Ajax seizoen 2022/2023

Batigoal

Well-known member
FZ0oGKXXkAghGqZ


De nieuwe rechtsback is ook binnen: Jorge Sanchez!
 

Pascallovic

Well-known member
Ben benieuwd hoe snel hij op niveau is. Alvarez had ook zijn aanpassingstijd nodig en Ajax had ook tijd nodig om te ontdekken hoe ze hem het beste konden gebruiken.
 

Batigoal

Well-known member
Bij Alvarez speelde ook mee dat zijn gezin niet snel maar Nederland kon komen. Vanaf het moment dat dat geregeld was begon hij beter te spelen.

Scheelt voor Sanchez ook dat hij met Alvarez een landgenoot treft.

Maar ben ook benieuwd. Hopelijk brengt Sanchez wat grinta waarvan we wat zijn kwijtgeraakt.
 

Pascallovic

Well-known member
Vreemde aankoop in de zin van dat je al genoeg linksbenige spelers hebt die centraal in de verdediging kunnen. Met het vertrek van Schuurs had ik een rechtspoot terugverwacht. Ben benieuwd wat de plannen zijn voor Kaplan qua speeltijd. Bassey en Blind zullen toch ook niet veel op de bank willen zitten.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bassey kan linksback en Blind linksback en op het middenveld, maar een rechtbenige centrale verdediger lijkt idd logischer.
 

Pascallovic

Well-known member
Bassey kan linksback en Blind linksback en op het middenveld, maar een rechtbenige centrale verdediger lijkt idd logischer.
Laat op linksback net Wijndal nu ook een recent aangekochte speler staan. Blind op het middenveld kan niet meer. Zie Fortuna Sittard uit.
 

Abubakari

Well-known member
Vreemde aankoop in de zin van dat je al genoeg linksbenige spelers hebt die centraal in de verdediging kunnen. Met het vertrek van Schuurs had ik een rechtspoot terugverwacht. Ben benieuwd wat de plannen zijn voor Kaplan qua speeltijd. Bassey en Blind zullen toch ook niet veel op de bank willen zitten.
Schuurs was de stand in voor Timber, dus Kaplan zal als opvolger van Schuurs wel de beoogde stand in voor Timber zijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Ajax begint vandaag aan de voorbereiding voor de 2e seizoenshelft, met een trainingskamp in Spanje. Halve selectie is natuurlijk afwezig ivm het WK voetbal. Dan blijven de volgende namen over die wel mee mogen:

Maarten Stekelenburg, Jay Gorter, Calvin Bassey, Owen Wijndal, Ahmetcan Kaplan, Devyne Rensch, Florian Grillitsch, Youri Regeer, Brian Brobbey, Lorenzo Lucca, Francisco Conceição, Youri Baas, Christian Rasmussen, Kristian Hlynsson, Amourricho van Axel Dongen, Kian Fitz-Jim, Jeppe Kjaer, Donny Warmerdam, Olivier Aertssen, Tristan Gooijer, Jaydon Banel, Tom de Graaff, Giovanni, Gabriel Misehouy, Silvano Vos, Jorrel Hato, Ar’jany Martha

Opvallende afwezigen wat mij betreft zijn Lucas Ocampos, Kik Pierie, Lisandro Magallan en Sontje Hansen. Als je toch heel Jong Ajax meeneemt, waarom basisspelers als Pierie en Hansen van die ploeg dan niet? Hopelijk speelt er iets qua transfers met ze. Sontje Hansen overigens een voorbeeld van hoe het een groot talent kan vergaan die de stap naar het buitenland niet maakt. Hopelijk pikt een Eredivisieclub hem op(Contract loop in de zomer van 2023 af). Ocampos zal wel terug naar Sevilla gaan. Magallan was vaste bankzitter in de eerste seizoenshelft. Wat dat betreft bijzonder dat hij nu niet op trainingskamp mag als opvulling.
 

Pascallovic

Well-known member

Ik vind dit een beetje een kip of het ei verhaal. Hansen is 20 jaar en heeft nog niet het begin van uitzicht op wat voor speelminuten dan ook in het eerste. Hij mag nog niet eens meetrainen (Dat alles kan natuurlijk ook zijn omdat hij nog niet goed genoeg is). Waarom zou hij dan bijtekenen? Er mochten overigens andere spelers die ook nog niet hadden bijgetekend/geen toekomst bij de club hadden wel mee.

Vraag mij soms af wat het beleid is om spelers klaar te stomen voor het 1e nadat ze al 2 jaar bij Jong Ajax erop hebben zitten. Sontje Hansen blijft er te lang hangen, maar bijvoorbeeld ook een Naci Unuvar. Die hebben ze dan nu een jaar verhuurd aan Trabzonspor waar hij wat je op voorhand kon verwachten enkel op de bank zit. Hoe wil je hem t.z.t. in de selectie inpassen en ook nog eens minuten geven zodat hij zich kan ontwikkelen? Hij heeft immers wel afgelopen zijn contract tot 2026 verlengd, maar lijkt ook nog lang niet tegen minuten aan te zitten. Kian Fitz-Jim ook al bezig aan zijn 3e seizoen in Jong Ajax (contract dat tot 2024 loopt nog niet verlengd). Wanneer ga je als club met hem richting het eerste elftal? Ook hij is op zijn leeftijd immers wel toe aan minuten in de Eredivisie en als ie dat niet bij Ajax krijgt (waar het voorlopig naar uitziet) is het logisch dat ook hij verder gaat kijken. Waarom verwacht je dat spelers gaan bijtekenen als er geen uitzicht is op dat ze het eerste gaan halen? Bedoel overigens niet dat ze maar allemaal in de basis moeten, maar je moet ze wel iets bieden ook voor hun ontwikkeling. Je ziet aan Quinten Timber wat een jaartje Eredivisie kan doen. Als aanvulling op deze namen zit je ook nog met spelers als Youri Regeer en Salah-Eddine die in een vergelijkbaar schuitje zitten. Rond de 20, ruim 2 jaar jong Ajax en weinig perspectief op speeltijd op korte of middellange termijn in het eerste. Je kunt niet verrast zijn dat dit soort spelers wel 2x nadenken over contractverlenging.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Niet cynisch bedoelt, maar Ajax heeft teveel toptalenten. Ajax trekt zoveel talenten aan, dat er nauwelijks ruimte is om door te stromen. Voor zo’n Hansen is het op een bepaald moment beter om de Quiten Timber route te volgen. Je zal toch concreet perspectief moeten geven voor zo’n speler wil je hem binden. Of je constateert dat het gewoon toch niet zo’n supertalent is.
 

