33e speeldag

Jozsef

New member
Mooi, hoef ik zelfs de samenvattingen niet meer te zien. Hele dag genoten van 't prachtige weer. Bedankt.
 

Batigoal

Well-known member
Zoveel zal er denk ik niet gebeuren van de zomer. Lestienne gaat terug, maar daarvoor schuift Bergwijn door. Hopelijk kunnen we Van Ginkel houden.

Punt is gewoon dat er in de eerste seizoenshelft veel te vaak te makkelijk is gedacht, daardoor ontstond het puntverlies bij ADO (had allang 1-3 moeten staan), Willem II (had allang 0-2 moeten staan), het bijna puntverlies bij De Graafschap en het puntverlies thuis tegen Excelsior. Verder had PSV na 6 duels al 7 verliespunten, in totaal heeft het er nu 18. Punten zijn vooral verloren bij kleine ploegen. Cruijff zei altijd al: kampioen word je tegen de kleintjes. Dit seizoen is daar exemplarisch voor. Verder doet PSV het niet veel slechter dan vorig jaar, maar haalt Ajax 13 punten meer. Zij hebben hun beste seizoen sinds 2010, en toen werden ze niet eens kampioen. Dat jaar troffen zij een Twente dat meer punten haalde. De 4 jaar daarna haalde Ajax significant minder punten, maar werd het wel kampioen. Vorig seizoen haalde Ajax net zoveel punten als het jaar ervoor, maar werd het op een straatlengte 2e. Je bent dus ook altijd afhankelijk van de andere ploegen. En Ajax is dit seizoen gewoon heel stabiel en degelijk gebleken. Uit bij PSV, Heracles, AZ, Vitesse, NEC, PEC, Groningen, ADO, Heerenveen. Het was misschien niet altijd even mooi (maar who cares), maar degelijk was het wel zeker.
Ik hoop oprecht dat Ajax komend seizoen ook zo in de CL kan spelen, dan moeten zij ook kunnen doen wat PSV deed afgelopen najaar, voor een stuntje zorgen.

De prestaties van Ajax in de Europa League hebben me echt zwaar teleurgesteld. Mochten ze komend seizoen in de Champions League uitkomen, dan moet dat stukken beter.

Daarnaast hoop ik oprecht dat PSV het via de voorrondes dan alsnog haalt. Die lijken veel meer de mentaliteit voor te hebben om Europees te pieken. Het zou geweldig zijn als je als Nederland weer eens twee clubs in de groepsfase krijgt. Ik kan me ook niet voorstellen dat PSV zich zo zou laten uitschakelen tegen de Rapid Wien's van deze wereld.
 

JMD

Well-known member
Daarnaast hoop ik oprecht dat PSV het via de voorrondes dan alsnog haalt. Die lijken veel meer de mentaliteit voor te hebben om Europees te pieken. Het zou geweldig zijn als je als Nederland weer eens twee clubs in de groepsfase krijgt. Ik kan me ook niet voorstellen dat PSV zich zo zou laten uitschakelen tegen de Rapid Wien's van deze wereld.
Precies. En zonder iets af te doen aan de goede competitieprestatie van Ajax in de eredivisie: als PSV met dezelfde instelling had kunnen spelen in de eredivisie rond de Europese potjes in het najaar als in de CL dan was PSV kampioen geweest.

Maar dat is ook een klasse, je gewoon altijd 100% kunnen geven, onafhankelijk van de tegenstander. Zo ver was PSV nog niet dit seizoen.
 

Abubakari

Well-known member
Bij Ajax lag de focus duidelijk op de titel. Het verschil tussen eredivisie en el was wel erg groot. Overigens heeft PSV ook van die seizoenen gehad dat ze er in de el met de pet naar gooiden. Cl motiveert schijnbaar zowel Ajax als PSV meer dan de EL.
 

Pascallovic

Well-known member
Bij Ajax lag de focus duidelijk op de titel. Het verschil tussen eredivisie en el was wel erg groot. Overigens heeft PSV ook van die seizoenen gehad dat ze er in de el met de pet naar gooiden. Cl motiveert schijnbaar zowel Ajax als PSV meer dan de EL.
Ik ben het niet met je eens dat er een focusverschil was. Ajax speelde zowel in de Eredvisie als de EL altijd met de sterkste opstelling en heeft geen spelers rust gegeven. De inzet in de wedstrijden vond ik ook prima. Het was niet zo dat het ze niet kon schelen. Ze maakten dezelfde fouten als in de Eredivisie, maar in de EL werden ze wel afgestraft en in de Eredivisie kwamen ze ermee weg. Het verschil zat hem wat mij betreft in de tegenstand, die schijnbaar tegen Celtic, Fenerbahce en Molde hoger is dan tegen menig club in de Eredvisie. Voor de winterstop was Ajax ook erg slecht qua aanvalsspel in de Eredivisie. Dat is na speelronde 22 veranderd.
 

JMD

Well-known member
Ik ben het niet met je eens dat er een focusverschil was. Ajax speelde zowel in de Eredvisie als de EL altijd met de sterkste opstelling en heeft geen spelers rust gegeven. De inzet in de wedstrijden vond ik ook prima. Het was niet zo dat het ze niet kon schelen. Ze maakten dezelfde fouten als in de Eredivisie, maar in de EL werden ze wel afgestraft en in de Eredivisie kwamen ze ermee weg. Het verschil zat hem wat mij betreft in de tegenstand, die schijnbaar tegen Celtic, Fenerbahce en Molde hoger is dan tegen menig club in de Eredvisie. Voor de winterstop was Ajax ook erg slecht qua aanvalsspel in de Eredivisie. Dat is na speelronde 22 veranderd.

Wat was er specifiek aan speelronde 22?
 

Pascallovic

Well-known member
Wat was er specifiek aan speelronde 22?
Ajax zat in een dipje met stroef spel tegen ADO, Vitesse, Heracles en Roda JC. Bij die laatste twee wedstrijden werden punten verspeelt. Speelronde 22 was de klassieker en de overwinning daar was denk ik het kantelpunt door na een achterstand de boel om te draaien. Qua spel zijn ze ook na die overwinning beter gaan spelen, met een stijgende lijn tegen FC Groningen en de overtuigende zege's daarna tegen Excelsior en AZ.
 
Bovenaan