Cabaretier Diederik van Vleuten die zich in de Eerste Wereldoorlog heeft verdiept die mocht bij DWDD een heel betoog houden over de 1 miljoen vluchtelingen in de Eerste Wereldoorlog. DWDD zou toch eens hier mee moeten lezen om enig kritisch vermogen te ontwikkelen voor het een op een vergelijking tussen de Belgen die naar Nederland kwamen en de Syri?rs die nu naar Nederland komen.
Fabian, heb je al een vluchteling?
Heb je geen brief gehad?
Haal dan eerst even het kruis van de muur.
Dat is grote onzin. Je kunt ook prima voor het eten beginnen met gebed bijv. Je kunt hen ook ruimte geven hetzelfde te doen of een ander ritueel. Het enige waar je rekening mee moet houden is geen varkensvlees aanbieden en niet als alleenstaande vrouw meerdere mannen ontvangen.
Het is heel vreemd, in hun land kun je nauwelijks christen zijn, maar als ik individueel met een moslim praat zijn ze opeens heel open over de verschillen en vinden ze het ook helemaal niet erg om erover te praten. Vaak beginnen ze er zelf over. Religie is hier waar je niet over praat, maar daar is praten over religie hetzelfde als over het weer praten.
Ik weet dat er verschrikkelijke dingen plaatsvinden tussen christenen en moslims, maar in deze opzet verbroederd het denk ik. Niet alleen sport verbroederd, eten ook.
Ik zou wel een biertje opentrekken als moslims te gast zijn. Maar wat Wigboldus in die situatie doet, is toch aan hem?
Ik vind dat niet heel boeiend eerlijk gezegd.
Dat van die vrouwen vind ik wel vreemd. Daar gaat toch het idee van Hanna Verboom om moslims onderdak te bieden, want het mag niet als alleenstaande vrouw.