Ajax 2019/2020

Pascallovic

Well-known member
Is Bande dan fit?
Nee, maar mits fit vrees ik dat hij nog niet in beeld zou zijn, juist omdat een Tadic, Ziyech, Neres, Dolberg en van de Beek alle speeltijd op die posities innemen en dat zeer naar behoren doen. Daar speelt niemand zich tussen. Dus als je er 1 of 2 laat vertrekken en je koopt 2 dure krachten als vervanging zie ik die situatie niet veranderen. Ook niet als Bande fit is.

Wat verwacht jij en wat vind je zelf dat Ajax zou moeten doen?

Ik heb overigens goede hoop dat Labyad uiteindelijk de klik weet te maken. Was natuurlijk ook niet helemaal verwacht dat je dit jaar kon starten met Donny, Tadic, Hakim en Neres.

Verder hebben we de storm van kritiek gezien die ten Hag ten deel viel toen hij tegen Heracles thuis het gore lef had om van de Beek, Wober, Neres en het talent dat het verst is zijn ontwikkeling was van Jong Ajax (Eiting) samen met Sierhuis op te stellen. Dat helpt natuurlijk niet.



Nee. https://www.transfermarkt.nl/hassane-bande/profil/spieler/504259

Komt naar verwachting zelfs helemaal niet meer terug dit jaar:
https://www.ajaxshowtime.com/article/hoofdnieuws/120181/ten-hag-verwacht-bande-dit-seizoen-niet-meer
Ik denk dat het afhankelijk is van wie vertrekt. Als Donny van de Beek vertrekt hoef je niet perse een vervanger aan te trekken en kun je met Labyad uit de voeten. Als Ziyech en Neres vertrekken hoef je wat mij betreft maar 1 vervanger te halen en niet 2. Tenzij ze geen enkel vertrouwen hebben in de opties (Bande, Kuhn, Cerny, Traore en Lang) die er al rondlopen.

Ik schrijf Labyad zeker niet af, maar als hij volgend jaar nog zo'n seizoen qua speeltijd heeft als dit jaar, dan hebben zowel Ajax als Labyad daar niet veel aan.
 

Abubakari

Well-known member
Dit seizoen. Is wat anders dan dat Bande dit jaar niet meer speelt.

Tadic kwam terug naar Nederland om kampioen te kunnen worden, om CL te kunnen spelen, maar ook omdat hij graag met zijn gezin in Nederland wilde gaan wonen. Lijkt mij dus logischer dat ie blijft dan dat ie zijn gezin na 1 jaar Nederland weer mee gaat slepen naar het buitenland.

Verder komt er veel geld binnen en is er dus genoeg mogelijk om de selectie op sterkte te houden. Twee jaar geleden haalde AJAX de EL finale, de helft van het team van toen is weg en toch staat er nu alweer een team wat de CL gaat winnen. (of is dat te positief? :D)
 

Pascallovic

Well-known member
Dit seizoen. Is wat anders dan dat Bande dit jaar niet meer speelt.

Tadic kwam terug naar Nederland om kampioen te kunnen worden, om CL te kunnen spelen, maar ook omdat hij graag met zijn gezin in Nederland wilde gaan wonen. Lijkt mij dus logischer dat ie blijft dan dat ie zijn gezin na 1 jaar Nederland weer mee gaat slepen naar het buitenland.

Verder komt er veel geld binnen en is er dus genoeg mogelijk om de selectie op sterkte te houden. Twee jaar geleden haalde AJAX de EL finale, de helft van het team van toen is weg en toch staat er nu alweer een team wat de CL gaat winnen. (of is dat te positief? :D)
Ik ben zeker niet negatief over 19/20, maar ik ben benieuwd welke keuzes ze gaan maken. Je kunt de transfersommen verder omhoog gooien, maar je kunt ook een deel van wat er al loopt doorschuiven. Ik ben benieuwd waarvoor ze kiezen en hoe ze daarin naar de eigen jeugd kijken. Bijvoorbeeld met een Gravenberch. Voor beiden valt er iets te zeggen wat mij betreft.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het zal gewoon een combinatie worden. Ajax zal vaker zekerheidjes gaan halen, maar tegelijkertijd zullen talenten door gaan stromen.
 

Unregistere

Well-known member
Knap hoor! Ook wel verstandig van Onana zelf. Maar neem aan dat ze Scherpen dan direct weer zullen verhuren?
 

Pascallovic

Well-known member
Nou de voorbereiding is afgelopen met winst in de Cruijffschaal en we kunnen de balans opmaken voor de aanvang van de Eredivisie.

Keepers: (Onana, Varela, Kotarski en Scherpen)

Weinig echte verrassingen. Onana zal gewoon de eerste doelman blijven en Varela is gehuurd als tweede keeper. Als 3e doelman heeft Kotarski de slag gewonnen van Scherpen afgaande op speeltijd in de oefenwedstrijden. Ik ben benieuwd hoe de verdeling qua speeltijd is bij Jong Ajax.

