Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

leo1949

Well-known member
Er zijn genoeg andere mensen die in de uitkeringen zitten/komen. Alles op het gebied van de uitkeringen van de rijksoverheid wordt gedecentraliseerd naar de gemeenten. We zien ook heel veel mensen vanuit de WW in de bijstand komen. Er is echt genoeg werk.

Voor de middenmoot is er inderdaad wel werk maar dit gaat niet op voor de jongeren en de ouderen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zie niet in waarom jongeren en ouderen niet het werk van Reza zouden kunnen doen.
 

Reza

Member
Over het algemeen is er aardig wat vergrijzing bij de gemeenten. Er zijn inderdaad vacatures genoeg. Ik heb mezelf omgeschoold om dit werk te kunnen doen. Veel jongeren zitten liever in de uitkering, dan dat ze aan de slag gaan. Een alleenstaande jongere boven de 21 jaar die in een uitkering zit krijgt een kleine € 1000,- nettto per maand. Daarbij komt ook nog eens zorg- en huurtoeslag. Als ze ook nog eens bijzondere bijstand krijgen, kan dat bedrag zomaar oplopen tot € 1.500,- netto per maand. Het verschil tussen een uitkering en werken voor een laag loon, verschilt hierdoor bijna niks.
 

Ska P 187

Well-known member
Hier houdt een uitkering naar verloop van tijd gewoon op. Hey ligt eraan hoe lang je gewerkt hebt hoe snel dit is, maar in feite komt het er op neer dat je je spaarpotje bij de overheid opeet.
 

de waan

Well-known member
Er zijn genoeg andere mensen die in de uitkeringen zitten/komen. Alles op het gebied van de uitkeringen van de rijksoverheid wordt gedecentraliseerd naar de gemeenten. We zien ook heel veel mensen vanuit de WW in de bijstand komen. Er is echt genoeg werk.

:duim:
 

Reza

Member
Een probleem met het basisinkomen is dat er in de toekomst te weinig mensen die dat via de belastingen kunnen opbrengen (uitgaande van een basisinkomen van € 1.00,00 voor elke volwassen Nederlander). Veel mensen gaan met pensioen, dus het wordt onbetaalbaar. Je kunt er wel voor kiezen om alle uitkeringsgerechtigden een basisinkomen te geven van € 1.000,00. Dan bedoel ik ook de 1 miljoen mensen die in de WIA en WAO zitten. Voor de mensen die werken zouden alle toeslagen en hypotheekrente kunnen worden afgeschaft. Dan zouden mensen die werken een kleiner basisinkomen kunnen krijgen. Het voordeel hiervan is dat je het UWV als organisatie zou kunnen afschaffen. Ook een groot deel van de ambtenaren zou je kunnen wegbezuinigen. Wellicht kan je dit weer wel financeel zou kunnen bekostigen. Hier moet dan weer een politiek draagvlak voor zijn. Dan heb je landelijk een linkse meerderheid nodig. Ik zie dat niet snel gebeuren.
 

de waan

Well-known member
Je moet vooral een progressieve meerderheid hebben (conservatief links vind dat je alleen zielige mensen moet helpen) en dat zal niet zo snel gebeuren, want het conservatisme overheerst in de politiek.

Overigens als een basisinkomen niet betaalbaar is vanwege een krimpende beroepsbevolking als gevolg van de vergrijzing geldt dat voor iedere vorm van sociale zekerheid. Als je alleen uitkeringsgerechtigden een inkomen verstrekt ondergraaft dat het hele idee van het basisinkomen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Lijkt me dat je met het afschaffen van de hypotheekrente een flink aantal mensen in de problemen brengt die hun huis gedwongen zullen moeten verkopen. Lijkt me niet bepaald gezond voor de huizenmarkt.
Verder vraag ik me af wat je bereikt met het op straat zetten van tig duizend ambtenaren. Die hebben morgen een uitkering of mis ik iets en zijn die mensen morgen gewoon weer aan de slag?
 

SanMark.

Well-known member
Lijkt me dat je met het afschaffen van de hypotheekrente een flink aantal mensen in de problemen brengt die hun huis gedwongen zullen moeten verkopen. Lijkt me niet bepaald gezond voor de huizenmarkt.
Dat is nog simpel op te lossen door te eisen van de banken dat ze iedereen een vernieuwde hypotheek moeten aanbieden met de hypotheek rente van nu . Dan ben je in 1 klap van de hypotheek aftrek af. Moet er wel een soort van garantie komen dat die rente niet meer richting de 4% of hoger gaat.


Verder vraag ik me af wat je bereikt met het op straat zetten van tig duizend ambtenaren. Die hebben morgen een uitkering of mis ik iets en zijn die mensen morgen gewoon weer aan de slag?

Links of rechtsom je gaat er voor betalen en zeker dat wat meer verdienende ambtenaren zullen dan weer riante afkoopsommen meekrijgen, en zich waarschijnlijk later voor 3x zoveel terug laten in huren door dezelfde instellingen.
 

leo1949

Well-known member
Dat is nog simpel op te lossen door te eisen van de banken dat ze iedereen een vernieuwde hypotheek moeten aanbieden met de hypotheek rente van nu . Dan ben je in 1 klap van de hypotheek aftrek af. Moet er wel een soort van garantie komen dat die rente niet meer richting de 4% of hoger gaat.

En dat bereik je door wat nu de staatsbank is in staatshanden te laten.
Dan krijg je een situatie net zoals vroeger met de Rijkspostspaarbank en hoef je van de andere banken niets meer te eisen,
en kun je ze zelfs vrij laten om zelf hun tarieven te bepalen.
Natuurlijk moet je deze staatsbank niet gaan subsidi?ren maar wel laten concurreren met de andere banken.
Dit is ook een vorm van marktwerking dus VVD-vriendelijk. :duim::duim:
 

zwammy

Well-known member
De Duitse bondsdag heeft de Armeense genocide erkent. Erdogan is zoals Erdogan het betaamt boos en heeft zijn ambassadeur weggehaald uit Berlijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan