Beijing 2022

JMD

Well-known member
Inderdaad, waarom is er eigenlijk nooit een estafette schaatsen met aantikken geweest? Dat kan makkelijk!
Precies. En i.m.o. ook veel interessanter dan de achtervolging of de teamsprint

En zou ook leuk zijn als je dat dan bv gestaffeld doet: 1 ronde vrouw, 2 rondes man, 3 rondes vrouw, 4 rondes man... Dan zoek je van alles wat qua deelnemers
 

JMD

Well-known member
Volgens Duitse commentator vinden de rodelaars dit zelf het leukste onderdeel.
Ik kijk via Eurosport en daar zeggen ze idd hetzelfde, maar dat dat vooral komt omdat dit een onderdeel is met veel minder druk en een beetje 'laatste dag voor de vakantie' gevoel heeft...
 

erka

Well-known member
Die Oostenrijkers en straks ook die Duitsers liggen zo strak in de baan he, totaal geen beweging bij +100 kmh, wat een verschil met de rest.
 

JMD

Well-known member
Zo, dat werd nog krap, ze gingen nog scheef vlak voor de finish. Denk dat de finish geen 100m verder had moeten liggen...

De Oostenrijkers maakten een klein foutje in hun dubbels bij de laatste bocht, kan ze best eens het goud gekost hebben.
 

Friesland

Well-known member
Inderdaad, waarom is er eigenlijk nooit een estafette schaatsen met aantikken geweest? Dat kan makkelijk!

De estafette bestaat al, maar het is (nog) geen officieel onderdeel in de schaatskalender. Uit het topic Schaatskenner 2019/20: WB Finale
Komend weekend staat het laatste evenement van het seizoen op het programma, de wereldbeker finale in Heerenveen. Tijdens dit weekend zijn er zoals gebruikelijk dubbele punten te verdienen. Dit weekend staat er ook een nieuw testonderdeel op het programma, een gemengde estafette. Estafetteteams bestaan uit een man en een vrouw en de estafette wordt verreden over zes rondes (2400m, zogezegd). De vrouw rijdt de eerste ronde, de man doet rondes 2 en 3, de vrouw doet rondes 4 en 5 en de man sluit af met ronde 6. De man en vrouw hoeven (voorlopig) niet per se uit hetzelfde land te komen.
En als je een gemengde estafette hebt, kun je ook gewoon een mannen- en vrouwenestafette doen. En de teamsprint (is al een WK onderdeel) kan ook nog Olympisch worden. Ik zie zo weer vijf nieuwe kansen op goud voor Nederland in de toekomst. 😁
 

erka

Well-known member
Even weer een update van de top8 plaatsen en ranking. We hebben toch wel een verrassende koploper inmiddels, want Oostenrijk had twee fantastische dagen en is Noorwegen en Rusland nu voorbij. Ook Canada is flink opgerukt. Nederland zakt nu toch wel weg. Veel medailles bij schaatsen maar te weinig top8 in de breedte. Voorlopig nog wel voor wintersportlanden als Zweden, Frankrijk en Zwitserland. Wat verder naar onderen hebben sommige niet-wintersportlanden toch al een aantal keren de top8 gehaald: Australië 4x, Spanje 3x, België 2x en Nieuw-Zeeland, Georgië, Israël (bij het skiën vandaag!) en Turkije allen 1x.

De top20:

1 AUT 28 142.0
2 NOR 29 136.0
3 CAN 28 130.0
4 ROC 32 129.0
5 USA 31 123.0
6 GER 25 116.0
7 ITA 23 97.5
8 JPN 20 88.0
9 NED 16 86.0
10 SWE 15 79.0
11 CHN 12 67.0
12 FRA 11 63.0
13 SUI 13 53.0
14 SLO 10 52.0
15 FIN 9 38.0
16 CZE 7 28.0
17 HUN 6 23.0
18 LAT 6 22.0
19 AUS 4 22.0
20 KOR 5 20.5
 

ALenstra

Well-known member
Gisteren speelde China zijn eerste wedstrijd in het ijshockey bij de mannen. De selectie bestaat vooral uit genaturaliseerde Noord Amerikanen plus wat gastspelers die normaal gesproken niet voor China mogen uitkomen. Desondanks werd het een 8-0 nederlaag tegen USA.
 

Mario

Well-known member
Ijshockey is razend populair in China. Veel Amerikaanse trainers zijn daar de jeugd aan het opleiden. In de toekomst zal China wel een echt team hebben verwacht ik zo.
 

JMD

Well-known member
Bij skeleton vraag ik me altijd af hoe suïcidaal je moet zijn om head-first met >100 km/u een ijskanaal door te gaan. Rodelen is ook wel gevaarlijk, maar dan vangen je benen de klappen op...

En waarom wordt rodelen en bobslee in duizendsten gemeten en skeleton in honderdsten... ??
 

erka

Well-known member
Bij skeleton vraag ik me altijd af hoe suïcidaal je moet zijn om head-first met >100 km/u een ijskanaal door te gaan. Rodelen is ook wel gevaarlijk, maar dan vangen je benen de klappen op...

En waarom wordt rodelen en bobslee in duizendsten gemeten en skeleton in honderdsten... ??

Alsof het ook maar iets uitmaakt als je met >100 kmh eruit vliegt of tegen de zijkant knalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan