AFC Ajax in de Europa League 20/21

Unregistere

Well-known member
Rept de Telegraaf al over een crisis?

Nee, maar wel dat de jeugdopleiders van De Toekomst gruwen van een invalbeurt van Siem de Jong ipv een jeugdspeler.

Uiteraard allemaal de schuld van Ten Hag:

Ajax-talenten dwalen af van CL

Ajax kweekte tijdens de Champions League-campagne vorig seizoen veel goodwill met z’n resultaten, manier van voetballen en het grote aantal zelfopgeleide talenten zoals Matthijs de Ligt, Donny van de Beek, Noussair Mazraoui en Frenkie de Jong. Die kweekvijver op De Toekomst is een dragende pilaar onder alles waar Ajax voor staat. Het is een clubfilosofie waar jaarlijks ruim twaalf miljoen euro voor wordt vrijgemaakt. Maar hoe lang nog? Er wordt aan dat fundament gemorreld.

’Wie presteert speelt’, stelt hij, en ’Wij eisen Champions League-niveau in alles en de opleiding moet dan ook van dat niveau zijn’. Met die woorden spoorde Erik ten Hag de jeugdopleiding van Ajax aan te verbeteren en zette hij tevens de verhouding tussen de opleiding en het eerste elftal op scherp. Wie zag op hoe weinig jonge, zelfopgeleide spelers hij een beroep deed tegen Chelsea kan daaruit een aanklacht opmaken. Alleen Van de Beek en Sergi?o Dest kwamen in actie terwijl Mazraoui op de bank bleef. Op de tribune zat de volgende lichting toptalenten met Ryan Gravenberch, Noa Lang, Lassina Traor?, Jurgen Ekkelenkamp en Carel Eiting.

Ten Hag gooide de steen in de kweekvijver van Ajax in een interview in Voetbal International, waarbij hij zei dat Champions League de nieuwe standaard is. Alles wordt langs die meetlat gelegd. Begrijpelijk vanuit de hoofdtrainer, want hij wordt ook afgerekend op prestaties in de Champions League.

Ajax moet zich dus de fundamentele vraag stellen: blijft opleiden een kernzaak? Kan opleiden samengaan met aanhaken en presteren op het niveau van Europese topclubs als Liverpool, FC Barcelona, Real Madrid, Paris Saint-Germain, Manchester City, Juventus en Bayern M?nchen? Of is die gedachte een utopie en het afgelopen successeizoen een incident geweest?

Die afweging zullen de voetbaldirectieleden Edwin van der Sar en Marc Overmars moeten maken. Niet hoofdtrainer Ten Hag, hij is een passant. Trouwens, hij kan stellen dat al die zelfopgeleide spelers niet goed genoeg zijn voor Chelsea, maar aan de andere kant: zijn Siem de Jong en Razvan Marin dat wel? Of: waarom krijgen toptalenten geen kans tegen Eredivisie-ploegen als de stand dat toelaat, maar kiest Ten Hag voor bijvoorbeeld een routinier als De Jong? Zo ook tegen Chelsea.

Van die keuzes gruwen de opleiders op De Toekomst. Evenals van Ten Hags verklaring dat trainingen belangrijk zijn, maar wedstrijden de graadmeter. Op zich niets mis mee, stellen ze in de opleiding. Maar hoe kan je presteren in wedstrijden als je geen kans krijgt? Het kip en het ei-verhaal. Zijn speelminuten in het eerste dan geen onderdeel van de opleiding?

Het is een duivels dilemma waarin het nieuwe Ajax zich heeft gemanoeuvreerd. Vanaf zaterdag spelen acht jonge Ajacieden het WK onder 18 jaar in Brazili?. Allemaal dromen ze van een hoofdrol op een affiche als Ajax-Chelsea. Of ze die ruimte ooit krijgen? Dat hangt mede af van in hoeverre Ajax met eigen talenten bij de beste zestien van Europa wil horen, of dat aankopen boven opleiden gaat.
 

JMD

Well-known member
Het is natuurlijk ook een lastig evenwicht. Als Ajax de laatste 2 zomers iets goed gedaan heeft is het het aankopen van spelers als Blind, Tadic en het langer dan verwacht kunnen behouden van spelers als Ziyech, Vd Beek. De lat werd daardoor op on-Nederlandse hoogte gelegd. Het is dat PSV vorig seizoen ook een buitenaards aantal punten haalde, anders was Ajax eind maart al zeker geweest van de titel.

Dat het daardoor voor jeugdspelers moeilijker wordt om snel aan te sluiten bij de basis van het eerste is ook logisch. Maar de vraag is wat je als Ajax (supporter) wil. Kansloos worden weggespeeld in Europa (of in topduels als tegen PSV) omdat je graag veel jeugd opstelt of meedoen met de top in de CL en jaren achtereen kampioen worden en daarvoor besluit je salarisplafond niet een klein beetje maar flink te verhogen en de gemaakte winst besluit in te zetten om topspelers te halen.

En ja, De Jong, Vd Beek, De Ligt zijn topjeugdspelers, maar die kunnen ook shinen doordat er zo ontzettend veel ervaring om hen heen staat. Het Ajaxteam van 1995 viel pas echt perfect in elkaar toen Rijkaard in 1993 kwam en de jeugd aan de hand mee kon nemen.
 

Atreides

Well-known member
Mooi he? Als Dest en Mazzroui niet waren doorgebroken (als selectiespeler) en gasten als Gravengberg, Ekkelenkamp, Lang en de Wit, Traore geen minuten hadden mogen maken had ik me het pleidooi van V.D. kunnen voorstellen.
 

Abubakari

Well-known member
De Telegraaf, daar wil Heinz de kat nog niet eens op schijten.

De opleiding blijft gewoon belangrijk, zullen altijd spelers als vd Beek, de Ligt etc uit voort blijven komen. Enige verschil is dat Ajax nu meer geld kan investeren op plekken waar ingekocht moet worden. En dat er naast opgeleide spelers ok aankopen bij Ajax spelen is niet nieuw.
En er staan nu ook weer 5 spelers uit de eigen jeugd in de basis.
 

Pascallovic

Well-known member
Het enige punt wat de Telegraaf wel heeft is dat het belachelijk is dat Siem de Jong een aantal invalbeurten heeft gekregen. Het is leuk voor Siem en ja hij heeft veel voor Ajax betekend, maar voor hem is bij Ajax geen toekomst en het is niet dat hij momenteel beter is dan de alternatieven uit de jeugdopleiding. Dan hoor je hem geen speelminuten te geven, maar lekker te opteren voor Lang, Gravenberch, Ekkelenkamp of Traore.
 

Maasveld

Well-known member
Over Gravenberch zijn al vaker geluiden geweest dat hij vedetteneiginkjes heeft en niet de makkelijkste jongen is. Ik denk dat het uitblijven van meer speeltijd met name te maken heeft met zijn aflopende contract dat hij nog steeds niet wil verlengen. Dan snap ik Ajax dat je niet al te veel gaat investeren in die jongen. Qua prestaties bij Jong Ajax zou hij natuurlijk een kans mogen krijgen. Wel zonde, maar goed als het zover komt is hij niet het eerste grote talent dat vertrekt voor zijn grote doorbraak.

Het lijkt er dus op dat ze zich er al bij neer hebben gelegd dat ie vertrekt. Het is te hopen voor die jongen dat ie niet helemaal achterlijk is en niet naar een buitenlandse topclub vertrekt.
 

Batigoal

Well-known member
Het lijkt er dus op dat ze zich er al bij neer hebben gelegd dat ie vertrekt. Het is te hopen voor die jongen dat ie niet helemaal achterlijk is en niet naar een buitenlandse topclub vertrekt.

Met Raiola aan het stuur zie ik hem volgende zomer wel bij Juve of AC Milan tekenen.

Gezien de leeftijd van Huntelaar mag je Traor? alvast minuten gaan geven.
 

Pascallovic

Well-known member
Ook wel weer typisch Nederlands, als het hartstikke goed gaat iets moeten zoeken om over te zaniken.

Laatste weken gaat het qua spel niet zo heel soepel, ondanks de resultaten. Voor de rest is mijn enige kritiekpunt dat Siem de Jong soms mag invallen. Niet minder en niet meer.
 

Abubakari

Well-known member
Laatste weken gaat het qua spel niet zo heel soepel, ondanks de resultaten. Voor de rest is mijn enige kritiekpunt dat Siem de Jong soms mag invallen. Niet minder en niet meer.

Ik heb het niet over jou en ik heb het ook niet over de laatste weken maar over het grotere geheel. Dat gaat gewoon heel goed, wat de Telegraaf ook wil beweren en voor problemen probeert te maken.

Koploper
Meeste goals voor
Minste tegentreffers
Op schema voor overwintering in de CL

Maar het lijkt wel of we tiende staan, 26 tegentreffers hebben en na 3 kansloze nederlagen zo goed als uitgeschakeld zijn. Ik bedoel, er is nog wel een aantal zaken voor verbetering vatbaar, maar de tendens als het over Ajax gaat is zowaar regelmatig vrij negatief omdat ze kansen weggeven. Vind ik overdreven.
 

Batigoal

Well-known member
Hup Ajax! Donny en Martinez spelen gewoon gelukkig.

Ik ben bang voor een moeilijke avond. Denk dat we de punten uit de laatste twee potten moeten halen.
 

Eef de Kip

Well-known member
De onder 19 heeft een puntje gepakt en daar had ik ook op ingetekend. Dat wordt dus een keurige 1-1 derhalve.

Hup Ajax!
 

Abubakari

Well-known member
Ze zeiden bij Veronica dat Ajax maar 1x verloren heeft in Londen, 1981 tegen Spurs. Klopt volgens mij niet. Vroege jaren 70 volgens mij eens uitgeschakeld door Arsenal, mede door een uitnederlaag.
 
Bovenaan