In navolging van JMD in het Engelse topic heb ik een overzicht gemaakt van de lagere Duitse divisies.
2e Bundesliga
Hier zijn het de drie bekende ploegen die al jaren strijden om promotie (2x rechtstreeks en nr 3 p/d) en nu ook weer: Darmstadt (52), HSV (50) en Heidenheim (49). Met nog 9 wedstrijden te gaan is het gat naar de nr 4 Düsseldorf 7 punten. St. Pauli staat 5e met 8 punten achter Heidenheim maar St Pauli heeft al 5x op rij gewonnen. Ik acht de kans echter klein dat een van deze ploegen nog bij de top 3 gaat komen.
Onderaan raakt Sandhausen een beetje achterop, maar het kan nog best met 4 punten achterstand op een veilige plek. Voor de rest is er nog van alles mogelijk: van nr 10 Hannover tot nr 17 Rostock is het maar 6 punten verschil.
3e Liga
Ook 2 rechtstreeks en 1 p/d. Hier lijkt met nog 10 wedstrijden te gaan Elversberg al behoorlijk op weg naar de 2e BL, alhoewel de voorsprong de laatste weken danig geslonken is. Elversberg heeft nog steeds 10 punten voorsprong op de nr 3. Wehen Wiesbaden en 12 op de nrs 4 Saarbrücken, Osnabrück en Waldhof Mannheim. Tweede staat Freiburg II maar die mag niet promoveren. Hun plek wordt dus ingenomen door de nr 3. Ook Dynamo Dresden heeft nog goede kansen. Eigenlijk is de stand voor promotie dus: Elversberg 60, Wehen 50, Saarbrücken, Osnabrück, Mannheim 48 en Dresden 47. Als Elversberg promoveert is dat voor het eerst naar de 2e BL en bovendien de tweede promotie in twee jaar, vorig jaar nog Regionalliga.
Onderaan vechten zes clubs om 4 degradatieplaatsen naar de Regionalliga, Halle, Dortmund II, Oldenburg, Bayreuth, Zwickau en Meppen. Het blijft moeilijk voor clubs uit het noordwesten (Oldenburg en Meppen) en noordoosten (Halle, Zwickau) om financieel aan te haken bij de rijkere clubs uit het zuiden en westen. Meppen staat er het beroerdst voor, 6 punten achter een veilige plek
Regionalliga's
Hier beperk ik me even tot de promotiestrijd. De kampioenen van West en Südwest promoveren rechtstreeks. Van de overige 3 wordt geloot wie rechtstreeks promoveert en wie playoffs moeten spelen. Nord was de gelukkige dit jaar, dus Bayern en Nordost spelen een playoff voor de 4e promotieplek naar de 3e BL
West: Preussen Münster staat 11 punten voor en zal het wel gaan halen.
Südwest: hier staat Ulm 8 punten los.
Nord: hier gaat het tussen Lübeck en HSV II met 10 punten voorsprong op de rest.
Bayern: hier gaat het tussen Unterhaching en Würzburger Kickers, 7 punten verschil
Nordost: hier is het een stuk spannender. RW Erfurt 51 en Energie Cottbus met 49 hebben de beste papieren momenteel