Ik doe helemaal niet moeilijk; jij noemt het vergelijkbaar met WKE terwijl het echt een compleet ander verhaal is. Daarvoor hoef je echt niet heel hard na te denken.
Nogmaals; de complete vereniging WKE is failliet verklaard door de rechter omdat de Belastingdienst de club gedaagd had. De club had de keuze; betalen of failliet. Betalen was geen optie dus werd de club failliet verklaard.
De situatie bij Achilles'29 is heel anders. Wat uit de artikelen valt op te maken is dat er een splitsing is tussen de vereniging en een BV. Dat wordt ook bevestigd door de inschrijving bij de KVK; daar staat de vereniging RKSV Achilles '29 en de BV Achilles '29 BV ingeschreven. Dat is een situatie zoals die eigenlijk door alle profclubs ooit is aangemaakt. Zo zijn de profafdelingen van Feyenoord, Ajax, Willem II en Excelsior ook volledig los van de amateursectie. Bij veel van de huidige profclubs zijn de amateurverenigingen inmiddels allang ter ziele.
De vraag is dus vooral; heeft de KNVB de plek in de 2e Divisie gekoppeld aan de BV Achilles '29 of aan de vereniging RKSV Achilles '29?
In Enschede is ooit al eens iets vergelijkbaars gebeurt, ik ken de details niet meer maar de BV die de licentie had voor het betaalde voetbal werd failliet verklaard maar sportief had dat geen enkele invloed. Dat speelde overigens in 2003.
De onkunde spat ook van het artikel op VoZ af. Ik zie enkel aannames gebaseerd op een krantenartikel. Daarin staat dat een faillissement van BV een optie is, VoZ maakt er van; onafwendbaar.