AFC Ajax in Europa: OGC Nice - Ajax

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maasveld

Well-known member
Volgens mij is het vooral een kwestie van dat laatste stukje mentaliteit. PSV is niet beter als Ajax en die pakken tegen veel grotere clubs wel de punten in de CL net als Ajax de laatste jaren soms ook terwijl PSV toen ook liep te kutten in de EL.
Daar heb je wel een punt. De tijd dat ze het op 70% at kunnen doen is voorbij, maar dat lijkt men zich nog niet te beseffen.
 

Pascallovic

Well-known member
Daar heb je wel een punt. De tijd dat ze het op 70% at kunnen doen is voorbij, maar dat lijkt men zich nog niet te beseffen.
Ik betwijfel of het mentaliteit is. Ajax heeft elke wedstrijd in de sterkste opstelling gespeeld en heeft altijd qua inzet ruim voldoende gescoord. Oke een foute keuze in Wenen om niet verder op zoek te gaan naar doelpunten, maar geen gemakzucht. Het is bij Ajax dit jaar gewoon echt een gebrek aan kwaliteit. Dat laten alle topwedstrijden die ze gespeeld hebben zien.
 

Maasveld

Well-known member
Ruim voldoende, dat is 80%. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat ook dat te weinig is. Maar mentaliteit is niet alleen inzet. Dingen als concentratie en spelopvatting behoren daar ook toe.
 

Shayman

New member
Ik betwijfel of het mentaliteit is. Ajax heeft elke wedstrijd in de sterkste opstelling gespeeld en heeft altijd qua inzet ruim voldoende gescoord.
Wanneer ik op 90% speel dan zie je het verschil niet eens maar op dit niveau natuurlijk wel; daarnaast is voetbal ge?volueerd naar een sport waar kracht en snelheid steeds belangrijker zijn en techniek minder.

De nonchalante buitenspeler die even een actie minder maakte vroeger kon gecompenseerd worden in het verleden, de draver op de vleugel van nu kan niet een keer z'n man een paar meter teveel geven.
 

Pascallovic

Well-known member
Wanneer ik op 90% speel dan zie je het verschil niet eens maar op dit niveau natuurlijk wel; daarnaast is voetbal ge?volueerd naar een sport waar kracht en snelheid steeds belangrijker zijn en techniek minder.

De nonchalante buitenspeler die even een actie minder maakte vroeger kon gecompenseerd worden in het verleden, de draver op de vleugel van nu kan niet een keer z'n man een paar meter teveel geven.
Maar speelt Ajax op 90% of minder, of kunnen ze niet beter? Ik heb elke wedstrijd van Ajax gezien dit seizoen en de fouten die in Europa gemaakt worden, maken ze ook elke wedstrijd in de competitie. Verschil is dat het in de Eredivisie niet wordt afgestraft. Na zoveel wedstrijden met dezelfde fouten(en het is telkens een andere speler) is het wat mij betreft niet meer af te doen met dat ze niet op 100% spelen. Ik vrees dat dit het is vwb Ajax. Ze zijn erg constant en dat zou ze de titel kunnen opleveren, maar zodra de weinige kansen die ze creeren niet meer gemaakt worden, dan kan het snel gaan en ze hebben niet de kwaliteit om eventuele schade in topwedstrijden te herstellen.
 

Batigoal

Well-known member
Maar speelt Ajax op 90% of minder, of kunnen ze niet beter? Ik heb elke wedstrijd van Ajax gezien dit seizoen en de fouten die in Europa gemaakt worden, maken ze ook elke wedstrijd in de competitie. Verschil is dat het in de Eredivisie niet wordt afgestraft. Na zoveel wedstrijden met dezelfde fouten(en het is telkens een andere speler) is het wat mij betreft niet meer af te doen met dat ze niet op 100% spelen. Ik vrees dat dit het is vwb Ajax. Ze zijn erg constant en dat zou ze de titel kunnen opleveren, maar zodra de weinige kansen die ze creeren niet meer gemaakt worden, dan kan het snel gaan en ze hebben niet de kwaliteit om eventuele schade in topwedstrijden te herstellen.

Dit dus. De wedstrijden tegen Molde en eerder Celtic had je kunnen winnen als Ajax zijnde, maar wanneer de aanval een beetje tegenstand krijgt hebben ze te weinig kwaliteit om te scoren en dan win je die potjes dus niet. Gisteren dankzij een bevlieging voorin wel toevallig, maar verder was het weinig anders dan de andere groepswedstrijden.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Bevlieging? Celtic stuurt 10 man naar voren en neemt een korte corner, waardoor je met 3 tegen 1,5 staat. Puur geluk dat ze die corner niet gewoon voor de pot slingeren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bevlieging? Celtic stuurt 10 man naar voren en neemt een korte corner, waardoor je met 3 tegen 1,5 staat. Puur geluk dat ze die corner niet gewoon voor de pot slingeren.

Frank de Boer gooide het op de aanvallende wissel van Sanogoal dat die werd beloond. Het was gewoon Celtic die dom blind alles voorin had staan en Ajax die goed countert. Het erge is dat Ajax een beetje ouderwets spelsysteem en spelinstelling nastreeft en de goals veelal voortkomen uit de uitzondering op hun normale spel. De keren dat je een goal scoort uit een aanval over veertig schijven zijn uitzonderlijk als je met spelers van het niveau van Ajax speelt. Ze hangen teveel het spel van Barcelona aan waar ze beter kunnen kijken naar Dortmund of nu Liverpool onder Kl?pp, die schakelen sneller over minder schijven richting vijandelijke goal. Dan heeft de tegenstander minder tijd om weer in positie te lopen. Dat doen overigens wel meer Nederlandse clubs en het Nederlands elftal.
 

Marinos

Well-known member
Prima zege, ik zag weinig fout gaan op teletekst. :duim: Hup Ajax!

Voor Max wordt het nog lastig straks, voor Celtic of tegen Ajax zijn
 

Max

Administrator
Forumleiding
Voor Max wordt het nog lastig straks, voor Celtic of tegen Ajax zijn

Kan toch gewoon samengaan? Celtic kan winnen en Ajax kan verliezen volgende speelronde. Ik hoop verder dat Ajax lang in Europa blijft in de zin dat het ze mogelijk kan opbreken. Maar het houdt je bezig dat ik al sinds de tijd van PI-AIR en later Larsson Celtic een warm hart toedraag?

Het is me wat, er wordt (een beetje overdreven, dat wel) een feestje gevierd omdat een 18 jarige junior bij z'n Europees debuut vlak voor tijd de winnende goal scoort.

Het vieren van een overwinning wordt tegenwoordig ook geanalyseerd. Net zoals dat bij Feyenoord - Ajax werd gedaan:

Haha, ze hebben de 4e ronde van de beker gehaald :D

Dat is inderdaad hetzelfde :D

Maar gefeliciteerd mannen, jullie hebben hetzelfde bereikt als Excelsior'31 en Capelle :duim:

Jij vindt dat gekreun niet lichtelijk overdreven?

Ach, een kinderhand is gauw gevuld toch?

Verbazing is denk ik niet het juiste woord. Maar het ziet er natuurlijk wel redelijk aandoenlijk uit als je na het winnen van een lullige bekerwedstrijd net doet alsof je de CL hebt gewonnen.

Ik zie toch dat het enthousiasme steeds eerder bereikt wordt.

Of die keer dat jullie in de 93' minuut nog op 1-1 kwamen thuis tegen Willem II, vergelijkbare taferelen met woensdag destijds. :)

Ja maar dat was anders, toen ontliepen ze degradatie toch? Zou eigenlijk niet weten hoe dat voelt eerlijk gezegd :)

Ook niet, stonden ze elfde of zo. ;)

Elfde? Zegt me ook niets :)

Feyenoord Forum modus aan >>>Ik heb begrepen dat Willem II het Ajax van het zuiden is, dus wat is er raar aan dat we uit ons dak gingen?<<<

Ik doelde eigenlijk niet op de ontlading na een goal in de slotseconden maar op de algehele euforie na een zege in de Beker tegen Ajax.

Nee, ik verbaas me niet over een feestje in de kuip en ook niet over een feestje bij een goal in de laatste minuut.

Supporters en spelers moeten lekker overwinningen vieren zoals zij het willen vieren en lekker lak hebben aan de reacties achteraf. De supporters reizen de club achterna en als kroon op de trip wordt er ook nog gewonnen. De spelers gaan daar in mee en doen wat de supporters van hun verwachten. Beide vonden ze het mooi. Prima toch?
 

Abubakari

Well-known member
Het zat je nogal dwars zo te zien.

Het zal mij aan mijn reet roesten of Ajax het nog redt, cq ik zal er geen traan om laten als het niet lukt. Europees is het dit jaar ondermaats, wekt meer ergernis dan dat het plezier geeft, kunnen ze straks mooi de focus 100% op de competitie richten. En volgend jaar weer CL spelen.
 

zwammy

Well-known member
Haha, zet je nog even het gekreun erbij Max van die verslaggever. Misschien kun je de foto van de tissue ook plaatsen die hij volgespoten had.

Verder is het lachwekkend om te zeggen dat je hetzelfde niveau bent als een Sion, Krasnodar, Middtiland, Rapid Wien, Liberec, Lech Poznan bent die wel doorgaan of nog kans hebben. Leg even de begrotingen langs elkaar. Het is gewoon een mentaliteit probleem. Groningen is natuurlijk helemaal lachwekkend maar Ajax en AZ zeker ook.

Maar blijkbaar moet die middelmaat maar gewoon acceptabel zijn. Ben blij dat PSV dit jaar laat zien dat je als Nederlandse club wel degelijk kan presteren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Verder is het lachwekkend om te zeggen dat je hetzelfde niveau bent als een Sion, Krasnodar, Middtiland, Rapid Wien, Liberec, Lech Poznan bent die wel doorgaan of nog kans hebben. Leg even de begrotingen langs elkaar. Het is gewoon een mentaliteit probleem. Groningen is natuurlijk helemaal lachwekkend maar Ajax en AZ zeker ook.

