Bekerstunts (amateurs vs Eredivisie)

Jacco

Well-known member
De vraag is dan relevant wat je als amateurclub ziet

Alles onder het tweede niveau lijkt me niet een hele gekke keus, ook al klopt formeel misschien niet.
Als je het zo definieert, dan zijn dus Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Twente, Groningen, Heerenveen, Utrecht, Vitesse in ieder geval al minimaal 1 keer uitgeschakeld door amateurs.
Zou er nog een club zijn waarvoor dit niet geldt?
 

Sjorro

Active member
De Treffers die in seizoen 2022/2023 2 eredivisie clubs achter elkaar uitschakelt. (RKC met 2-0 en in de volgende ronde Cambuur met 1-0).
 

De Wolf

Well-known member
Alles onder het tweede niveau lijkt me niet een hele gekke keus, ook al klopt formeel misschien niet.
Als je het zo definieert, dan zijn dus Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Twente, Groningen, Heerenveen, Utrecht, Vitesse in ieder geval al minimaal 1 keer uitgeschakeld door amateurs.
Zou er nog een club zijn waarvoor dit niet geldt?
Sowieso Almere City. Maar die maken net hun debuut.

Emmen wel tegen Odin tijdens hun debuut.
 

Jacco

Well-known member
Toen Almere nog eerste divisie was zijn ze al eens door Kozakken Boys uitgeschakeld, maar op eredivise niveau is er inderdaad weinig historie.
 

Forza AZ

Well-known member
Naar aanleiding van de bekerstunt van gisteren.
Dit zijn denk ik wel de grootste stunts de afgelopen jaren.

2008 FC Lienden - Vitesse 1-0
2015 HHC Hardenberg - NEC 2-0
2017 AVV Swift - Vitesse 0-0 (5-3 N.S.)
2023 FC Utrecht - Spakenburg 1-4
2023 Hercules - Ajax 3-2

Kom maar op met andere stunts?
2014/15: Delta Sport (5e niveau)-Willem II 2-1
 

Forza AZ

Well-known member
AZ'67-IJsselmeervogels in 1975, 2-2 IJsselmeervogels won na strafschoppen.
AZ is daarnaast nog 1x keer uitgeschakeld door amateurs terwijl we Eredivisie speelden. In 1987/88 door DWV. Verder nog uitgeschakeld door een club uit de 2e divisie in 1968/69 (ZFC).

Als Eerste Divisie club nog 2x uitgeschakeld door amateurs in een periode dat we in de Eerste Divisie heel laag eindigden. In 1989/90 door Venray en 1990/91 door Elinkwijk.
 

Joost

Well-known member
Alles onder het tweede niveau lijkt me niet een hele gekke keus, ook al klopt formeel misschien niet.
Als je het zo definieert, dan zijn dus Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Twente, Groningen, Heerenveen, Utrecht, Vitesse in ieder geval al minimaal 1 keer uitgeschakeld door amateurs.
Zou er nog een club zijn waarvoor dit niet geldt?
Bij de rest van de clubs zit er echt geeneen waarvan ik het of niet weet, of me niet kan voorstellen dat het niet ooit gebeurt is. Ik was de Eredivisie eens langsgegaan en daar zitten er al geen meer bij waarbij het nooit is gebeurt.

Ik was zelf bij Baronie v Roda, 38 dikke kansen voor Roda en 1-0 verloren.
 

De Wolf

Well-known member
Sparta is als Eredivisieclub een aantal keer uitgeschakeld door een tweede divisieclub waaronder in 64 door Limburgia. En door Jong Ajax in 87
In eerste divisie vrij recent nog uitgeschakeld door Noordwijk en GVVV
 

erka

Well-known member
Dit is vast wel eens bijgehouden op een of andere website. Heb het helaas nog niet kunnen vinden.
 

De Wolf

Well-known member
Dit is vast wel eens bijgehouden op een of andere website. Heb het helaas nog niet kunnen vinden.
Kan je zowat alles terugvinden.


Klik op club en rechtsboven ergens bij historie.
 

bqandy

Well-known member
Eind jaren 80, 87, 88?
Anyway. TOP Oss, toen hoofdklasse en gewoon TOP wint met 3-0 van FC Utrecht.

Ik kan me er nog wel wat grappigs van herinneren. Willem van Hanegem werd in de uitzending van Langs de Lijn aan de telefoon gehaald, want Utrecht speelde Europees en De Kromme had voor Utrecht een Italiaanse club bekeken die dag en kende de uitslag niet. Heel flauw gingen de eerste vragen over wat Van Hanegem van die club vond en toen ineens de vraag. Zoiets van: 'Maar nu de realiteit Willem. TOP - FC Utrecht, beker, 3-0". Van Hanegem: "Voor ons?". LdL: "Nee, voor TOP". Ik weet niet meer wat Van Hanegem daarna precies zei, maar het was zoiets van als je niet van TOP wint heb je Europees verder ook niks te zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Deathprod

Active member
Ik denk dat Vitesse en Excelsior een beetje de koplopers zijn.

Vorig seizoen nog Vitesse - Kozakkenboys 2-2 en na strafschoppen eruit.

Zover ik kon vinden

Excelsior 5x (VVOG, Sparta Nijkerk, GVVV, ONS Sneek, Excelsior '31)
Vitesse 4x (Venray, Lienden, Swift, Kozakken Boys)

Opmerkelijk dat het bij Excelsior 3x achter elkaar gebeurde.

Ik heb overigens niet gekeken of ze toendertijd in de 1e of Eredivisie speelden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Zover ik kon vinden

Excelsior 5x (VVOG, Sparta Nijkerk, GVVV, ONS Sneek, Excelsior '31)
Vitesse 4x (Venray, Lienden, Swift, Kozakken Boys)

Opmerkelijk dat het bij Excelsior 3x achter elkaar gebeurde.

Ik heb overigens niet gekeken of ze toendertijd in de 1e of Eredivisie speelden.
Wij verloren van VVOG en ONS Sneek als eerste divisieclub, dus Vitesse "wint" dan.
 

Joost

Well-known member
Zover ik kon vinden

Excelsior 5x (VVOG, Sparta Nijkerk, GVVV, ONS Sneek, Excelsior '31)
Vitesse 4x (Venray, Lienden, Swift, Kozakken Boys)

Opmerkelijk dat het bij Excelsior 3x achter elkaar gebeurde.

Ik heb overigens niet gekeken of ze toendertijd in de 1e of Eredivisie speelden.
Willem II heeft ook een aardige reeks.
Die verloren in vier achtereenvolgende jaren in hun eerste duel van Harkema, FC Dordrecht, Excelsior31 en Delta Sport.
 

de waan

Well-known member
ADO'20-FC Eindhoven 6-1 vind ik toch wel een bijzondere, ook al was Eindhoven dan eerste divisie.
 
Bovenaan