Achilles '29

Sjorro

Active member
"De clubleiding hoopt in dat geval op een doorstart in de tweede divisie. De KNVB moet daar toestemming voor geven."

Dit is wel het meest opmerkelijke zinnetje in het het artikel van de Gelderlander.
 

Pascallovic

Well-known member
Lijkt mij dat bij faillissement er geen enkele reden is om op hetzelfde niveau een doorstart te mogen maken.
 
Wie zijn eigenlijke de schuldeisers?

Iedereen die daar in loondienst is, de belastingdienst, de busonderneming, de leverancier van het kunstgras, een aantal private personen en misschien de knvb zelf ook wel. Er zullen er best nog wel meer zijn, die mogen zich hier melden ....
 

Joost

Well-known member
WKE, destijds ook spelend op het hoogste amateurniveau, werd in 2016 failliet verklaard met een hoge belastingschuld.
Uit de verkoop van de bezittingen kon bij lange na de schuld niet worden voldaan.
De club maakte onder een andere naam, WKE '16 een doorstart, maar moest wel beginnen op het laagste niveau, de vijfde klasse.

Dat is wel echt een heel ander verhaal. WKE heeft ook geen doorstart gemaakt maar er is een splinternieuwe vereniging opgericht, dat is juridisch iets anders.

De schulden die Achilles '29 heeft zullen anders in elkaar steken dan bij WKE (of VVA'71), hier zal de belastingdienst geen gigantische som claimen en wellicht niet eens de grootste (en enige) schuldeiser zijn.
 

gevegt

Well-known member
Iedereen die daar in loondienst is, de belastingdienst, de busonderneming, de leverancier van het kunstgras, een aantal private personen en misschien de knvb zelf ook wel. Er zullen er best nog wel meer zijn, die mogen zich hier melden ....

Als er veel private schuldeisers zijn, mogen ze wat mij betreft alles opdoeken en de mensen die er schuldig aan zijn nooit meer in het voetbal toelaten.
 

gevegt

Well-known member
Vind je het minder erg wanneer de fiscus geld tegoed heeft en de gemeenschap ervoor moet opdraaien ?
Ja, dat zijn profs. Komt bij dat ze vooraan in de rij staan en het minst verliezen.
Maar de eigenaar zal wel een paar BVtjes hebben zodat hij er zelf geen last van heeft.
 

Unregistere

Well-known member
Voor veel ploegen in de onderste regionen van de afdeling zou een faillissement van Achilles '29 best welkom zijn. De Dijk vliegt er natuurlijk ook uit, dus de angst voor directe degradatie is dan in elk geval weg.
 

Joost

Well-known member
Natuurlijk zullen de schulden van failliete clubs niet allemaal gelijk zijn
Maar ik vind de situatie wel vergelijkbaar en het ging me vooral om die herstart op het laagste niveau.
Misschien is het juridisch gezien geen doorstart, maar zo beschouw ik het wel en hier in de regio wordt het ook zo genoemd.
Lees bv het volgende: https://www.tweenul.nl/nieuws/nieuwe-wke-ziet-op-feestavond-het-levenslicht

Buiten het feit dat het om voetbalverenigingen gaat is zo ongeveer alles aan deze zaken anders. De situatie van WKE destijds is totaal onvergelijkbaar.

WKE werd gedwongen tot een faillissement, Achilles'29 opteert wellicht voor een vrijwillig faillissement.
 

Joost

Well-known member
Ik doe helemaal niet moeilijk; jij noemt het vergelijkbaar met WKE terwijl het echt een compleet ander verhaal is. Daarvoor hoef je echt niet heel hard na te denken.

Nogmaals; de complete vereniging WKE is failliet verklaard door de rechter omdat de Belastingdienst de club gedaagd had. De club had de keuze; betalen of failliet. Betalen was geen optie dus werd de club failliet verklaard.

De situatie bij Achilles'29 is heel anders. Wat uit de artikelen valt op te maken is dat er een splitsing is tussen de vereniging en een BV. Dat wordt ook bevestigd door de inschrijving bij de KVK; daar staat de vereniging RKSV Achilles '29 en de BV Achilles '29 BV ingeschreven. Dat is een situatie zoals die eigenlijk door alle profclubs ooit is aangemaakt. Zo zijn de profafdelingen van Feyenoord, Ajax, Willem II en Excelsior ook volledig los van de amateursectie. Bij veel van de huidige profclubs zijn de amateurverenigingen inmiddels allang ter ziele.

De vraag is dus vooral; heeft de KNVB de plek in de 2e Divisie gekoppeld aan de BV Achilles '29 of aan de vereniging RKSV Achilles '29?

In Enschede is ooit al eens iets vergelijkbaars gebeurt, ik ken de details niet meer maar de BV die de licentie had voor het betaalde voetbal werd failliet verklaard maar sportief had dat geen enkele invloed. Dat speelde overigens in 2003.

De onkunde spat ook van het artikel op VoZ af. Ik zie enkel aannames gebaseerd op een krantenartikel. Daarin staat dat een faillissement van BV een optie is, VoZ maakt er van; onafwendbaar.
 

De Groene Scout

Well-known member
Zo zal het waarschijnlijk bij een faillissement van de BVO-tak ook gaan. Club kan vrolijk verder als de oude vertrouwde amateurvereniging met hun zondagteam op 4e klasse niveau. Maar juist dat laatste zit de club niet lekker. Ze willen dan doorstarten op hoofdklasse of divisie-niveau. Tja, dat kan natuurlijk niet.
 

Pascallovic

Well-known member
De club was al een tijdje niet meer te redden. De heer Derks heeft hier een grote rol in gehad. Hopelijk kunnen ze van onderaf weer iets moois neerzetten. Een doorstart in de tweede divisie zou wat mij betreft niet aan de orde mogen zijn.
 

De Groene Scout

Well-known member
Jammer voor de club die even een paar jaar een te grote broek aan had getrokken.
De BVO en Jong Achilles dus beide uit de competitie, dan moeten ze met Zondag 1 (nu 4e klasse) maar snel aan de opmars gebinnen.
Komende 10 jaar zal De Treffers wel de grootste zijn in Groesbeek.
 

JMD

Well-known member
Jammer voor de club die even een paar jaar een te grote broek aan had getrokken.
Zeker.
Maar het was wel de enige club die de stap durfde te maken naar de JL. Teken dus ook dat er iets moet gebeuren aan licentie-eisen e.d. voordat de KNVB ook maar aan verplichte promotie moet gaan denken.
 

Joost

Well-known member
Jammer voor de club die even een paar jaar een te grote broek aan had getrokken.
De BVO en Jong Achilles dus beide uit de competitie, dan moeten ze met Zondag 1 (nu 4e klasse) maar snel aan de opmars gebinnen.
Komende 10 jaar zal De Treffers wel de grootste zijn in Groesbeek.

Ik moet het nog maar zien. In principe zal de KNVB hiermee de licentie voor de 2e Divisie intrekken. Maar dat zou een doorstart in de Hoofdklasse niet in de weg kunnen staan.
 

Joost

Well-known member
Zeker.
Maar het was wel de enige club die de stap durfde te maken naar de JL. Teken dus ook dat er iets moet gebeuren aan licentie-eisen e.d. voordat de KNVB ook maar aan verplichte promotie moet gaan denken.

Het zijn niet de licentieeisen die Achilles de kop hebben gekost.
 
Jammer voor de club die even een paar jaar een te grote broek aan had getrokken.
De BVO en Jong Achilles dus beide uit de competitie, dan moeten ze met Zondag 1 (nu 4e klasse) maar snel aan de opmars gebinnen.
Komende 10 jaar zal De Treffers wel de grootste zijn in Groesbeek.

Een paar jaar? Maak er maar 10 tot 15 jaar van. Er is met geld gesmeten om maar de beste te kunnen zijn met een faillissement als uiteindelijke resultaat. Ook nu ligt het aan de KNVB die maar geen licentie wilde afgeven voor betaald voetbal en vervolgens de promotieregeling tweede divisie opschortte. Hadden de beleidsbepalers maar iets eerder in de spiegel gekeken ......
 
Bovenaan