Binnenlands nieuws

Eef de Kip

Well-known member
Me dunkt dat je met trekkers die op een snelweg rijden het risico aanzienlijk groter maakt.
Maar wat voor extinction rebellion geldt, geldt ook voor de boeren, optyfen van de (snel)weg.

Overigens ben ik het met het protest eens over die vergunningen in Brabant die opeens worden ingetrokken, dat kun je als overheid niet maken.

JMD

Well-known member
Die verkeers doden bij de grens is dus ook de schuld van de Duitsers.
Precies, en als de politie een blokkade opwerpt om een boef te pakken is, waardoor een file ontstaat en daar overlijdt iemand is dat de schuld van de politie.
En als er een keer een dode komt doordat er een file is wegens een XR-protest is dat dus de schuld van XR...

Niemand die er even over nadenkt dat je rustiger moet rijden als de matrixborden op de snelweg aangaan met 70/50 enz... Maar we jakkeren maar door...

Dat laat onverlet dat die boeren gewoon van de snelweg moeten. Ook zo'n stukje op nos.nl: "Tractoren mogen niet op de snelweg rijden, maar eerder deze week zeiden het Openbaar Ministerie en de politie dat ze deze niet zouden tegenhouden vanwege het demonstratierecht."
Jeetje, grijp in. Als jullie dat niet doen, wie dan wel? Maar ja, dan moet je ook bij XR direct ingrijpen en dat mag blijkbaar niet ofzo... Dus laat je de boeren ook maar gaan.

Me dunkt dat je met trekkers die op een snelweg rijden het risico aanzienlijk groter maakt.
Maar wat voor extinction rebellion geldt, geldt ook voor de boeren, optyfen van de (snel)weg.

Overigens ben ik het met het protest eens over die vergunningen in Brabant die opeens worden ingetrokken, dat kun je als overheid niet maken.
Dit dus, helemaal mee eens.

erka

Well-known member
Het is niet voor niks dat trekkers en XR op de snelweg verboden zijn he. Dat is om ongelukken als dit te voorkomen.

Maar ja, onze overheid kan niet handhaven. Op geen enkel vlak zijn wij daar goed in in Nederland. Ja, flitspalen.

zwammy

Well-known member
Bijzonder dat het demonstratierecht boven de rechtstaat staat inderdaad. Verder is een dodelijk ongeluk in de file meestal gewoon de schuld van de gene die achterop klapt. Niet van degene die vooraan staat.

erka

Well-known member
Bijzonder dat het demonstratierecht boven de rechtstaat staat inderdaad. Verder is een dodelijk ongeluk in de file meestal gewoon de schuld van de gene die achterop klapt. Niet van degene die vooraan staat.

Mooi, als ik over 30 jaar met mijn rollator op de snelweg bij Eindhoven ga spookwandelen en jij rijdt mij dood dan is het fijn jouw schuld :)

JMD

Well-known member
Mooi, als ik over 30 jaar met mijn rollator op de snelweg bij Eindhoven ga spookwandelen en jij rijdt mij dood dan is het fijn jouw schuld :)
Als jij er idd voor kiest om over te steken is het jouw fout. Klein verschil: jij komt als individu heel makkelijk zelf de snelweg op (zie ook hoe makkelijk xr op die snelweg bij Amsterdam kwam), dat is met een trekker wat lastiger. Die reden al een tijd op de snelweg en ongetwijfeld zullen de matrixborden gewaarschuwd hebben door 50 op de borden te zetten...

Helaas is er een groep automobilisten die dan alsnog met 100 km/u door kart (of op de smartphone oid zit of beide) en dan is je remweg dus ongeveer 4x zo groot... Ik durf er wel wat op te zetten dat hier geen 50 km/u is gereden in die file. (en nee, dat laat nog steeds onverlet dat die boeren er niet moeten zijn, maar wat ik hiervoor zeg geldt iha voor alle files)

Wat mij vooral opvalt is hoe het kabinet en het om elkaar tegenspreekt. De ene zegt dat het niet mag dus het ook niet moet gebeuren en de ander zegt dat het niet mag van de wet maar wel toestaat ivm demonstratierecht...

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member

Paar opmerkingen nav dit artikel:
* oke, er stonden dus geen matrixborden op die snelweg, maar je moet altijd zo rijden dat je genoeg afstand houdt tot je voorganger om stil te komen te staan zonder ongeluk (de beroemde '2 seconden afstand')
* maar het lijkt dus wel duidelijk dat de achterste auto veel te hard reed en de trekkers waren al een tijd weg

Maar dit is toch wel het failliet van Nederland:
„Alles verliep prima. De politie zette de oprit af, zodat er geen auto’s tussen de trekkers terechtkwamen. Het was best een grote groep. Volgens mij zijn ze bij Paalgraven de snelweg opgereden.”
De politie die meehelpt? We zagen dat vaker natuurlijk bij XR-demo's (bv die op de A10, of die op de A12 waar ze weigerden in te grijpen), maar nu dus ook voor het eerst bij boerendemo's. Ik vind dit zo belachelijk. Ze hadden die oprit idd af moeten zetten, maar wel zo dat de trekkers er niet op konden...
Wat is het volgende, de politie die een dief gaat helpen in te breken? Echt zo kansloos dit.

En leuk hoor dat Jetten cs nu boos is, maar ze laten zelf die onduidelijkheid bestaan. Dus gewoon vanaf nu: alleen demonstreren op plekken waar dat aangewezen is en doe je dat niet dan echt een flinke celstraf, en dus niet in een bus zetten en spreekwoordelijk 200m verderop er weer uit met een 'foei nooit meer doen'. Maar goed, dat zullen die lafbekken wel niet durven, te bang voor de (trekkers van de) boeren en de invloed van XR op media (en ook bij justitie) enz.. Voor je het weet word je weer voor fascist uitgemaakt. Denk ook dat dat het probleem is, dat ze best wel durven optreden tegen de ene groep (afhankelijk van politieke kleur dus XR of boeren), maar dat ze snappen dat ze dan ook de hen welgezinde groep (die ze stemmen kan opleveren) moet aanpakken. In dat vacuum gedijt XR en de boeren...

Bovenaan