Belgische competitie

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Union SG kampioen in 1B en dus gepromoveerd. Mooi, ik ben er een paar keer geweest en heb een zwak voor die mooie club.
 

Kielse Rat

Well-known member
Union zal zeker een aanwinst voor 1A zijn. Dat stadion heeft zijn beste tijd wel gehad, maar straalt wel traditie uit. Het volkse karakter van de club zal wel jaar na jaar verdwijnen nu de club in handen is van de eigenaar van Brighton Hove & Albion. Ze waren al enkele jaren de leukst voetballende ploeg in 1B, dus die promotie zat er wel aan te komen. Ik zet Union-Beerschot zeker op mijn agenda voor volgend seizoen.
 

Joost

Well-known member
Terwijl ze nota bene recent verbouwd hebben. Ziet er fraai uit maar er heeft nog niemand mogen zitten.
 

JMD

Well-known member
Union zal zeker een aanwinst voor 1A zijn. Dat stadion heeft zijn beste tijd wel gehad, maar straalt wel traditie uit. Het volkse karakter van de club zal wel jaar na jaar verdwijnen nu de club in handen is van de eigenaar van Brighton Hove & Albion. Ze waren al enkele jaren de leukst voetballende ploeg in 1B, dus die promotie zat er wel aan te komen. Ik zet Union-Beerschot zeker op mijn agenda voor volgend seizoen.
Dat is toch in een voorstad van Brussel?
 

JMD

Well-known member
John vd Brom behaalt de finale van de Beker van België doordat RC Genk met 1-2 wint bij RSC Anderlecht. De ploeg treft Standard Luik in de finale.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Union zal zeker een aanwinst voor 1A zijn. Dat stadion heeft zijn beste tijd wel gehad, maar straalt wel traditie uit. Het volkse karakter van de club zal wel jaar na jaar verdwijnen nu de club in handen is van de eigenaar van Brighton Hove & Albion. Ze waren al enkele jaren de leukst voetballende ploeg in 1B, dus die promotie zat er wel aan te komen. Ik zet Union-Beerschot zeker op mijn agenda voor volgend seizoen.
Dat stadion is heerlijk. Het is wel recent verbouwd, waardoor het nu in 1A gebruikt kan worden als ik het goed begrijp. Ik ken een aantal Union supporters, wat mede de reden is dat ik er een aantal keer geweest ben en een zwak heb voor die club. Ik heb gisteravond berichtjes gekregen waarbij ik me afvroeg of zij wel helemaal nuchter waren.

Ik zal zeker een keer komen volgend seizoen, dus wie weet kunnen we samen een pintje pakken bij Union - Beerschot.
 

Kielse Rat

Well-known member
Dat stadion is heerlijk. Het is wel recent verbouwd, waardoor het nu in 1A gebruikt kan worden als ik het goed begrijp. Ik ken een aantal Union supporters, wat mede de reden is dat ik er een aantal keer geweest ben en een zwak heb voor die club. Ik heb gisteravond berichtjes gekregen waarbij ik me afvroeg of zij wel helemaal nuchter waren.

Ik zal zeker een keer komen volgend seizoen, dus wie weet kunnen we samen een pintje pakken bij Union - Beerschot.

Klopt, het is inderdaad recentelijk vernieuwd maar toch zijn grote delen van het stadion nog steeds onoverdekt, lijkt me niet zo aangenaam blij slecht weer. Dat laatste is afgesproken, desnoods vanop een heuvel in het omliggende Dudenpark als er volgend seizoen nog steeds geen of beperkt supporters aanwezig mogen zijn. ;)
 

Batigoal

Well-known member
Zeldzame nederlaag voor Club Brugge afgelopen weekend in de topper tegen Antwerp FC. Alhoewel van topper weinig sprake is gezien de overmacht van Club tegenwoordig. Antwerp lijkt als best of the rest er goed voor te staan. Noa Lang had deze keer een negatieve rol door 2 keer geel te pakken en daarna nog even te ruziën.
 

JMD

Well-known member
Brugge verliest weer, als Antwerp morgen wint is het gat 'slechts' 16 punten. Hoe gaan ze die playoffs doen met zijn vieren? Neemt iedereen de helft van de punten mee? Dan is de titelstrijd toch al bijna beslist?
 

Forza AZ

Well-known member
Brugge verliest weer, als Antwerp morgen wint is het gat 'slechts' 16 punten. Hoe gaan ze die playoffs doen met zijn vieren? Neemt iedereen de helft van de punten mee? Dan is de titelstrijd toch al bijna beslist?
De punten worden inderdaad gehalveerd bij de start van de play-offs. Daarmee begint Club Brugge dus met minimaal 6,5 punten voorsprong.
 

Batigoal

Well-known member
Brugge verliest weer, als Antwerp morgen wint is het gat 'slechts' 16 punten. Hoe gaan ze die playoffs doen met zijn vieren? Neemt iedereen de helft van de punten mee? Dan is de titelstrijd toch al bijna beslist?

Opvallend ja, want Club was lange tijd dit seizoen heer en meester op alle vlakken. Maar ze pakken de titel uiteraard wel.

