Achilles '29

Unregistere

Well-known member
Dat komt van de fanpagina Achilles1929 toch en niet van de offici?le Facebook-pagina Achilles '29? Of is die ook gegijzeld door de familie?
 

Unregistere

Well-known member
Ah, kijk aan. Zit het nog steeds veelal tegen tijdens de wedstrijden met onnodige tegendoelpunten of zal er ook een andere twitteraar zijn aangesteld?
 

de waan

Well-known member
Ik weet niet of het dezelfde is. Ze bekijken het altijd wel erg van de zonnige kant, maar dat kan ook zijn om de moed erin te houden.
 

Unregistere

Well-known member
Ja, kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Na al die jaren ellende moeten ze zo ongeveer murw gebeukt zijn, dan kan je maar beter enigszins positief blijven.
 

germania

Member
Achilles’29 geeft duel met Capelle na rust uit handen op sportpark van Germania
GROESBEEK - Achilles’29 begon uitstekend aan de wedstrijd met Capelle, maar moest uiteindelijk toch een ruime nederlaag slikken: 1-4. De Groesbeekse ploeg speelde zaterdag het thuisduel in de hoofdklasse A op het sportpark van Germania.

De club week uit naar sportpark Noord, omdat de club een conflict heeft met de familie Derks over het gebruik van sportpark De Heikant. Zo was er voor het eerst sinds 2014 weer hoofdklasse-voetbal te zien bij Germania, dat zelf in 2013-2014 voor het laatst uitkwam in die klasse.
De supporters, een mengelmoes van Germania- en Achilles-aanhangers, zagen hoe Achilles voor rust fraai op voorsprong kwam. Spits Solace Uyi-Olaye rondde na krap dertig minuten spelen fraai af na een steekpass van Onur Gencalioglu.
Capelle stelde na de pauze razendsnel orde op zaken. Via Rutger de Bos en Justin van Mullem hadden de Zuid-Hollandse gasten een voorsprong te pakken. Via twee goals van Jerry Scholman liep de ploeg uit Capelle aan den IJssel uit naar een ruimere uitslag: 1-4.
Achilles blijft daardoor steken op ??n punt uit acht duels. De ploeg van Stefan Muller staat laatste, het naar FC ‘s-Gravenzande en Spijkenisse is vier punten.
 

Unregistere

Well-known member
Da's ook niet ?cht best hoor, als je gewoon een tegengoal van Rutger de Bos moet incasseren. Die scoort zelden.
 

Unregistere

Well-known member
Ook dat nog!

Vandaag in AD Sportwereld een reportage over Achilles '29, waarbij journalist Dani?l Dwarswaard het duel tegen Capelle heeft bezocht. Daar sprak hij onder meer met een hondstrouwe supporter. Helaas kan ik het verhaal nog niet online vinden, maar was wel aardig om te lezen. Hoewel vrijwel iedereen hier alles waarschijnlijk al weet dankzij dit topic.
 

germania

Member
Ex-profclub Achilles ‘29 kan zelfs niet eens meer op eigen terrein voetballen
Achilles’29 staat na drie degradaties op rij troosteloos onderaan in de hoofdklasse. Dat is lang niet het grootste probleem. Een groot conflict met de oude bestuurders heeft bizarre gevolgen


Achilles’29 speelt deze zaterdagmiddag ‘thuis’ tegen Capelle. Niet in het traditionele zwart-wit gestreepte shirt, maar in een zwart tricot dat vorige week halsoverkop werd geregeld. ‘Supporters bedankt’ dragen de elf spelers van de Groesbeekse club op hun rug. Zij zijn het namelijk, samen met wat sponsors, die ervoor zorgen dat de spelers ?berhaupt een tenue aan hebben. De eigen shirts liggen ergens achter slot en grendel. Niemand van de club kan erbij. Dat geldt ook voor het befaamde sportpark De Heikant, waar het grote zwarte hek bij de ingang op slot zit. Via een achteringangetje werd er deze week nog wel getraind door wat jeugdleden, maar toen stond ineens de politie op het terrein om hen weg te halen.
Zie hier de krankzinnige situatie waarin Achilles, vorig jaar landelijk bekend geworden door de documentaire Voetbal is Oorlog, verzeild is geraakt. Kort gezegd komt het hierop neer. Het huidige bestuur ligt overhoop met de regionaal bekende familie Derks, die de club sinds mensen*heugenis leidde. Harrie Derks was lange tijd voorzitter, zijn zus Elrie bestuurslid en broer Frans technisch directeur en assistent-trainer. In hun blinde ambitie om de amateurclub op te bouwen tot een profclub ging het faliekant mis met strafpunten en miljoenenschulden als gevolg.