Mentaliteit, speelwijze, wedstrijdinstelling, concentratie, focus. Allemaal waar. Als we eens stoppen met standaard verliezen van de clubs met lagere begrotingen, dan is dat al een hele stap vooruit. Groningen daar verwacht je niets van, maar die horen niet van Liberec en Aberdeen te verliezen. AZ valt dit seizoen vies tegen, maar presteert normaal gesproken prima in de EL.

Maar blijkbaar moet die middelmaat maar gewoon acceptabel zijn. Ben blij dat PSV dit jaar laat zien dat je als Nederlandse club wel degelijk kan presteren.

Die kunnen zich kennelijk wel opladen voor de CL. Dat lukt Ajax ook nog wel. Die hebben ook incidenteel wel hun punten gepakt in de CL poulefase tegen de grotere clubs om vervolgens niet de volle buit te pakken tegen de clubs uit pot 4. Kijken of PSV tegen CSKA het ook kan opbrengen.
 

zwammy

Well-known member
Dan kun je toch niet roepen dat we gelijkwaardig zijn. Hou toch op man. PSV vorig jaar precies hetzelfde toen ze verloren van Ludogorets. Heeft 0,0 met gelijkwaardigheid of iets dergelijks te maken. Maar blijkbaar is kritisch op eigen club zijn moeilijk
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dan kun je toch niet roepen dat we gelijkwaardig zijn. Hou toch op man. PSV vorig jaar precies hetzelfde toen ze verloren van Ludogorets. Heeft 0,0 met gelijkwaardigheid of iets dergelijks te maken. Maar blijkbaar is kritisch op eigen club zijn moeilijk

Dat is inderdaad flauwekul. Incidenten kunnen gebeuren, maar normaal gesproken hoor je van Kalmar FF, Ludogorets of Steau Bucharest te winnen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Helemaal eens met Zwammy. Gewoon een schandalige vorm van onderpresteren. Ajax moet altijd beter zijn dan clubs als Molde en Celtic. Kom op zeg.
 

Fabian

Active member
PSV lukt het ook tegen een Manchester United of thuis tegen Wolfsburg. Feyenoord kon vorig seizoen eerste worden in zijn groep. Waarom zou Ajax het dan niet kunnen redden tegen clubs als Molde, Fenerbahce of Celtic? Je kunt jezelf ook teveel naar beneden praten met de bekende open deuren als 'we stellen als Nederlandse competitie niets meer voor'.

Ajax had beter moeten presteren in deze groep.
 

Pascallovic

Well-known member
Verder is het lachwekkend om te zeggen dat je hetzelfde niveau bent als een Sion, Krasnodar, Middtiland, Rapid Wien, Liberec, Lech Poznan bent die wel doorgaan of nog kans hebben. Leg even de begrotingen langs elkaar. Het is gewoon een mentaliteit probleem. Groningen is natuurlijk helemaal lachwekkend maar Ajax en AZ zeker ook.

Maar blijkbaar moet die middelmaat maar gewoon acceptabel zijn. Ben blij dat PSV dit jaar laat zien dat je als Nederlandse club wel degelijk kan presteren.
Ik zou graag iets anders zeggen, maar het zijn de feiten. Ik heb Ajax niet op een gebrekkige mentaliteit kunnen betrappen in de wedstrijden. Ik zie wel dat Ajax al 2 jaar slecht speelt en dat dit ook in de Europese wedstrijden terugkomt. Het is geen toeval dat ze sinds de overwinning op FC Barcelona geen aansprekende club meer verslagen hebben of amper winnen van de minder aansprekende clubs. Ook in de CL haalden ze zelden de 6 punten tegen de ploegen uit pot.

Deze poule hebben ze slecht gespeeld, maar hebben ze laten zien aanmerkelijk beter te zijn dan Molde, Fener en Celtic? Hebben ze laten zien aanmerkelijk beter te zijn dan Rapid Wien en Jablonec.? Ik concludeer dat dit niet het geval is. Na twee jaar waardeloos voetbal(ze creeren dit seizoen minder kansen dan het seizoen ervoor, maar schieten er meer in in de Eredivisie) zou ik niet weten op basis waarvan Ajax beter zou zijn of heeft ondergepresteerd? Ik dacht ook dat Ajax deze poule makkelijk zou overleven, maar ze hebben het niet laten zien of laten afweten qua mentaliteit en dat is zeer pijnlijk. Dan kun je je zeker afvragen of je wel het juiste doet met je begroting, want je tegenstanders hebben aanmerkelijk minder middelen.
 

Maasveld

Well-known member
Het is dan ook een chronisch mentaliteitsprobleem dat ze zich niet kunnen opladen tegen gelijkwaardige of mindere tegenstanders. Zowel Ajax als PSV als Feyenoord heeft dat probleem. Ook in Oranje zie je het terug. Maar goed, in Nederland menen we dat techniek nog altijd met afstand het belangrijkste onderdeel van het voetbal is, maar dat is natuurlijk compleet achterhaald. We lopen gewoon 10 jaar achter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan