F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivanhoe

Active member
Inmiddels bekend dat het een kapotte stabilisatorstang was, nog een wonder dat hij Q2 heeft gehaald.
 

Ska P 187

Well-known member
Fijn dat ze het probleem gevonden hebben. Nu knallen morgen en hopelijk alsnog wat puntjes. Misschien voor ons tv kijkers juist wel gunstig dat hij wat verder naar achter start. Al had hij op P6 gestart, hadden er een paar achter gezeten die tijdens de race sneller zijn, waardoor hij vooral moet verdedigen. Nu kan hij er misschien juist wel weer een paar inhalen. En dat blijft het leukste van F1.

Dit snap ik nooit zo goed, tenzij er mensen zijn die hun kwalificatie hebben verkloot en dus onder hun kunnen hebben gepresteerd, maar als je op bijvoorbeeld plaats 8 kwalificeert, dan is dat toch ook zo?n beetje waar je in de race thuishoort. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar snap het niet helemaal. Of heeft het te maken dat je zoveel meer kan geven in een paar rondjes kwalificaties zonder de boel kapot te rijden en dat je in een race rustiger aan moet doen.
Dat lijkt me dan toch ook voor allemaal te gelden en tegenwoordig zijn die kwalificaties ook halve races met die verschillende kwalificatie rondes? Bovendien doen ze het allemaal met dezelfde motor, daar bedoel ik mee dat ze niet meer van die opblaasmotoren hebben puur en alleen voor het kwalificeren.
 

Ska P 187

Well-known member
Oja Hup Max, Hup Carlos en dus Hup TR! Laten die young bucks die ouwe lullen maar weer eens aan de kant rijden.
 

gevegt

Well-known member
Had Max dit zelf kunnen constateren en aangeven aan zijn crew? Iets dat 'm dus werd verweten door oa Coulthart.

Daar zat ik ook aan te denken.
Het is afhankelijk welke stang gebroken was. Als het direct aan een wiel was, zou hij direct gevoeld hebben op welke plek de auto instabiel was. Als het een stang tussen chassis en motor is geweest, is dat veel lastiger en heeft hij in tweede instantie het juiste geconstateerd, namelijk dat de achterkant geen grip had. Veel meer weet je dan als coureur op dat moment niet.
 

Shayman

New member
Bij zo'n computergestuurd stuk techniek verwacht je niet snel een gebroken stuk metaal lijkt me. Hij gaf overigens wel gelijk aan dat er teveel overstuur was wat hiermee wel verklaard is.
 

Ivanhoe

Active member
Lees nu ook geluiden dat het de wastegate was, dus turbo gerelateerd. We horen het straks wel denk ik.
 

gevegt

Well-known member
Dit snap ik nooit zo goed, tenzij er mensen zijn die hun kwalificatie hebben verkloot en dus onder hun kunnen hebben gepresteerd, maar als je op bijvoorbeeld plaats 8 kwalificeert, dan is dat toch ook zo?n beetje waar je in de race thuishoort. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar snap het niet helemaal. Of heeft het te maken dat je zoveel meer kan geven in een paar rondjes kwalificaties zonder de boel kapot te rijden en dat je in een race rustiger aan moet doen.
Dat lijkt me dan toch ook voor allemaal te gelden en tegenwoordig zijn die kwalificaties ook halve races met die verschillende kwalificatie rondes? Bovendien doen ze het allemaal met dezelfde motor, daar bedoel ik mee dat ze niet meer van die opblaasmotoren hebben puur en alleen voor het kwalificeren.
Het grote verschil zit hem in de afstand. Niet elke auto kan langere tijd op topsnelheid rijden. Meestal komt dat door de combinatie van banden, afstelling van de auto en rijgedrag.
 

Ivanhoe

Active member
Een gebrek aan vermogen is toch heel wat anders dan een gebrek aan tractie.

Mooie beelden nu op BBC 2.

Net legde Jos uit dat de onderstuur veroorzaakt werd door dit mankement. Een probleem met de wastegate betekent niet altijd vermogensverlies, wel een andere opbouw van de turbodruk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan