Bekerstunts (amateurs vs Eredivisie)

De Wolf

Well-known member
Naar aanleiding van de bekerstunt van gisteren.
Dit zijn denk ik wel de grootste stunts de afgelopen jaren.

2008 FC Lienden - Vitesse 1-0
2015 HHC Hardenberg - NEC 2-0
2017 AVV Swift - Vitesse 0-0 (5-3 N.S.)
2023 FC Utrecht - Spakenburg 1-4
2023 Hercules - Ajax 3-2

Kom maar op met andere stunts?
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
Ik denk dat Vitesse en Excelsior een beetje de koplopers zijn.

Vorig seizoen nog Vitesse - Kozakkenboys 2-2 en na strafschoppen eruit.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat Vitesse en Excelsior een beetje de koplopers zijn.

Vorig seizoen nog Vitesse - Kozakkenboys 2-2 en na strafschoppen eruit.
Mwah, wij hebben vaak van amateurs verloren in de beker. Maar meestal was dat toen wij in de eerste divisie zaten. Wel een paar keer als eredivisieclub maar ook niet meer dan dat.
 

Jacco

Well-known member
Rheden - Twente 2-1
En Vlissingen met de nog onbekende Peter van Vossen dat Graafschap, Den Bosch (Erediv) en Telstar versloeg
 

JMD

Well-known member
Naar aanleiding van de bekerstunt van gisteren.
Dit zijn denk ik wel de grootste stunts de afgelopen jaren.

2008 FC Lienden - Vitesse 1-0
2015 HHC Hardenberg - NEC 2-0
2017 AVV Swift - Vitesse 0-0 (5-3 N.S.)
2023 FC Utrecht - Spakenburg 1-4
2023 Hercules - Ajax 2-3

Kom maar op met andere stunts?
Volgens mij was het 3-2 bij Hercules - Ajax... :)

Ooit kwam vc Vlissingen (met Peter van Vossen) heel ver, ergens eind jaren 80.

En wat te denken van VVSB dat de halve finale haalde
 

Jacco

Well-known member
Een interessante vraag is ook welke profclub(s) nooit zijn uitgeschakeld door amateurs? (if any)
 

ALenstra

Well-known member
In 1984 Blerick dat won van PEC Zwolle waar o.a. Piet Schrijvers en Cees van Kooten meededen.
 

De Wolf

Well-known member
Alkmaar 54 (voorganger AZ) heeft een keer als tweede divisieclub Feyenoord uitgeschakeld in 1962
Verder ook GVAV en De Volewijckers.

PSV is in 1956 een keer uitgeschakeld door RBC (2e divisie). En natuurlijk dankzij een blunder tegen Jong Heerenveen.

Ajax een keer door Tweede divisie club RCH in 1964
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Een interessante vraag is ook welke profclub(s) nooit zijn uitgeschakeld door amateurs? (if any)
De vraag is dan relevant wat je als amateurclub ziet want PSV en Feyenoord zijn nooit uitgeschakeld door clubs die nu vallen onder de sectie amateurvoetbal.

PSV verloor in 56/57 met 0-1 thuis van RBC dat destijds op het derde niveau speelde en in 63/64 bij NEC dat ook op het derde niveau speelde. Zowel NEC als RBC werd dat jaar kampioen in de 2e divisie wat als profvoetbal werd gezien maar in de praktijk meer op amateurvoetbal leek dan de clubs die nu in de tweede en derde divisie speelde.

Ook Feyenoord verloor van clubs op het derde niveau; Alkmaar ’54 in 62/63 en veel verder terug; in 31/32 thuis van de Kennemers met 3-6 (niveau 1 tegen 3)

In 1918 met 1-2 van Avanti uit Amsterdam dat toen in de 1e klasse van de Amsterdamse voetbalbond uitkwam dat was 3 niveaus lager dan Feyenoord.
 

De Wolf

Well-known member
Rheden in 1991 FC Twente met 1-0 uitgeschakeld. Twente werd uiteindelijk 6e.

SC Heerenveen is een keer in hun Eredivisie historie uitgeschakeld door VV Geldrop met 3-2. Was bij hun debuut in 1990 waar ze ook gelijk weer degradeerden.
 
Bovenaan