Verdediging:
Veel ontwikkelingen natuurlijk met het vertrek van de Ligt. Schuurs laat zien flinke stappen gezet te hebben. Uit de eigen jeugd heeft Dest zich nadrukkelijk gemanifesteerd. Lisandro Martinez laat echt zien een versterking te zijn en dan heb je nog die Mexicaan die gehaald is en nog moet beginnen. Gisteren Blind op het middenveld. Gezien hoeveelheid geschikte spelers achterin kan dat zomaar vaker gaan gebeuren. Dit zijn de opties momenteel:

Mazraoui - Alvarez - Blind - Tagliafico
Veltman - Schuurs - Martinez - Dest

Pierie en Magallan zitten daar dan nog niet eens bij. Die zie ik overigens ook als verliezers van de voorbereiding, want die gaan echt niet snel in beeld geraken. Wellicht dat je in de verdediging Veltman zijn transfer kunt gunnen om de doorstroming van Dest makkelijker te maken of Alvarez soepeler in te laten passen, zodat je ook recht doet aan de ontwikkeling van Schuurs. Wat op valt is dat de meeste spelers op meerdere posities inzetbaar zijn.

Middenveld
Frenkie de Jong is er niet meer en men zoekt naar vervanging. Een type Frenkie is niet zomaar voorradig, dus je moet zoeken naar een andere invulling en Ten Hag is daar nog niet uit. Gisteren stond Blind op het middenveld en vulde het prima in. Ik vrees wat dat betreft een beetje voor Eiting, die niet heeft kunnen overtuigen in de voorbereiding en naar mijn mening te kort komt. Marin is nieuw en laat goede dingen zien. Je ziet dat hij overzicht heeft en een aardige trap. Bij balverlies en duelkracht is het nog wel risicovol, maar op zich valt daar aan te werken. Schone lijkt zijn plek kwijt te zijn voor de beginfase. Zal hij zich weer terug kunnen knokken? Op de 10 positie heb je keuze zat met v/d Beek, Tadic, Ziyech, Lang en Labyad. Die laatste verwacht ik niks van en moet je eigenlijk lozen. Voor de talenten wordt het lastig om door te stromen. Ekkelenkamp, de Wit, Gravenberch, Jensen en Lang zie ik weinig speeltijd krijgen, terwijl ze dat wel nodig hebben.

Blind - van de Beek - Marin
Eiting - Lang - Schone
Ekkelenkamp - de Wit - Gravenberch

En je kunt na gelang nog schuiven ook met een Martinez, Mazraoui, Alvarez

Aanval:
In de aanval heb je momenteel een luxeprobleem. Ziyech, Tadic, Promes en Neres kunnen niet alle 4 spelen, maar zullen ook 'not amused' zijn als ze op de bank moeten plaatsnemen. Wie moet het kind van de rekening worden? Voor de balans en rust in je selectie is het denk ik beter als er iemand vertrekt. Voor de rest heb je nog voor de spitspositie Huntelaar en Dolberg lopen. Ook heb je nog een groot talent als Traore achter de hand en wil Brobbey ook een keer in beeld komen. In de voorbereiding viel Promes mij niet mee. Speelde eigenlijk net zoals in Oranje en daar voegt ie ook zelden iets toe. Tadic stond op rechts en daar vind ik hem toch stukken minder dan op links of in de punt van de aanval. Voor Dolberg wordt het een belangrijk jaar in zijn ontwikkeling. Ik zie positieve verbeteringen, maar is het voldoende? Qua duelkracht houdt het niet over, maar dat doelpunt gisteren was prima evenals een paar andere acties en het druk zetten. Kan hij een basisplaats afdwingen? Een nadeel voor hem is dat hij echt een spits is, terwijl Ziyech, Tadic, Promes en Neres op meerdere aanvallende posities inzetbaar zijn.

Promes - Tadic - Ziyech
Neres - Dolberg - Lang
Bande - Huntelaar - Labyad


Al met al heeft Ajax een hele brede selectie. Wellicht zelfs te breed. Heel veel spelers kunnen op meerdere posities uit de voeten, waardoor je ook tijdens wedstrijden veel wisselingen kunt verwachten. Risico is dat het ten kostte gaat van de vastigheden. Dit was vorig seizoen ook gewoon een wapen, omdat je praktisch 30 tot 40 wedstrijden met precies hetzelfde elftal hebt kunnen spelen. Ik ben benieuwd wat er mogelijk is. Ik zie nog wel dat er qua afstemming flinke stappen te maken zijn, maar op zich ziet het er heel verdienstelijk uit momenteel.
 

Eef de Kip

Well-known member
Maar even serieus, al dat theoretische geneuzel over bedragen op basis waarvan een trainer moet worden afgerekend vind ik nogal nietszeggend. Wat als er opeens wel nog 3 man verkocht wordt? Gaan we dan naar een inkoop/verkoop ratio kijken alsof dat iets zegt? Er zijn nogal wat factoren waar je rekening mee moet houden, PSV verkoopt ook wel wat maar heeft wellicht een lager ratio, moeten die dat op basis van een lager ratio verplicht worden om een aantal prijzen te pakken? Om maar aan te geven dat ik verwachtingspatronen op basis van (des)investeringen onzin vind.
Verder is het met de Telegraaf en de houding naar Ten Hag ook weer niet echt toevallig te noemen dat er een behoorlijke druk op Ten Hag wordt gelegd. en is vorig jaar de maatstaf? Dus wanneer is het dan wel of niet geslaagd?
En begrijp me niet verkeerd, je mag dit seizoen de lat best hoog leggen maar als je een bepaalde doelstelling niet haalt krijg ik bij de Telegraaf de indruk dat men maar al te graag Ten Hag af wil rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan