Achilles '29

Sjorro

Member
Het wrange hierin is dat mede onder leiding van enkele bestuursleden van de fam.Derks de BV Achilles'29 failliet ging en daarna ook de Stichting STAA.
Nu krijgen "als dank" van de rechter het alleenrecht van het Sportpark en de gebouwen........

Ik snap de frustratie van de Achillesmensen helemaal!
 

germania

Member
Het feest van het 90 jarige bestaan wordt nu gehouden in het gebouw van schutterij St Hubertus op de Horst net naast het sportpark van DVSG.
Voorzitter van de schutterij is Jan Zwartjes tevens een Achilles fan
 
Het was geen feestavond maar een bijeenkomst voor de leden van Achilles. Centrale vraag: hoe nu verder? Onderzocht wordt of er een samenwerking mogelijk is met Rood-Wit uit Groesbeek (kerkdorp Breedeweg). Er wordt onderzocht of de samenwerking beperkt blijft tot gezamenlijk gebruik van het sportpark van Rood-Wit of misschien wel uitdraait op een fusie. Alle opties liggen nog open.
 

Unregistere

Well-known member
Ruud Kaiser wordt de nieuwe trainer van Achilles '29. Dat vind ik toch wel enigszins verrassend. Kennelijk willen ze toch serieus gaan bouwen, anders stap je daar toch niet in.
 

de waan

Well-known member
Ik vind het nog wel iets meer dan "enigszins" verrassend zelfs. Maar mooi dat hij het aandurft, daar heeft de club een goeie aan.
 

de waan

Well-known member
Nou was Achilles nooit een grote club, maar dit verval is toch wel treurig.

Maar goed, lekker blijven pronken met zes clubs in Groesbeek, waarvan er vijf niet levensvatbaar zijn.
 

ALenstra

Well-known member
Opzienbarend. Harrie Derks heeft inmiddels aangifte gedaan tegen twee pedo-jagers wegens smaad.
 

Sjorro

Member
Harrie heeft zich mogelijk in de nesten gewerkt.
Alleen de manier waarop hij is aangepakt is zeer twijfelachtig.
Eerste indruk blijft toch: Waar rook is, ...............
 

Unregistere

Well-known member
Las wel op Omroep Gelderland of De Gelderlander dat de politie hem als verdachte hoort. Klinkt dan weer niet best, beetje zoals @Sjorro zegt. Neemt niet weg dat hij er ook is ingeluisd zo.
 

germania

Member
Curator zet punt achter faillissement STAA: ‘Ze hebben elkaar naar het leven gestaan’
GROESBEEK - De curator heeft een punt gezet achter het faillissement van de STAA (Stichting Accommodatie Achilles). Onder de streep resteert een schuld van 160.000 euro. Formeel moet de rechter er nog een klap op geven.

Wat was de STAA ook alweer?
De Stichting Accommodatie Achilles beheerde het sportpark De Heikant in Groesbeek. Werd destijds opgericht om een fiscaal voordeel te behalen. Het bestuur bestond uit twee leden van de familie Derks (grondeigenaar) en twee bestuursleden van voetbalclub Achilles.

Waarom ging die failliet?
Leden van de familie Derks hadden decennialang bepalende posities binnen de club. Toen de voetbalclub en de familie op voet van oorlog met elkaar kwamen te staan na een mislukt avontuur in het betaalde voetbal, weigerde de voetbalclub nog in het bestuur van de STAA zitting te nemen. Ook al omdat er door een wetswijziging geen fiscaal voordeel meer te behalen viel.
Wanneer speelde dat?
In juni 2019 vroeg de STAA - daarin zaten toen alleen nog twee bestuursleden van de familie Derks - het eigen faillissement aan. Zo schreven de statuten dat ook voor als er geen compleet bestuur meer was. Bovendien, zo stelt curator Eric Looijen, was Achilles ‘29 gestopt met huur te betalen voor het gebruik van het sportpark. Geen inkomsten en wel uitgaven. Dat kan niet.
Was het faillissement nodig?
Volgens de curator niet. Looijen. ,,Ze hebben elkaar naar het leven gestaan. Het was een persoonlijk conflict, vol emoties. Bovendien wist het nieuwe bestuur van Achilles van toeten noch blazen. De club heeft zich in eigen voet geschoten.” Volgens Achilles-voorzitter Pjotr van der Horst was de reden waarom Achilles niet in het STAA-bestuur wilde gaan zitten omdat het ‘een chaos’ was. ,,Daar wilden we geen bestuurlijke verantwoordelijkheid voor nemen.” De familie Derks op haar beurt vindt dat nu wel aangetoond is dat de voetbalclub door eigen schuld zijn sportpark kwijt raakte.
Wie zit er met een strop?
Daar heeft de curator - ‘er was toch geen geld’- zich niet echt in verdiept. Hijzelf behoort in ieder geval ook tot de schuldeisers: heeft er voor 71 mille aan werk inzitten. ,,Dat is het risico van de curator”, zegt Looijen. ,,Een curator werkt op no cure no pay basis. In dit faillissement zijn er alleen bleeders.”
Heeft het bankroet dan niks opgeleverd?
Jawel. 35 mille. De curator verkocht de inboedel (shirtjes, stoelen, ballen e.d.) aan de hoogstbiedende. Dat was de familie Derks. Maar de schuldenlast is hoger.
Is de club nou ook failliet?
Nee. Die is wel vertrokken van De Heikant en speelt momenteel bij dorpsgenoot Germania op sportpark-Noord. Het door de gemeente met tonnen gesubsidieerde kunstgrasveld van Achilles bleef achter op de Heikant. Is nu (door natrekking) van de familie Derks.
Er was ook nog iets met een klacht?
Ja. De voetbalclub Achilles heeft tijdens de rit een klacht ingediend tegen de curator. Achilles stelde dat een deel van de inboedel van de club (dus niet van de STAA) was. En dus niet verkocht had mogen worden. De curator vroeg om dat met rekeningen aan te tonen. Dat bleek moeilijk.
En nu?
Looijen zegt dat de deken van de Orde van Advocaten in september al aan Achilles ‘29 heeft laten weten ‘niet te verwachten dat de curator een verwijt treft’. Achilles kreeg drie weken de tijd voor een repliek. ,,Die is niet gekomen”, aldus Looijen. Ook Achilles zet er een streep onder. ,,Voor ons is de zaak nu ook afgedaan. We zijn een voetbalclub en geen juridische sociëteit”, aldus voorzitter Pjotr van der Horst.
 

Unregistere

Well-known member
Eric Meijers blikt in een long read op Voetbalzone terug op de 'kutincidenten' met zijn keeper en een journalist in de Achilles-periode:

Er gaat geen dag voorbij dat Meijers niet herinnerd wordt aan het woord ‘kutkeeper’. Alleen al omdat hij in zijn eigen museum verschillende relikwieën heeft die in de jaren erna werden gemaakt als verwijzing naar de inmiddels fameuze passage in de documentaire over Achilles’29. “Ja, het is aan de ene kant heel jammer. Want je wil bekend worden door je prestaties. Dit is ook een prestatie die ik geleverd heb”, lacht Meijers. In het bewuste fragment is te zien hoe Meijers zijn doelman Te Loeke herhaaldelijk ‘kutkeeper’ noemt. In dezelfde passage valt hij eveneens uit tegen een journalist van de Gelderlander, die hij bestempelt als ‘kutkrant’.

“Ook toen speelde ik geen toneel. Ik denk dat de mensen dat zien. Ik heb anderhalf jaar een zender op mijn borst gehad, dan vergeet je soms weleens dingen. We hadden de afspraak gemaakt dat ze niet in de kleedkamer kwamen. Dat gebeurde tien van de tien keer niet. Maar voordat je het in de gaten hebt, staan ze aan de rand van de kleedkamer. Dat interesseert je dan niet meer, dan ben je met andere dingen bezig. Toen escaleerde het enorm. Dat was het gevolg van de druk waar je op dat moment in werkt”, zo blikt Meijers terug. Achilles’29 degradeerde in 2017 uit de Keuken Kampioen Divisie. “Dat met die keeper was niet verstandig. Alleen het kwam wel uit mijn hart. Als je vroeger op straat ging voetballen, er waren twaalf jongens en je ging tossen, bleef er eentje over en die moest gaan keepen. Ja, dat is de geschiedenis.”

Meijers was aanvankelijk bang dat het incident invloed zou hebben op zijn imago. “Maar uiteindelijk heeft het mij juist heel veel goeds opgeleverd. Ik heb niks te verbergen. Een kutkeeper is een momentopname. Als een spits een kans mist, is het een kutspits. Maar dat wil niet zeggen dat het een kutspits is. Robbert te Loeke is geen kutkeeper, maar die was op dat moment een kutkeeper. Zo zit onze sport nu eenmaal in elkaar.”

 

germania

Member

NEC wellicht tijdelijk naar leegstaand Achillescomplex in Groesbeek, met plek voor 4500 toeschouwers​

GROESBEEK/ NIJMEGEN - Gaat NEC tijdelijk voetballen op het sportcomplex De Heikant in Groesbeek, het voormalige sportcomplex van Achilles’29? Volgens de huidige eigenaar van het sportcomplex, projectontwikkelaar Jacobus van Veen, vindt hierover deze week een gesprek plaats met NEC.


,,Ik ben door NEC maar ook door sponsor De Klok Groep benaderd”, zegt Van Veen. ,,Ik heb het eerst met de gemeente Berg en Dal afgestemd. Die heeft laten weten dat ze ‘buurman NEC’ graag willen helpen. Het zou gaan om een huurcontract van anderhalf jaar, zeg maar de tijd die nodig is om het stadion van NEC te verbouwen. Ik weet niet of Marcel (Boekhoorn, red.) zelf bij de gesprekken zal zijn.”


4500 toeschouwers​

Het sportcomplex van Achilles’29 zou 4500 toeschouwers moeten kunnen hebben. NEC verkocht voor dit seizoen alleen al 9593 seizoenkaarten, een record. Er zou dus tribunecapaciteit bij moeten komen op het Achillescomplex, dat sinds december 2019 leeg staat. De Groesbeekse zwart-witten verlieten sportpark De Heikant toen op last van de rechtbank na een slepend conflict - en een mislukt avontuur in het betaalde voetbal - met de familie Derks, de eigenaren van de grond en decennialang de stuwende kracht achter de club. Sindsdien speelt Achilles bij dorpsgenoot Germania.
We zijn alle opties aan het verkennen. We kijken naar de korte termijn en de lange termijn. We willen elk scenario onderzocht hebben
Wilko van Schaik, directeur NEC
Projectontwikkelaar Jacobus van Veen kocht het sportpark (van de familie Derks) en de erachter gelegen kippenschuur (van de firma DDP van booking.com-miljonair Kees Koolen) in juni van dit jaar voor investeerder Henk Boers uit Zevenhuizen. Hun plan is hier een woonwijk met honderd tot tweehonderd grondgebonden huizen voor starters en senioren te gaan bouwen. Daarvoor is BV Ontwikkelingsbedrijf Nieuw Groesbeek opgericht.

Plaagstrookje​

Saillant detail: vastgoedmagnaat Harold Bons uit Groesbeek heeft naast het sportveld nog steeds een lapje grond, het befaamde ‘plaagstrookje’, in bezit. Bons was ooit suikeroom van Achilles maar koos alweer jaren geleden - na een conflict met de familie Derks over de zeggenschap - voor NEC.
Wilco van Schaik, de directeur van NEC, zegt dat 'wij momenteel met veel eigenaren van sportcomplexen in de regio praten’. ,,We praten met mensen die complete stadions neer zetten en we praten met collega-clubs in de Keuken Kampioen Divisie en de eredivisie. We zijn alle opties aan het verkennen. We kijken naar de korte termijn en de lange termijn. We willen elk scenario onderzocht hebben. Op dit moment praten we in en buiten de regio met meerder mensen, clubs, eigenaren van grond en gemeenten.”
 
Bovenaan