De hel van het openbaar vervoer

JMD

Well-known member
De Nedersaksenlijn (Emmen - Stadskanaal (en daardoor aansluiting met o.a. Grunn)) gaat er komen, blijkt uit de Voorjaarsnota.
 

erka

Well-known member
Aansluiting op Groningen? Vanuit Emmen kun je alleen richting Zwolle. Of ze moeten Stadskanaal- Veendam nog aanleggen.

Daar gaat het ook om. Het stuk Veendam-Emmen. Waarbij tussen Veendam en Stadskanaal al wel oud spoor ligt, maar rijdt nu een museumspoorlijn op met stoomtreinen. En van Stadskanaal naar Emmen moet er nieuw spoor komen,
 

erka

Well-known member
Overigens wordt het geld voor deze lijn uit het potje voor de Lelylijn gehaald. Lelylijn is de verbinding Groningen-Drachten-Heerenveen-Emmeloord-Lelystad en dan noor naar Amsterdam. Dat lijkt mij een veel belangrijkere nieuwe verbinding, waarmee oa Drachten eindelijk een station zou krijgen (de grootste plaats in Nederland zonder station) en er een alternatief komt voor de bottleneck Zwolle-Meppel die er vaak uitligt.
 

Bernardo

Well-known member
Overigens wordt het geld voor deze lijn uit het potje voor de Lelylijn gehaald. Lelylijn is de verbinding Groningen-Drachten-Heerenveen-Emmeloord-Lelystad en dan noor naar Amsterdam. Dat lijkt mij een veel belangrijkere nieuwe verbinding, waarmee oa Drachten eindelijk een station zou krijgen (de grootste plaats in Nederland zonder station) en er een alternatief komt voor de bottleneck Zwolle-Meppel die er vaak uitligt.
Goed nieuws. Er is een prima busverbinding tussen Emmeloord > Heerenveen > Drachten > Groningen. 👍
 

JMD

Well-known member
Aansluiting op Groningen? Vanuit Emmen kun je alleen richting Zwolle. Of ze moeten Stadskanaal- Veendam nog aanleggen.
Oh, oke. Ik dacht dat Stadskanaal - Veendam al aangelegd was (of althans: dat dat herstellen voor 'echte' treinen al een zekerheid was)
 

JMD

Well-known member
Overigens wordt het geld voor deze lijn uit het potje voor de Lelylijn gehaald. Lelylijn is de verbinding Groningen-Drachten-Heerenveen-Emmeloord-Lelystad en dan noor naar Amsterdam. Dat lijkt mij een veel belangrijkere nieuwe verbinding, waarmee oa Drachten eindelijk een station zou krijgen (de grootste plaats in Nederland zonder station) en er een alternatief komt voor de bottleneck Zwolle-Meppel die er vaak uitligt.
Wat mij betreft doe je en en. Want de Nedersaksenlijn kan effectief ook de bottleneck Zwolle-Meppel verzachten, omdat je dan van Groningen via Emmen naar Almelo/Enschede kan.

Dan heb je 3 verbindingen naar het Noorden vanuit de Randstad. (net als dat je nu ook 3 verbindingen naar het zuiden hebt (excl HSL), namelijk Rotterdam - Breda, Utrecht - Den Bosch en Nijmegen - Roermond.
 

Joost

Well-known member
De lijn wordt nu wel voorzien van bovenleiding en deels dubbelspoor. Maar dat is nog steeds echt te weinig voor een route die zo druk is.
 

Jacco

Well-known member
Ik reis elke week van Den Haag naar Maastricht, maar zelfs bij de meest onheilspellende incidenten heb ik niet de neiging om via Nijmegen te rijden.
 
Bovenaan