Wintersport (Biathlon, Alpineskiën, Schansspringen, Langlaufen, Cross Country, Etc)

BlauwVinger

Well-known member
Vandaag nam de gelauwerde Noorse alpine-skiër Kjetil Jansrud ‘thuis’ afscheid van wedstrijd-racen na zijn afdaling op de vermaarde Kvitjell in 'centraal' Noorwegen. Hij won er in 2012 zijn eerste Super-G.

Zijn even succesvolle landgenote Theresa Johaug kwam vandaag voor het laatst in actie als professionele cross-county-skister met een souvereine overwinning in de 30km race.

De bijna ongenaakbare Noor Johannes Thingnes Boe, dit weekend absent in Kontiolahti. overweegt afscheid te nemen van de prachtige discipline biathlon om meer tijd met zijn gezin door te kunnen brengen.

Dit weekend vinden evenementen plaats op Holmenkollen in Oslo, liefkozend Mekka genoemd, waaronder schansspringen.
 

JMD

Well-known member
Een Griek wint zilver op de slalom bij het WK Skiën....
(oke, een Griek die in Amerika woont, maar toch...)
 

erka

Well-known member
Die Griek doet al 10 jaar mee, kwam twee weken geleden voor het eerst op het WB-podium en pakt nu dus zilver.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

BlauwVinger

Well-known member
De Japanse skispringer Riyoyu Kobayashi won vandaag het traditionele vierschansentoernooi. Hij legde vier maal beslag op de tweede plaats. Hij is de eerste winnaar sinds 1999 die geen elke dagoverwinning behaalde; net als de Fin Janne Ahonen in 1999.

Riyoyu Kobayashi heeft nu drie titels op zijn naam en voegt zich bij het exclusieve gezelschap van recordwinnaar Janne Ahonen (5), Jens Weissflog (4), Helmut Recknagel (3), Bjorn Wirkola (3) en Kamil Stoch (3) .
 

erka

Well-known member
Alexis Pinturault, een van de beste skiërs ter wereld, paar dagen geleden voor het eerst vader geworden, maakte zojuist een enorme horrorcrash in Wengen, minutenlang behandeld en is net met de helicopter afgevoerd. Dat zag er helemaal niet goed. uit.
 

JMD

Well-known member
Vooral een crash waarbij je in eerste instantie vooral denkt dat hij alles aan zijn kniëen afscheurt wat maar kan, maar niet dat je denkt dat hij bewusteloos raakt, want zo hard leek die klap niet...
 

JMD

Well-known member
Dat valt dan nog heel erg mee.
Ik heb alleen de crash zelf gezien (even opgezocht) en vond het eigenlijk niet een heel extreme crash (wel 1 met veel kans op letsel, maar niet levensbedreigend ofzo). Pas toen ik jouw opmerking las en een verslag las dat de wedstrijd een flinke tijd stil heeft gelegen realiseerde ik me dat het misschien erger was dan het leek. Maar dat lijkt dus idd niet het geval (als de berichten van Satyr kloppen).

Blijft toch gek hoe je eerste indruk totaal anders kan zijn dan wat het daadwerkelijke gevolg wordt. Denk aan Hermann Maier in Nagano '98, die maakte een crash die niet normaal was maar won een paar dagen later gewoon goud op een ander ski-onderdeel... Of bv Romain Grosjean in de F1 in 2020 in Bahrein... Die gaf je ook al direct op, maar ook die overleefde dat (oke, dankzij extreme beveiligingsconstructies).

Aan de ander kant heb je dan bv de crash van Allan Simonsen in Le Mans een jaar of 10 terug. Crashte in de openingsfase, was wel een klapper maar die kwam echt over als 'dertien in een dozijn crash'... Ik moest vrij snel na de start weg en weet nog dat ik 's avonds laat de TV aanzette en toen het bericht kwam dat hij overleden was... Er bleek een boom te staan achter de vangrail precies op de plek waar hij de vangrail raakte... Soms is het dus ook een kwestie van geluk/pech hebben
 

erka

Well-known member
Hermann Maier in Nagano, de crash der crashes, qua skieën dan.


Hoe is het mogelijk dat hij haast niks had.
 

JMD

Well-known member
Dat dus.. Maar met commentaar van Evert ten Napel is die nog 'mooier'...
 

BlauwVinger

Well-known member
De ingelaste alpine ski-afdaling in Wengen op de fameuze Lauberhorn piste werd op donderdag 11 Januari gewonnen door de Zwitser Marco Odermatt. Hij deed dat vanaf de ‘lagere startpositie’ op 2,95 kilometer van de finish in circa 1,5 minuten.

Morgen, 13 Januari, volgt de op de kalender geplande langste afdaling in Wengen vanaf de originele startpositie en zal dan van de winnaar circa 2 minuten en 30 seconden vergen. Het af te leggen parcours is dan maar liefst circa 4,5 kilometer.

Er worden snelheden bereikt van circa 145 km/per uur...
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Nu begonnen, de langste en op-een-na-moeilijkste afdaling in de Worldcup. Met Kaiserwetter. En sowieso qua landschap de mooiste.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Zo zeg, dat was werkelijk een perfecte race van Odermatt. Met afstand de beste momenteel. 2,5 seconde sneller dan de nummer 2 tot nu toe. Sarrazin komt dichtbij maar geeft 0,6 sec toe.
 
Bovenaan