende partijen hem in het zadel houden, maar dit is wel een flinke deuk. Zou wel eens het einde kunnen zijn.
 

erka

Well-known member
Oei oei. Wiebes heeft de dividendbelasting met Shell uitgeruild tegen de gaswinning.

Daar komt hij ook niet mee weg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het niveau is dat het een memo is, omdat dat bovenaan de bladzijde staat. Dat zal een zinnig debat zijn.
 
Bovenaan