Ondertussen vind ik Anderlecht wel lekker draaien met de piepjonge ploeg. Het lijkt eindelijk een beetje goed te gaan met Kompany en zijn ploeg. Hij krijgt Verschaeren weer aan de praat en met Aït El Hadj hebben ze weer een pareltje in de ploeg.
 

Joost

Well-known member
Ik wel benieuwd naar Moeskroen v Antwerp vanavond. Moeskroen heeft minstens een puntje nodig en is op momenten toch een behoorlijk stugge ploeg. Antwerp daarentegen heeft komende week ook nog Genk als tegenstander en zou zomaar naast PO I kunnen grijpen.
 

Kielse Rat

Well-known member
Opvallend ja, want Club was lange tijd dit seizoen heer en meester op alle vlakken. Maar ze pakken de titel uiteraard wel.

Er moeten al gekke dingen gebeuren moest Club Brugge niet kampioen worden. Toch heeft Club wel meerdere slechte periodes gekend dit seizoen. Hun dominantie in het klassement is zeker ook een gevolg van de wisselvalligheid van de andere Play Off I-kandidaten.
 

Joost

Well-known member
Het is ook veelzeggend dat Vitesse, nummer 4 in Nederland na 28 duels net zoveel punten heeft als de nummer 2 in België na 33 duels.
 

Kielse Rat

Well-known member
Hekkensluiter Waasland-Beveren heeft 28 punten terwijl in Nederland de laatste ADO 16 punten telt.

Door de overwinning van Antwerp bij Moeskroen zijn één speeldag voor het einde de meeste beslissingen al wel gevallen. Toch opmerkelijk in een competitie waar de verschillen tussen alle clubs zeer klein waren. Club Brugge, Antwerp en Racing Genk zijn zeker van Play-Off I, Anderlecht is pakweg 90% zeker. Zij moeten gewoon niet verliezen bij STVV dat nergens meer om speelt. Cercle Brugge is na de nederlaag van Moeskroen zeker van redding, de Henegouwers zijn gedoemd tot een barrageduel met de tweede uit 1B. Rechtstreekse degradatie is ook nog mogelijk, maar Beveren heeft een mirakel nodig om dat een tweede jaar op rij te voorkomen. Het spannendste is nog de strijd om de 'Europa League play-off', waar enkel Oostende (of Anderlecht) al zeker is van zijn plaats. Met Standard-Beerschot en Zulte-Waregem - AA Gent spelen vechten vier van de zes overgebleven kandidaten een rechtstreeks duel uit, KV Mechelen en OHL hopen nog de lachende derde te zijn.
 

Joost

Well-known member
Dat mirakel van Waasland-Beveren valt toch wel mee? Ze hoeven enkel te winnen tegen OH Leuven en Moeskroen moet verliezen bij Club Brugge.
 

Batigoal

Well-known member
Dat mirakel van Waasland-Beveren valt toch wel mee? Ze hoeven enkel te winnen tegen OH Leuven en Moeskroen moet verliezen bij Club Brugge.

Met de befaamde houdini-acts van Moeskroen op laatste speeldagen van voorgaande jaren in het achterhoofd zou het inderdaad een mirakel zijn als Waasland-Beveren het nog gaat redden. ;)
 

Joost

Well-known member
De beeldvorming is hier wel bijzonder want Moeskroen is al tijden niet in degradatienood geweest;
19/20 10e
18/19 10e
17/18 14e maar niet in nood geweest
16/17 15e, op slotdag gered
15/16 14e, veilig voor laatste speelronde
14/15 13e
13/14 promotie uit 2e klasse

En om 16/17 nog toe te lichten. Moeskroen won op de voorlaatste speeldag thuis tegen Standard. Dat Standard won van zijn laatste 12 duels maar 1 keer en werd 9e. Op de slotdag won Moeskroen in Kortrijk, een ploeg die in de laatste 16 duels van dat jaar maar 2 keer won en 10e zou worden.

Waasland-Beveren daarentegen...
19/20 gered door het BAS
18/19 15e, niet echt in nood geweest
17/18 12e (op slotdag verwikkeld in omkopingsprocedure)
16/17 14e
15/16 12e maar lang in nood
14/15 14e, gered op laatste speeldag mede door salonremise
13/14 14, door eindsprint gered

Sporza maakte er ook iets over.
 

Batigoal

Well-known member
Het is langer geleden dan ik dacht. Maar dat die beeldvorming rondom Moeskroen niet zo best is, is niet zo raar natuurlijk. Waren destijds nogal wat vraagtekens over de wedstrijd tegen Kortrijk vanwege de scheidsrechterlijke beslissingen en inzet van de spelers. Zelfs de anti-corruptiecel bemoeide zich ermee, dat zullen ze ook niet voor niets hebben gedaan.

Tel daarbij op dat ze door niet de meest frisse figuren zijn bestuurd de afgelopen jaren, ze de licentie paar keer gekregen hebben met aparte constructies en ze tegenwoordig permanent aan de zuurstof liggen (ze hebben de salarissen van vorige maand niet eens meer kunnen betalen) en het is niet zo gek dat die club een slechte naam heeft.

Waasland-Beveren heeft overigens ook niet zo'n beste naam en wat rare dingen de afgelopen jaren, maar ik maakte in eerste instantie slechts een grapje over Moeskroen's miraculeuze ontsnappingen.
 
Bovenaan