WK Kwalificatie 2018: Europa

erka

Well-known member
IJsland in pot 2 vind ik anders ook wel stoer. Ze doen het goed, die beide Atlantische eilanders.
 

Forza AZ

Well-known member
In Pot 4 mis ik trouwens een land. Er staan er maar 8 vermeld daar. Bulgarije hoort er ook nog bij.

Ik neem aan dat je op de Faroer doelt qua opvallende verschijning daar. Ik vind zelf Wales in Pot 1 eigenlijk minimaal even opvallend. Ze zijn nu wel goed bezig in de Euro 2016 kwalificatie, maar Pot 1 lijkt me toch wat veel van het goede. Het schijnt dat Wales het afgelopen jaar geen vriendschappelijke wedstrijden heeft gespeeld. Die leveren namelijk een lagere ranking op zelfs als je ze wint.

Deze vreemde indelingen krijg je dus vanwege het gebruiken van de FIFA-ranking, waarin geen vriendschappelijke wedstrijden spelen beter is dan vriendschappelijke wedstrijden winnen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
WK Kwalificatie 2018: Europa

Roemeni? is ook erg opvallend. Is het EK 2000 hun laatste internationale toernooi geweest?

Kromme regels als je inderdaad door geen vriendschappelijke wedstrijden te spelen je behoorlijk kan opklimmen op de ranglijst.
 

Forza AZ

Well-known member
Je zou nu dus tegelijk deze 2 poules kunnen krijgen:

Duitsland
Itali?
Zweden
Turkije
Wit Rusland
Georgi?

en

Wales
IJsland
Albani?
Faroer
Armeni?
San Marino
 

erka

Well-known member
Maar Wales staat wel boven Belgi? in de groep, en IJsland boven Nederland. Faroer wint 2x van Griekenland en Albani? doet ook goed mee in haar poule, bleef overeind tegen Denemarken en wint van Portugal. Dus zo gek is het ook weer niet.
 

Forza AZ

Well-known member
Uiteraard hebben ze goede resultaten behaald het laatste jaar, maar die tellen wel erg zwaar mee bij de FIFA-ranking. Terwijl landen die vorig jaar nog op het WK speelden daar weinig van terug zien in de huidige ranking.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wat voor gekke regels hebben ze dan nu weer verzonnen om Wales in pot 1 te krijgen?

De regels zijn niet veranderd, de uitslagen van Wales wel. Misschien moet je eens kijken naar de EK 2016 poule van ze.

offtopic, ik weet niet of het een record is, maar Wales heeft tussen 6 februari 2008 en 14 augustus 2013 niet gelijk gespeeld, inclusief vriendschappelijke duels.
 

Methone

New member
Alleen die overwinning op Belgie is wel aardig, Winnen van Cyprus, Andorra en Israel is niet zo heel bijzonder. Ik dacht dat men vroeger meer keek naar de resultaten van de EK's en WK's zelf. Op basis van de EK 2016 kwalificatie reeks, zou je eerder Slowakije verwachten dan.
 

Tobcoach

New member
Uiteraard hebben ze goede resultaten behaald het laatste jaar, maar die tellen wel erg zwaar mee bij de FIFA-ranking. Terwijl landen die vorig jaar nog op het WK speelden daar weinig van terug zien in de huidige ranking.

Dat komt omdat het bijna alle uitslagen van het WK van vorig jaar voor de loting vallen binnen timeframe 2 van de FIFA-ranglijst, en die telt de helft minder mee dan de resultaten van de afgelopen 12 maanden. Ik zeg ook bijna allemaal, want de halve finales, de troostfinale en de grote finale tellen nog wel mee voor timeframe 1. Beetje merkwaardig allemaal, maar maakt voor de indeling van pot 1 niets uit.

Wat voor gekke regels hebben ze dan nu weer verzonnen om Wales in pot 1 te krijgen?

Geen. Wales heeft de afgelopen 12 maanden de meeste punten behaald van alle landen op de wereldranglijst. Ze hebben geen vriendschappelijke potjes gespeeld maar alleen maar kwalificatiewedstrijden (6 stuks, 4 gewonnen, 2 gelijk) die qua waarde alleen al 2,5 keer meer meewegen dan vriedschappelijke potjes.

Wales heeft de laatste tijd toch al goed gekeken naar de wijze waarop de FIFA-ranglijst wordt berekend want van de 30 wedstrijden die ze de afgelopen 4 jaar hebben gespeeld is slechts 1/3 (10 stuks) een vriendschappelijk potje, wat een zeer hoog gemiddeld aantal punten oplevert. Roemeni? lijkt dat kunstje trouwens ook goed onder de knie te hebben (afgelopen jaar 7 wedstrijden, 1 vriendschappelijk, 5 gewonnen, 2 gelijk en afgelopen 4 jaar 38 wedstrijden waarvan 18 vriendschappelijk). Kijk je naar Nederland dan zijn van de 52 gespeelde wedstrijden door Oranje 24 vriendschappelijke potjes. Daar staan dan ook wel 10 wedstrijden op een EK of WK tegenover.

Als je kijkt naar de top 10 van de landen van de laatste 12 maanden, dan is dit het lijstje:

1. Wales 818
2. Roemeni? 787
3. Slowakije 738
4. Engeland 705
5. Oostenrijk 699
6. Portugal 601
7. Tsjechi? 593
8. Duitsland 577
9. IJsland 571
10. Senegal 570

Belgi? staat 13e in die lijst (530 pt.), Nederland 15e (519 pt.). De Faroer staan 26e met 442 pt. voor ijvoorbeeld landen zoals Hongarije en Zweden en ver voor frankrijk. Dat laatste is te verklaren doordat Frankrijk de afgelopen periode zeer veel vriendschappelijke wedstrijden heeft gespeeld omdat ze zich niet hoeven te kwalificeren voor Euro2016 in eigen land.

Overigens, kijken naar de FIFa-lijst van juli staat Nederland nog 6e, maar voor de ranglijst van augustus duikelen ze naar een plekje rond de 13e plaats. En daarmee staan ze weer op de plek die ze hadden voor het WK van 2014. Bij het begin van dat Wk stond Oranje 15e.
 

Methone

New member
Ahh okay heel apart. Soort periode titel voor Wales, wel leuk voor de kleine landjes, maar zonde als er door dit soort regels grote landen de WK's en EK's mislopen. Pot indeling op basis van resultaten op de WK's (extra zwaar mee laten tellen) en kwalificatie's lijkt me veel eerlijker.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ahh okay heel apart. Soort periode titel voor Wales, wel leuk voor de kleine landjes, maar zonde als er door dit soort regels grote landen de WK's en EK's mislopen. Pot indeling op basis van resultaten op de WK's (extra zwaar mee laten tellen) en kwalificatie's lijkt me veel eerlijker.

Jij kunt zo bij de FIFA gaan werken, daar willen mensen ook dat alles is zoals het blijft (en hun goed uitkomt)
 

Max

Administrator
Forumleiding
We kunnen toch wel stellen dat het op zijn minst wat krom is de huidige regels?
 
Bovenaan