Het weer

erka

Well-known member
Hier zelfs vrij fris met nu nog 19 C en vanmiddag 22 ofzo. In de nieuwste runs blijft het noorden buiten schot qua extreme hitte en krijgen we hier 'gewoon' hitte. Maar geen 35+ meer.
Midden en zuiden nog wel. Daar nu ook code oranje voor extreme hitte. Criterium is 3x34 op rij of 2x36.

In Frankrijk van Nantes tot Bordeaux trouwens 42-44 graden vandaag. Een verpulvering van hun junirecord en dichtbij het absolute record voor Frankrijk.
 

erka

Well-known member
Dat ligt zo 'ongeveer' aan de kust... Echt idioot.

Ja, volkomen bizar. Wat er nu gebeurt is volledig te wijten aan klimaatverandering. Dit soort systemen kwamen altijd wel boven Spanje voor maar nooit noordelijker tot voor enkele jaren geleden. De subtropische hogedrukzone komt noordelijker. Waardoor bij de juiste omstandigheden deze ook boven Noord-Frankrijk/Zuid-Engeland/Benelux/Duitsland kan komen te liggen.
 

JMD

Well-known member
Hoe komt het dan dat die zone noorderlijker komt te liggen? Ja, klimaatverandering, maar hoe zorgt dat er dan voor dat die noorderlijker komt?
 

erka

Well-known member
Hoe komt het dan dat die zone noorderlijker komt te liggen? Ja, klimaatverandering, maar hoe zorgt dat er dan voor dat die noorderlijker komt?

In de basis: warme lucht zet uit. De warmste gebieden op aarde zijn de subtropen, zoals Noord-Afrika en Midden-Oosten. Die lucht heeft ruimte nodig en dat kan alleen maar naar het noorden.
 

JMD

Well-known member
In de basis: warme lucht zet uit. De warmste gebieden op aarde zijn de subtropen, zoals Noord-Afrika en Midden-Oosten. Die lucht heeft ruimte nodig en dat kan alleen maar naar het noorden.
Aha. Maar lucht kan zich toch niet onbeperkt blijven uitzetten? De aarde is vast qua grootte, die verandert niet. Dat leidt dan tot grotere buien neem ik aan omdat de lucht dan ergens moet stijgen (want geen plek meer) en stijgende lucht geeft neerslag
 

erka

Well-known member
Aha. Maar lucht kan zich toch niet onbeperkt blijven uitzetten? De aarde is vast qua grootte, die verandert niet. Dat leidt dan tot grotere buien neem ik aan omdat de lucht dan ergens moet stijgen (want geen plek meer) en stijgende lucht geeft neerslag

Yes, ziedaar de verklaring dat er ook zwaardere buien komen. Er zit ook meer vocht in de lucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Komt mijn examen aardrijkskunde uit 1998 nog van pas ;)

Overigens lijkt het juist volgende week de hele andere kant op de gaan. Sommige runs voorspellen temperaturen van net boven de twintig graden en regen…

Het lijkt echt hollen of stilstaan deze zomer tot nu toe,… tot half juni 1 warme week rond Pinksteren, rest vrij koud, nu 1,5 week flink warm, daarna toch weer frisser…
 
Bovenaan