Achilles '29

Sensini

Well-known member
Staat toch in het stuk?

Belangrijker dan wat op voetbal247.nl staat is wat op de site van de KNVB staat:
"Wat het faillissement betekent voor de deelname van het eerste team (Tweede divisie) en beloftenteam (Hoofdklasse) aan de verdere competitie, zal de komende periode duidelijk worden. Eerst zal er een onherroepelijke uitspraak moeten zijn. Op dit moment blijven deze teams deelnemen aan de competities. Wel is het hierbij van belang dat de club, net als iedereen, aan de competitievoorwaarden blijft voldoen."
(https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-...5175/rechter-verklaart-bv-achilles29-failliet)

de waan

Well-known member
Zeker.
Maar het was wel de enige club die de stap durfde te maken naar de JL. Teken dus ook dat er iets moet gebeuren aan licentie-eisen e.d. voordat de KNVB ook maar aan verplichte promotie moet gaan denken.

Als ze zich alleen op het eerste hadden gericht had dat misschien nog best gekund, maar ze moesten ook zo nodig een vrouwenteam, een beloftenteam en een BVO-achtige jeugdopleiding op poten zetten. Dat was allemaal veel te veel van het goede.

Maar goed, de licentie-eisen versoepelen lijkt me sowieso geen slecht plan.

de waan

Well-known member
Ik moet het nog maar zien. In principe zal de KNVB hiermee de licentie voor de 2e Divisie intrekken. Maar dat zou een doorstart in de Hoofdklasse niet in de weg kunnen staan.

Dat is ook weer de vraag, omdat Achilles kennelijk nog steeds niet speelde onder een proflicentie. Ik vraag me af of daardoor het doorstarten in de hoofdklasse niet ook meteen van de baan is.

Joost

Well-known member
Dat is ook weer de vraag, omdat Achilles kennelijk nog steeds niet speelde onder een proflicentie. Ik vraag me af of daardoor het doorstarten in de hoofdklasse niet ook meteen van de baan is.

Hoe het exact zit met die proflicentie weet niemand denk ik maar dit seizoen zullen ze toch onder de vlag van een licentie 2e divisie acteren lijkt me?

In het reglement staat helemaal niets over wat er gebeurt wanneer de licentie wordt ingetrokken. Als die sanctie wordt ingezet voor clubs die niet failliet zijn zou het logisch zijn ze terug te zetten naar de Hoofdklasse, het hoogste niveau zonder licentie.

RickPSV

Active member
Hoe het exact zit met die proflicentie weet niemand denk ik maar dit seizoen zullen ze toch onder de vlag van een licentie 2e divisie acteren lijkt me?

In het reglement staat helemaal niets over wat er gebeurt wanneer de licentie wordt ingetrokken. Als die sanctie wordt ingezet voor clubs die niet failliet zijn zou het logisch zijn ze terug te zetten naar de Hoofdklasse, het hoogste niveau zonder licentie.

Alle spelers en staf zijn blijkbaar wel transfervrij.

Unregistere

Well-known member
Als ze zich alleen op het eerste hadden gericht had dat misschien nog best gekund, maar ze moesten ook zo nodig een vrouwenteam, een beloftenteam en een BVO-achtige jeugdopleiding op poten zetten. Dat was allemaal veel te veel van het goede.

Dat heb ik ook nooit begrepen. Ze wilden kennelijk zo graag meedoen met de 'grote jongens' dat ze onverantwoorde risico's hebben genomen. Heeft nog lang geduurd voor het doek is gevallen, want ze hadden al zo lang te maken met achterstanden. Spelers werden maanden te laat betaald, dat moest een keer verkeerd lopen.

Wel erg benieuwd naar het vervolg. Meest logische is toch wel dat de KNVB ze uiteindelijk gewoon uit de competitie haalt. Ongetwijfeld hopen de teams onderin daar ook op.

Vraag me trouwens wel af wat er gebeurt als ze wel blijven spelen, maar het grootste deel van de selectie verkast. Moeten er dan spelers uit het 3e gaan spelen?

de waan

Well-known member
Volgens mij duurt die periode maximaal een paar weken, dus dan hebben we het over hooguit twee wedstrijden.

Joost

Well-known member
Vraag me trouwens wel af wat er gebeurt als ze wel blijven spelen, maar het grootste deel van de selectie verkast. Moeten er dan spelers uit het 3e gaan spelen?

Dat zou officieel niet kunnen, het derde valt onder de vereniging en niet onder de BV. Er mogen ook geen spelers van Ajax Za1 worden ingezet bij Ajax in de Eredivisie.

Unregistere

Well-known member
Dat zou officieel niet kunnen, het derde valt onder de vereniging en niet onder de BV. Er mogen ook geen spelers van Ajax Za1 worden ingezet bij Ajax in de Eredivisie.

Dat vroeg ik me dus al af. Dan wordt het natuurlijk wel nog lastiger, in het onwaarschijnlijke geval dat ze toch blijven spelen. Of de spelers moeten gewoon in Groesbeek willen blijven.

De Groene Scout

Well-known member
Pfff lastig hoor.
Ze kunnen dus gewon een nieuwe licentie aanvragen, maar dan als club Achilles'29 en niet als aparte BV.
Lijkt mij erg gevaarlijk om hier voor te gaan; lijkt op een volgend uitstel van executie, maar dan voor de volledige club.

de waan

Well-known member
Waarom? Vier minicontractjes afsluiten en klaar is Kees. Aan alle andere voorwaarden voldoen ze wel. En dan zijn ze meteen van alle ballast af. Misschien dat de curator dan nog wel achter Harrie aan gaat vanwege bestuurdersaansprakelijkheid, maar daar heeft de club geen last van.

De Groene Scout

Well-known member
En die spelers die gaan dat ook doen voor een appel en een ei? Nee, van de 1e selectie zullen er zeker 10 tot 15 vertrekken.
Als Achilles'29 voor 2e divisie gaat kan ik mij niet voorstellen dat ze dat ook niet redelijk serieus op zullen pakken i.p.v. met een 'eigen' team voor 2 degradaties op rij gaan.

Joost

Well-known member
Pfff lastig hoor.
Ze kunnen dus gewon een nieuwe licentie aanvragen, maar dan als club Achilles'29 en niet als aparte BV.
Lijkt mij erg gevaarlijk om hier voor te gaan; lijkt op een volgend uitstel van executie, maar dan voor de volledige club.

Als je de spelers dan vervolgens wederom in een stichting parkeert is er weer dezelfde constructie als nu.

bqandy

Well-known member
Zoals verwacht is de situatie van Achilles'29 een stuk complexer.

De licentie staat op naam van de vereniging, dus ook bij een faillissement verdwijnt het team niet automatisch. En - minstens zo opmerkelijk - alle spelers zijn ook lid van de vereniging, dus de contracten worden wel ontbonden, maar voor hen gelden wel de normale overschrijvingsregels.

https://www.gelderlander.nl/sport/a...sement-in-de-tweede-divisie-blijven~ac69fe3a/

Slim gespeeld allemaal. En het zou me ook niet verbazen als het gaat gebeuren. Idd een paar minicontracten, degraderen, en volgend seizoen in de derde divisie de boel weer optuigen.
Maar dan heb je voor dit seizoen wel een probleem. Het lijkt me niet dat Achilles met 3 teams in de piramide mag spelen. Dan zullen het jong team en de zondag vierdeklasser sowieso de klos zijn.

Maar wel uiterst bizar. De enige "amateurclub" die aan het profcircus wilde mee doen failliet. Het ligt ongetwijfeld ook aan Achilles, maar het voorbeeld is er. Profavontuur is faillissement.

Joost

Well-known member
Waarmee jij indirect lijkt te zeggen: Geen verplichte promotie naar de Jupiler League.

Iedereen die zich enigszins in de materie inleest ziet dat het faillissement van Achilles alleen maar komt door de eigen veroorzaakte puinhopen, daar heeft die promotie helemaal niets mee van doen. Dat het samenvalt met het kortstondige profavontuur is toeval. Je kunt ook kijken naar Telstar en FC Oss die het met een minibegroting (lager dan menig vereniging in de 2e Divisie) het wel bolwerken.

bqandy

Well-known member
Waarmee jij indirect lijkt te zeggen: Geen verplichte promotie naar de Jupiler League.

Onder de huidige voorwaarden ben ik zeker tegenstander.
Wanneer er in de eerste divisie met semi-profs gevoetbald mag worden is het een ander verhaal.

Maar Achilles heeft dit ook aan zichzelf te wijten, zoals anderen ook al zeggen.
De club ging al met een dikke schuld het profavontuur aan. Waarschijnlijk was het dan al eerder einde verhaal van Achilles geweest.

Bovenaan