2. Bundesliga en lager

erka

Well-known member
Alemannia Aachen, het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik daar voor het eerst kwam. De laatste jaren is het echter heel bedroevend wat er nog van de club over is. Alleen een competitiehervorming zie ik als redding om nog uit de RL te ontsnappen.

4e. Liga in Duitsland (analoog aan 2nd Division in Engeland) zou echt heel goed idee zijn. Genoeg clubs in de Regionalliga die eigenlijk (semi-)prof zijn en veel meer tot hun recht zouden komen in zo'n liga.
 

Joost

Well-known member
4e. Liga in Duitsland (analoog aan 2nd Division in Engeland) zou echt heel goed idee zijn. Genoeg clubs in de Regionalliga die eigenlijk (semi-)prof zijn en veel meer tot hun recht zouden komen in zo'n liga.
Ben ik wel met je eens. Eigenlijk moet daar het volledige semi-professionele voetbal op de schop. De aansluiting tussen 3. Liga op het 3e niveau en de Oberliga's op het 5e niveau klopt van geen kant. Maar of dat ooit verandert betwijfel ik.

Ik heb altijd het idee dat 'de kleinere profclub' in Duitsland niet of nauwelijks bestaat. Het zijn veelal clubs die als er een beetje fatsoenlijk beleid is mee kunnen in de 2. Bundesliga (Alemannia, Münster, Holstein Kiel, Offenbach, Erfurt bijv) of bijna dorpsclubs als Rodinghausen, Velbert en Verl.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Sowieso is dat heel gek met 5 RL's naar 1 3.Liga... Dan moet je of minder RL's doen of meer 3.Liga's....
 

Joost

Well-known member
Tja de clubs willen het en de bond voert het uit. Toch?
Duitsland heeft wel een DFB maar die is eigenlijk alleen verantwoordelijk voor de 3. Liga.
De Bundesliga's vallen onder een eigen paraplu en de Regionalliga's onder de regionale bonden (dat zijn er 19 geloof ik).

De promotie van RL naar 3.Liga is wel apart dit jaar.
Sinds een aantal jaar promoveren de kampioenen van West en Sudwest sowieso, uit de andere 3 spelen er 2 een playoff en promoveert er eentje ook rechtstreeks, dat is al uitgeloot voor een aantal jaar.

Dus;
RL West; wordt uitgespeeld, Essen of Dortmund II omhoog
RL Sudwest, wordt uitgespeeld, Freiburg II omhoog
RL NordOst; gestaakt na 13 speeldagen van de 38, Viktoria Berlin mag promoveren
RL Nord & RL Bayern spelen dit seizoen de playoff;

Deelnemer uit Nord: hier waren 2 poules van 11 maar na 9 speelrondes seizoen gestaakt. Ze zijn nog in overleg wie mag deelnemer.
Deelnemer uit Bayern; hier hebben ze besloten om het seizoen 19/20 verder te spelen, dat werd gestaakt na 25 duels. Maar na 3 duels in oktober is de competitie weer stilgelegd. Drie clubs wilde toch promoveren en spelen vanaf morgen een play-off.
 

ALenstra

Well-known member
VfL Bochum moet vijf spelers missen voor de beslissende wedstrijd tegen SV Sandhausen dat zelf tegen degradatie strijdt. Desondanks heeft VfL Bochum trainer Thomas Reis er alle vertrouwen in.
 

JMD

Well-known member
Viktoria Berlin is dus gepromoveerd naar de 3.Liga, maar mag niet in het eigen stadion spelen, dat is niet geschikt voor dat niveau. Het gaat naw spelen in het Olympiastadion... :)

Tasmania Berlin is gepromoveerd naar de Regionalliga en mag daar ook niet in het stadion spelen, niet geschikt voor dat niveau, zij gaan naar het stadion van Viktoria Berlin...

Leuke stoelendans.

Berlijn staat toch nog wel op mijn lijstje om een keer wat duels te bezoeken. Hertha BSC in het Olympiastadion heb ik al gehad, en sv Lichtenberg 2 zomers terug (wat een verschrikkelijke oude bak is dat, ligt trouwens vlak achter het voormalige hoofdkwartier van de Stasi), en heb het Sigmund Jahnsportpark gezien...
 

JMD

Well-known member
Dresden en Rostock promoveren naar de 2.Liga. Rostock kwam niet verder dan 1-1 tegen het al gedegradeerde Lübeck, maar omdat Ingolstadt niet ruim genoeg won (scheelde 3 goals) van 1860 München gaan er 2 Oostduitse clubs naar de 2.Liga. Ingolstadt gaat P/D spelen.
Onderin verdwijnen Unterhaching, Meppen, Lübeck en het 2e van Bayern, waardoor de 3.Liga voor het eerst sinds de oprichting geen 2e team heeft. Dat waren er ooit 4 volgens mij.
 

zwammy

Well-known member
Dresden, rostock, Pauli, Hsv en Bremen in de 2e liga. Daar gaan wat burgemeesters grijze haren van krijgen 🎉🎉
 

Forza AZ

Well-known member
Onderin verdwijnen Unterhaching, Meppen, Lübeck en het 2e van Bayern, waardoor de 3.Liga voor het eerst sinds de oprichting geen 2e team heeft. Dat waren er ooit 4 volgens mij.
Freiburg 2 kan nog promoveren vanuit de Regionalliga Südwest.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan