JMD
Well-known member
Dan even voor iedereen de column die vakx aanhaalt:
"Ajax, voorheen een voetbalclub
Bij Ajax hebben ze wat nieuws bedacht. Althans, nieuw is relatief in dezen, want stiekem is het een regelrechte kopie van wat ze bij Manchester City al een tijdje hebben. Namelijk een zogenoemde The Tunnel Club.
Het idee is even simpel als tenenkrommend.
Pal naast de spelerstunnel in de Arena wordt een luxe restaurant gebouwd met een grote, glazen doorkijkwand. Sponsors kunnen daar lekker een vorkje prikken en van een glaasje chardonnay nippen, en nu komt het bijzondere: met uitzicht op de spelerstunnel!
Ossenhaas vreten terwijl Van de Beek zijn broekje ophijst
Het is de bedoeling dat volwassen mensen straks vele honderden euro's gaan betalen om gezellig een stukje zalm naar binnen te harken, terwijl Jo?l Veltman en Lasse Sch?ne iets verderop langs een glazen wandje lopen.
Een 'stukje beleving', heet dat in die kringen. Ook wel: 'een stukje hospitality'. Een 'uniek stukje business to business', dames en heren.
Om dit werkelijk briljante idee te vieren, lanceerde Ajax deze week een gelikt promotiefilmpje. Dat filmpje moet u sowieso kijken. Het is hilarisch, maar vooral de briljante timing maakte het natuurlijk helemaal af.
Je verzint het haast niet. Ajax heeft net bijna zeker zijn zoveelste titel verspeeld. Het chagrijn regeert bij de aanhang, en volkomen terecht. Ajax is de enige club van Europa die erin slaagt om, met veruit het hoogste budget van allemaal, vier keer op een rij geen kampioen te worden.
De supporters ergeren zich kapot aan al dat geld op de bank - en aan al die ellendige middelmaat op het veld.
En exact in die week, uitgerekend nu, op het toppunt van de crisis, lanceert Ajax met veel bombarie The Tunnel Club. Hoera! Hoezee! Ossenhaas vreten terwijl Donny van de Beek zijn broekje ophijst. Aapjes kijken in je nette pak. Brallend een selfie maken voor een glazen doorkijkwand.
Nog maar een maand of tien geleden schreef ik een stukje over Manchester United en Ajax, destijds elkaars tegenstander in de Europa League-finale. Vergeleken bij die megalomane Engelse marketingmachine, daar kwam het betoogje ongeveer op neer, was Ajax tenminste nog een 'echte voetbalclub'. Een club van eigen jeugd, van opleiden, van eigenwijs en aanvallend voetbal, van kalk aan de schoenen.
U snapt: ik moet daar rigoureus op terugkomen. Het was opportunisme ten top van mij. Mea culpa. Helemaal verkeerd gezien. Als er ??n club is in Nederland waar ze volkomen vergeten zijn waar voetbal werkelijk om draait, dan is het Ajax wel.
De club waar ze lucratieve samenwerkingsverbanden sluiten in godvergeten China, maar ondertussen geen flauw idee hebben welke trainer ze nu weer moeten aanstellen.
Een club waar ze midden in een rampseizoen een decadente, intens sneue Tunnel Club lanceren. Een club waar ze tientallen miljoenen verdienen aan spelersverkoop, maar waar ze al jarenlang geen prijs meer winnen.
AFC Ajax. Voorheen een voetbalclub."
SJOERD MOSSOU
"Ajax, voorheen een voetbalclub
Bij Ajax hebben ze wat nieuws bedacht. Althans, nieuw is relatief in dezen, want stiekem is het een regelrechte kopie van wat ze bij Manchester City al een tijdje hebben. Namelijk een zogenoemde The Tunnel Club.
Het idee is even simpel als tenenkrommend.
Pal naast de spelerstunnel in de Arena wordt een luxe restaurant gebouwd met een grote, glazen doorkijkwand. Sponsors kunnen daar lekker een vorkje prikken en van een glaasje chardonnay nippen, en nu komt het bijzondere: met uitzicht op de spelerstunnel!
Ossenhaas vreten terwijl Van de Beek zijn broekje ophijst
Het is de bedoeling dat volwassen mensen straks vele honderden euro's gaan betalen om gezellig een stukje zalm naar binnen te harken, terwijl Jo?l Veltman en Lasse Sch?ne iets verderop langs een glazen wandje lopen.
Een 'stukje beleving', heet dat in die kringen. Ook wel: 'een stukje hospitality'. Een 'uniek stukje business to business', dames en heren.
Om dit werkelijk briljante idee te vieren, lanceerde Ajax deze week een gelikt promotiefilmpje. Dat filmpje moet u sowieso kijken. Het is hilarisch, maar vooral de briljante timing maakte het natuurlijk helemaal af.
Je verzint het haast niet. Ajax heeft net bijna zeker zijn zoveelste titel verspeeld. Het chagrijn regeert bij de aanhang, en volkomen terecht. Ajax is de enige club van Europa die erin slaagt om, met veruit het hoogste budget van allemaal, vier keer op een rij geen kampioen te worden.
De supporters ergeren zich kapot aan al dat geld op de bank - en aan al die ellendige middelmaat op het veld.
En exact in die week, uitgerekend nu, op het toppunt van de crisis, lanceert Ajax met veel bombarie The Tunnel Club. Hoera! Hoezee! Ossenhaas vreten terwijl Donny van de Beek zijn broekje ophijst. Aapjes kijken in je nette pak. Brallend een selfie maken voor een glazen doorkijkwand.
Nog maar een maand of tien geleden schreef ik een stukje over Manchester United en Ajax, destijds elkaars tegenstander in de Europa League-finale. Vergeleken bij die megalomane Engelse marketingmachine, daar kwam het betoogje ongeveer op neer, was Ajax tenminste nog een 'echte voetbalclub'. Een club van eigen jeugd, van opleiden, van eigenwijs en aanvallend voetbal, van kalk aan de schoenen.
U snapt: ik moet daar rigoureus op terugkomen. Het was opportunisme ten top van mij. Mea culpa. Helemaal verkeerd gezien. Als er ??n club is in Nederland waar ze volkomen vergeten zijn waar voetbal werkelijk om draait, dan is het Ajax wel.
De club waar ze lucratieve samenwerkingsverbanden sluiten in godvergeten China, maar ondertussen geen flauw idee hebben welke trainer ze nu weer moeten aanstellen.
Een club waar ze midden in een rampseizoen een decadente, intens sneue Tunnel Club lanceren. Een club waar ze tientallen miljoenen verdienen aan spelersverkoop, maar waar ze al jarenlang geen prijs meer winnen.
AFC Ajax. Voorheen een voetbalclub."
SJOERD MOSSOU