De trouwe aanhang van Achilles '29.
Bij de club is hun rol uitgespeeld, maar over het gebruik van het sportpark woedt nu dus een koude oorlog. De club zegt: wij hebben recht om er te spelen. De familie, eigenaar van de grond, zegt: het huidige bestuur heeft het zelf verknald en een nieuwe huurovereenkomst ‘uit het raam gesmeten’. Het conflict is inmiddels zo hoog opgelopen dat Achilles drie *kilometer verderop bij dorpsgenoot Germania aantreedt tegen Capelle.



Sportpark De Heikant zit op slot door een conflict met de familie Derks.
Daar staan en zitten ze dan, de supporters van Achilles. Zo ook Hermie Ostendorp (65). Zijn clubsjaal zit *stevig om de hals geknoopt en de *zitplaats op de vreemde tribune voelt wat onwennig. ,,Natuurlijk doet dit pijn”, zegt hij, meer dan 45 jaar lid van de club. Zijn oom was nog betrokken bij de oprichting in 1929. Nog niet zo lang geleden (2012) waren ze de beste amateurclub van Nederland. PSV wankelde dat jaar ook tegen Achilles in de beker. ,,En kijk nu waar we beland zijn. Laten we maar n?g lager gaan spelen, gewoon weer Achilles worden. Maar ??n ding: de club gaat nooit kapot.’’ Hij noemt de naam van de familie Derks niet, maar zegt: ,,Wat een kinderachtig gedoe.’’



Ook op het terrein van Germania kan Achilles niet winnen. ? Koen Verheijden
Het is de algemene opinie als je je oor te luister legt bij de fans. Behoefte aan een nieuwe start is er, een schone lei. Het is vooral dat wat huidig Achilles-voorzitter Pjotr van der Horst opvalt. ,,Ik dacht: mensen zullen het wel helemaal zat zijn. Maar ik voel betrokkenheid om deze strijd te strijden. Die saamhorigheid is groot. In Groesbeek zijn zes amateurclubs. We mogen van Germania en ook Rood-Wit op hun terrein spelen. Wat nou haat en nijd?’’

Ik weet niets van voetbal, maar wel van onrecht. Daarom ben ik er ingestapt.
Pjotr van der Horst, Voorzitter Achilles '29
Van der Horst wordt tijdens de wedstrijd om de haverklap gebeld. De horeca-ondernemer werd vorig jaar voorzitter omdat hij ‘niet tegen onrecht kan’. ,,Mijn zoontje voetbalde bij Achilles en ik zag dingen gebeuren die niet kloppen. Ik weet niets van voetbal, maar wel van onrecht. Daarom ben ik er ingestapt. Een rechtszaak om af te dwingen dat we weer op het eigen terrein kunnen spelen? Laten we vooral het gezonde verstand gebruiken.”
In een uitgebreide schriftelijke reactie laat Ria Derks, op de achtergrond ook altijd betrokken geweest bij de club en nu woordvoerder namens de familie, weten dat Achilles zelf geen nieuwe huurovereenkomst wilde en uit was op een ‘radicale breuk’ met een ‘smaad-en lastercampagne die alle perken te buiten ging’. Dat de club weer op De Heikant gaat spelen, is voor de familie geen optie.



Achilles ‘29 tegen Capelle op het terrein van Germania. ? Koen Verheijden
‘Op dit moment willen we alleen maar rust en van deze ellende af’, schrijft Ria Derks. ‘Wij blijven de herinneringen koesteren aan ongelooflijk veel mooie en onvergetelijke momenten met Achilles’29. Maar het is het einde van een tijdperk. We *begrijpen ook de heftige emoties en het onbegrip bij de leden. Het bestuur heeft hen nooit ge?nformeerd over de feiten. Voor ons is het hoofdstuk gesloten.’
Voor de meeste fans is dat niet het geval. Hermie Ostendorp ziet zijn Achilles ook nu weer verliezen, 1-4 voor Capelle. Terwijl hij de trap van de tribune bij Germania afloopt, beantwoordt hij de vraag of hij er de volgende wedstrijd weer bij is. In plat Groesbeeks: ,,Ik laat die jungs toch niet in de steek?’’
 

Unregistere

Well-known member
Juist, zag later ook dat Daan hem op Twitter had gedeeld. Maar dank voor het hier plaatsen, mannen! :duim:
 

Joost

Well-known member
De familie weerspreekt werkelijk helemaal niets van wat er door verenging wordt beweerd.
 

bqandy

Well-known member
Wat een toestand. Dat er nog jongens willen voetballen.. Krijgen die betaald ? Is het een soort clubliefde ? Zien ze extra mogelijkheden om zich in de kijker te spelen ?

Er spelen nu jongens die denken het hoofdklasseniveau aan te kunnen. Ze zijn vrijwel allemaal op het laatste moment naar Achilles gekomen om op dat podium actief te zijn. Vaak vanuit de 2e klasse. Gezien de plek op de ranglijst is er duidelijk sprake van overschatting. Maar ze doen zo wel wat ervaring op natuurlijk.
 
Bovenaan