Achilles '29

Het duurt altijd even maar dan heb je ook wat mbt Brazilianen.

Ik geloof niks van die lening uit Brazilie. Het lijkt er meer op dat een gulle gever iets in het vooruitzicht heeft gesteld bij een overwinning op de aartsrivaal. Er zijn nu twee maanden betaald (augustus en september) en oktober wordt deze week betaald maar het zou mij niet verbazen als ze rond de jaarwisseling weer met dezelfde sores zitten.

germania

Active member
Ik geloof niks van die lening uit Brazilie. Het lijkt er meer op dat een gulle gever iets in het vooruitzicht heeft gesteld bij een overwinning op de aartsrivaal. Er zijn nu twee maanden betaald (augustus en september) en oktober wordt deze week betaald maar het zou mij niet verbazen als ze rond de jaarwisseling weer met dezelfde sores zitten.

En weet jij misschien wie die gulle gever is?

De Groene Scout

Well-known member
Het wordt hem allemaal te veel, geld zal ook wel op zijn.
Denk dat moeders de vrouw heeft aangegeven dat niet de laatste euro's van de spaarrekening van de familie Derks mogen opgaan.

Sjorro

Active member
Volgens Harrie niet in het onderstaande stukje uit De Gelderlander:

Harrie Derks stopt bij Achilles’29: 'De club staat er goed voor'
UPDATEGROESBEEK – Harrie Derks stopt als voorzitter van Achilles’29. De 59-jarige Groesbekenaar was sinds 1998 voorzitter van de club. Hij zegt niet meer de ‘volledige energie’ te hebben voor het voorzitterschap. Elrie Bakker-Derks, zus van Harrie, is nu nog de enige bestuurder.
Over zijn beweegredenen wil Derks (59) weinig kwijt. ,,De laatste jaren heb ik er wel vaker over nagedacht. Wat wil ik zelf nog? Waarmee kan ik de club dienen? Voor mij is het belangrijkste: kan ik er nog met volle energie voor gaan? Daarin heb ik mijn overwegingen gemaakt, zoals we in de verklaring op de site hebben uitgelegd”, reageert Derks.

Derks was zowel voorzitter van de bv (waar het eerste elftal onder valt) als van de vereniging (breedtesport). Hij legt van beide entiteiten zijn functie neer. ,,Het is echt niet zo dat ik per direct alles laat vallen. Maar ik pak geen nieuwe dossiers meer op.’’
Financi?le situatie
Als belangrijkste bestuurder was Derks de aanjager van de promotie van Achilles naar het betaalde voetbal, in 2013. Die overstap naar het profvoetbal leverde Achilles een miljoenenschuld op. De bv kampt volgens de laatste jaarcijfers met een schuld van zeker 3,6 miljoen euro. De financi?le situatie van Achilles is al langere tijd onderwerp van gesprek. Sinds april had Achilles problemen met salarisbetalingen en de huidige selectie kreeg vorige week pas het geld voor de maanden augustus, september en oktober betaald.
Uitdagingen
Derks stelt desgevraagd uit eigen beweging te stoppen en daartoe niet door de toezichthoudende organen van de club te zijn gesommeerd. ,,De club staat er goed voor. Er is voldoende basis om verder te gaan. Er zijn flinke uitdagingen, er zal hard gewerkt moeten worden, maar dat was niet anders geweest met Harrie Derks als voorzitter. De club blijft zeker bestaan”, zegt Derks.
Elrie Bakker-Derks blijft als enige bestuurslid over. Onlangs legde Riky Burgers haar taken neer. Zij stopte vanwege gezondheidsredenen.
Het is nog niet duidelijk wie de opvolger van Derks wordt.

Sjorro

Active member
Deel 37 in de salarissoap:

Weer salarisproblemen Achilles?29, VVCS begint arbitragezaak
GROESBEEK - Achilles?29 heeft opnieuw een achterstand met de salarisbetalingen. Spelersvakbond VVCS bereidt daarom een arbitragezaak voor bij de KNVB. De spelers van de Groesbeekse club wachten op het geld van de maand november en op een deel van oktober.
Volgens de cao voor contractspelers in het betaald voetbal moet uiterlijk de tiende van de volgende maand de salarissen uitbetaald zijn. Doordat Achilles te laat is, hebben de spelers recht op een extra vergoeding. Volgens de VVCS wil Achilles dat geld niet betalen.
Verzoek spelersgroep
,,Achilles is vaker te laat geweest, maar toen heeft de club dat extra bedrag overgemaakt??, zegt Ad Dieben van de spelersvakbond. ,,Nu is de club dat niet van plan, dus heeft de spelersgroep ons gevraagd actie te ondernemen.?
Een jurist van de VVCS werkt aan een verzoekschrift, waarna de arbitragecommissie van de KNVB zich over de zaak zal buigen. Wanneer de zaak dient, is nog niet bekend. Dieben: ,,De meeste spelers zijn de te late betalingen intussen wel zat.?
Drie scenario?s
We zijn met drie verschillende scenario?s bezig over de toekomst van de club
Achilles, dat afgelopen seizoen uit de eerste divisie degradeerde, heeft al geruime tijd problemen met de betalingen. Begin november had de club zelfs een betalingsachterstand van drie maanden. Achilles betaalde toen de salarissen van augustus, september en (deels) oktober.

Volgens bestuurslid Elrie Bakker-Derks van Achilles werkt de tweededivisionist aan een oplossing. ,,We zijn met drie verschillende scenario?s bezig over de toekomst van de club, maar daar kan ik verder niet op ingaan. Wel verwacht ik dat we aan het einde van het jaar weten hoe we verder kunnen.?
Afspraken over terugkeer naar Jupiler League
Bakker-Derks is sinds het vertrek van voorzitter Harrie Derks vorige maand het enige overgebleven bestuurslid. Bij de betaling vorige maand zou de clubleiding hebben laten weten dat de salarisproblemen structureel opgelost waren, maar volgens Bakker-Derks is daar nooit sprake van geweest. Volgens haar is dat vanuit de club niet zo gecommuniceerd.
,,Met verschillende partijen hebben we voor dit seizoen afspraken gemaakt, die er op waren gericht om snel terug te keren naar de Jupiler League?, zegt Bakker-Derks. ,,Maar doordat de KNVB in oktober de promotieregeling heeft afgeschaft, kwamen we weer in de problemen. Het is elke maand kijken hoe het loopt. We moeten telkens opnieuw in gesprek met verschillende partijen. We houden ons hierbij aan de afspraken die met de spelersgroep en het personeel gemaakt zijn.?

Unregistere

Well-known member
Wel grappig, doordat de KNVB de promotieregeling heeft afgeschaft zit de club in de problemen.
Welterusten!!!

Dat is inderdaad een beetje een vreemde uitleg. Ze staan niet eens in de buurt van een promotieplek en dat was ook nooit meer gelukt na de winterstop, dus zelfs met de promotieregeling hadden ze het niet gered. Had je alsnog de problemen gehad.

Sjorro

Active member
'Achilles'29 overweegt faillissement en doorstart'
GROESBEEK ? De clubleiding van Achilles?29 overweegt een faillissementsaanvraag. Volgens verschillende bronnen van De Gelderlander is dat een serieuze optie. Alle spelers zouden in dat geval transfervrij zijn. Het bestuur van de Groesbeekse voetbalclub, dat officieel alleen nog bestaat uit bestuurslid Elrie Bakker-Derks, wil niet inhoudelijk reageren.
Volgens ingewijden stond er zelfs al een zitting bij de rechtbank op de rol voor een faillissement, maar die zou zijn uitgesteld. Het eventuele faillissement betreft de bv, waartoe het eerste elftal en het beloftenteam behoren. De vereniging Achilles?29, waar de breedtesport en vrouwentak onder vallen, blijft wel bestaan.
Verschillende scenario?s
Bestuurslid Bakker-Derks laat weten niet op de kwestie te willen reageren. ,,Binnen de club zijn we druk met verschillende scenario?s bezig. Op dit moment heb ik daar verder niets aan toe te voegen?, stelt zij in een reactie.
Er zouden nog twee scenario?s zijn voor de toekomst van Achilles. De eerste mogelijkheid is dat de bv failliet gaat. De clubleiding hoopt in dat geval op een doorstart in de tweede divisie. De KNVB moet daar toestemming voor geven. De tweede optie is dat de bv blijft bestaan doordat de miljoenenlening binnenkomt. De clubleiding van Achilles schermt al lange tijd met een lening van 5 miljoen bij een onbekende Braziliaanse financi?le instelling, maar het geld is tot op heden niet binnen.
Salarisachterstand

In het geval van een faillissement worden de contracten ontbonden en zijn alle spelers en stafleden van het eerste team (uitkomend in de tweede divisie) en de beloftenploeg (hoofdklasse) transfervrij. De clubleiding gaat met betrokkenen gesprekken voeren over een eventuele nieuwe verbintenis. Die gesprekken vinden komende week plaats, ook als er nog geen duidelijkheid is over de toekomst.
Hoeveel voetballers blijven, is een groot vraagteken. In de wandelgangen gaan zelfs verhalen dat enkele spelers al gesprekken hebben gevoerd bij andere clubs. Het bestuur van Achilles heeft de laatste tijd veel krediet verspeeld bij het eerste team, omdat er meerdere keren beloftes niet zijn nagekomen.
Achilles heeft sinds april problemen met het uitbetalen van de salarissen. Het eerste elftal krijgt nog de helft van het salaris voor oktober. Voor de maanden november en december is niets overgemaakt. Ook stafleden en het vrouwenteam krijgen nog geld. Bij een faillissement neemt het UWV maximaal 13 weken van de salarisachterstand over.
3,6 miljoen schuld
Achilles trad in 2013 toe tot het betaalde voetbal. De overstap naar de eerste divisie leverde de club een miljoenenschuld op. Het is niet bekend hoe groot de schuldenlast precies is. Uit de laatst beschikbare jaarcijfers blijkt dat de bv na het seizoen 2015/2016 met een schuld van 3,6 miljoen euro kampte. Afgelopen seizoen degradeerde Achilles van de eerste divisie naar de tweede divisie.

Bovenaan