Pascallovic

Well-known member
Niet cynisch bedoelt, maar Ajax heeft teveel toptalenten. Ajax trekt zoveel talenten aan, dat er nauwelijks ruimte is om door te stromen. Voor zo’n Hansen is het op een bepaald moment beter om de Quiten Timber route te volgen. Je zal toch concreet perspectief moeten geven voor zo’n speler wil je hem binden. Of je constateert dat het gewoon toch niet zo’n supertalent is.
Heb mijn twijfels of het echt toptalenten zijn of gewoon goede voetballers. Over het algemeen dat de echte toptalenten namelijk op die leeftijd al een plekje bij de selectie hebben weten te bemachtigen(laatbloeiers als Frenkie uitgezonderd). Als ik Hansen zou zijn, zou ik echt niet weten waarom bij te tekenen, behalve dat Ajax mijn droomclub is. Ik heb er overigens vrede mee als de club bij de meeste door mij genoemde namen constateert dat het toch niet zulke grote talenten zijn als gehoopt. Dat is namelijk ook een conclusie. Nu blijven zowel spelers als club een beetje hangen, terwijl het zeker voor de Eredivisie stuk voor stuk prima spelers kunnen worden.
 

Joost

Well-known member

Ik vind dit een beetje een kip of het ei verhaal. Hansen is 20 jaar en heeft nog niet het begin van uitzicht op wat voor speelminuten dan ook in het eerste. Hij mag nog niet eens meetrainen (Dat alles kan natuurlijk ook zijn omdat hij nog niet goed genoeg is). Waarom zou hij dan bijtekenen? Er mochten overigens andere spelers die ook nog niet hadden bijgetekend/geen toekomst bij de club hadden wel mee.

Vraag mij soms af wat het beleid is om spelers klaar te stomen voor het 1e nadat ze al 2 jaar bij Jong Ajax erop hebben zitten. Sontje Hansen blijft er te lang hangen, maar bijvoorbeeld ook een Naci Unuvar. Die hebben ze dan nu een jaar verhuurd aan Trabzonspor waar hij wat je op voorhand kon verwachten enkel op de bank zit. Hoe wil je hem t.z.t. in de selectie inpassen en ook nog eens minuten geven zodat hij zich kan ontwikkelen? Hij heeft immers wel afgelopen zijn contract tot 2026 verlengd, maar lijkt ook nog lang niet tegen minuten aan te zitten. Kian Fitz-Jim ook al bezig aan zijn 3e seizoen in Jong Ajax (contract dat tot 2024 loopt nog niet verlengd). Wanneer ga je als club met hem richting het eerste elftal? Ook hij is op zijn leeftijd immers wel toe aan minuten in de Eredivisie en als ie dat niet bij Ajax krijgt (waar het voorlopig naar uitziet) is het logisch dat ook hij verder gaat kijken. Waarom verwacht je dat spelers gaan bijtekenen als er geen uitzicht is op dat ze het eerste gaan halen? Bedoel overigens niet dat ze maar allemaal in de basis moeten, maar je moet ze wel iets bieden ook voor hun ontwikkeling. Je ziet aan Quinten Timber wat een jaartje Eredivisie kan doen. Als aanvulling op deze namen zit je ook nog met spelers als Youri Regeer en Salah-Eddine die in een vergelijkbaar schuitje zitten. Rond de 20, ruim 2 jaar jong Ajax en weinig perspectief op speeltijd op korte of middellange termijn in het eerste. Je kunt niet verrast zijn dat dit soort spelers wel 2x nadenken over contractverlenging.

Daar is een betrekkelijk eenvoudige oplossing voor; haal de beloftenteams uit de Eerste Divisie.

Talenten die Ajax onder 19 ontgroeid zijn maar nog niet aan speelminuten bij het eerste toekomen kun je prima stallen bij andere clubs via een verhuur. De reserves van Ajax 1 kun je in een nieuw op te richten reservecompetitie laten spelen.

Spelers zoals Sontje hadden dan 1 of 2 jaar bij een andere club ervaring opgedaan op Eerste of Eredivisieniveau. Dan wist Ajax direct of ze de stap naar Ajax1 kunnen maken.

Bijkomend voordeel is ook nog dat Ajax minder spelers onder contract hoeft te hebben, salariskosten spaart en talentvolle spelers eerder instromen bij andere clubs zodat het niveau van de Ere en Eerste Divisie vanzelf omhoog gaat.
 
Bovenaan