Wielrennen

PES5

Administrator
Forumleiding
Nee, maar dat doen de renners ook niet. Die remmen ook gewoon voor de bochten waar dat moet. Ze nemen beide de bocht zo snel als mogelijk, simpel.

Punt is alleen dat de ASO het parcours maakt alsof een renner er in zijn eentje door moet, maar vergeet dat het met een heel peloton moet. Zo'n parcours als vandaag kan perfect voor een tijdrit, alleen niet voor een rit in lijn.
Ze zitten niet allemaal vooraan uit angst voor tijdverlies, ze zitten er uit angst voor een valpartij. Daar willen ze allemaal voorzitten en daardoor proberen in gaten te duiken die er niet zijn.
 

Reinoud

Well-known member
@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane? Men moet gewoon eens kappen met rijdens als kamikazepiloten. Die afdalingen ook, je hoeft niet met je kruis op het stuur met 110 naar beneden.

Veiligheid bij de ASO moet 'm vooral zitten in goed hekwerk, rotondes en route, maar rijders mogen ook hand in eigen boezem steken.
Het is het werk van de renners. Die verdienen hun, kortlopende, contracten vaak met resultaten. En een goed resultaat in de grootste wedstrijd van het jaar helpt flink.

Parcours van F1 zijn veilig. Allerlei eisen en voorwaarden. Parcours in het wielrennen wordt vooraf gecontroleerd door de UCI. In de praktijk blijkt dat vaak een farce. Handtekening wordt gezet, terwijl parcours amper bekeken is.

Finale vandaag is niet veilig. Zo'n smalle weg met niet alleen sprintploegen, maar ook klassement renners die tot 3 kilometer erbij moeten zitten. Vervolgens in de sprint nog een chicane, waardoor niemand in een rechte lijn sprint. Ziet dat nu al met Ewan/Sagan. Laat staan als het complete peloton daar bijeen zit.
 

Reinoud

Well-known member
Ze zitten niet allemaal vooraan uit angst voor tijdverlies, ze zitten er uit angst voor een valpartij. Daar willen ze allemaal voorzitten en daardoor proberen in gaten te duiken die er niet zijn.
Voor de valpartijen willen ze toch zitten om bang te zijn voor tijdverlies?
 

JMD

Well-known member
Finale vandaag is niet veilig. Zo'n smalle weg met niet alleen sprintploegen, maar ook klassement renners die tot 3 kilometer erbij moeten zitten.
Op radio TDF hadden ze het aan het begin van de uitzending over dat ze een sprinter of 15 zagen in dit peloton. Laat iedereen 2 knechten bij zich hebben, dan zit je al aan 45 man die voorop wil zitten. Dan zeg 10 klassementsrenners plus 1 knecht, dan zit je aan 65 man die allemaal voorop willen zitten.

Voeg daaraan toe dat door hoe dat parcours liep je eigenlijk op 2,5 km voorop moest zitten en daar was idd het recept voor een disaster
 

gevegt

Well-known member
Het is het werk van de renners. Die verdienen hun, kortlopende, contracten vaak met resultaten. En een goed resultaat in de grootste wedstrijd van het jaar helpt flink.

Parcours van F1 zijn veilig. Allerlei eisen en voorwaarden. Parcours in het wielrennen wordt vooraf gecontroleerd door de UCI. In de praktijk blijkt dat vaak een farce. Handtekening wordt gezet, terwijl parcours amper bekeken is.

Finale vandaag is niet veilig. Zo'n smalle weg met niet alleen sprintploegen, maar ook klassement renners die tot 3 kilometer erbij moeten zitten. Vervolgens in de sprint nog een chicane, waardoor niemand in een rechte lijn sprint. Ziet dat nu al met Ewan/Sagan. Laat staan als het complete peloton daar bijeen zit.
Niet mee eens.

Het eerste punt ligt bij de ploeg. Niet bij de renner.
Het tweede punt ligt ook aan de ploegen. De grote ploegen controleren alle ritten maanden van te voren en dan hoor je ze niet.
Het derde punt: geen enkele sprintfinale is veilig. De renners kiezen altijd de kant waar ze het meest voordeel hebben van de wind. Al maak je de weg 100 meter breed, ze zullen altijd langs de hekken sprinten en pas zo laat mogelijk de keuze maken waar de ruimte ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Reinoud

Well-known member
De ploegen gaan die verantwoordelijkheid nemen, maar die ligt niet bij hun. Een organisatie is verantwoordelijk voor een veilig parcours.

Daarbij heeft het wielrennen een dusdanig slechte infrastructuur of hoe je dat wil noemen. Ploegen zijn te instabiel en te onzeker qua voortbestaan op enkele grote ploegen na. Maar kijk naar de onzekerheid die de oude Rabo ploeg had. Doordat de bank een overbrugging heeft aangeboden bestaat de ploeg nu.

Verder vraag ik mij af wat je onder verantwoordelijkheid nemen verstaat. Want ploegen, renners en vakbond hebben vandaag aangegeven dat het onveilig was.

Derde is een drogreden. Je moet het parcours veilig neerleggen. Vervolgens is het aan de renners om veilig te fietsen. Maar rotondes, bochten in de finale of zo'n dalende finale in Polen is vragen om problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Even los van deze discussie, het is sowieso idioot hoe het in het wielrennen gaat. De Tour is het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld, er zal bakken met geld binnenkomen aan bv TV-rechten en sponsoring, maar het is in de Tour mogelijk dat je na 3 weken als ploeg met iets van 20.000 euro vertrekt. Daar komt zelfs Telstar niet voor uit de catacomben. Het merendeel vand e TV-gelden gaat naar de ASO (UCI). Nu mogen die van mij best wat verdienen maar de verhouding is totaal scheef.

Maar dit heeft te maken met wat Reinoud aangeeft, er is weinig infrastructuur qua ploegen. En daarom leggen ze bv ook de koers niet plat. Ze zijn niet 1 front tegen de ASO/UCI, noch qua parcours, maar ook niet qua inkomsten.
 

gevegt

Well-known member
De ploegen gaan die verantwoordelijkheid nemen, maar die ligt niet bij hun. Een organisatie is verantwoordelijk voor een veilig parcours.

Daarbij heeft het wielrennen een dusdanig slechte infrastructuur of hoe je dat wil noemen. Ploegen zijn te instabiel en te onzeker qua voortbestaan op enkele grote ploegen na. Maar kijk naar de onzekerheid die de oude Rabo ploeg had. Doordat de bank een overbrugging heeft aangeboden bestaat de ploeg nu.

Verder vraag ik mij af wat je onder verantwoordelijkheid nemen verstaat. Want ploegen, renners en vakbond hebben vandaag aangegeven dat het onveilig was.

Derde is een drogreden. Je moet het parcours veilig neerleggen. Vervolgens is het aan de renners om veilig te fietsen. Maar rotondes, bochten in de finale of zo'n dalende finale in Polen is vragen om problemen.
Dat eerste klopt. Ze zetten dan ook 1500 man per dag in om de veiligheid te vergroten. Net als bij heel veel situaties gaan de ploegen pas janken als hun iets overkomt, terwijl ze excat weten hoe het er bij ligt.
Het tweede ben ik met je eens. Ploegen zijn te afhankelijk van sponsoren en daarmee krijg je een rat race.
De verantwoordelijkheid ligt altijd bij wie de macht heeft. In dit geval de ASO. Echter, als je als ploeg van te voren de rit verkent en je ziet wat er aan ziet te komen zou je al protest kunnen aantekenen. Niemand heeft dat gedaan.
Dat er een dalende finale in zat is gewoon een schande. Alles voor de sensatie, zie Polen.

Vind jij het niet opvallend dat niemand, maar dan ook niemand van te voren heeft geprotesteerd?
 

JMD

Well-known member
Het tweede ben ik met je eens. Ploegen zijn te afhankelijk van sponsoren en daarmee krijg je een rat race.
Wat je op kan lossen door als ASO / UCI ploegen een groter deel van de TV/sponsor-deals te geven...

Vind jij het niet opvallend dat niemand, maar dan ook niemand van te voren heeft geprotesteerd?
Dat is niet waar, er is uitgebreid over geprotesteerd. Voorstellen gedaan om de laatste 8 km niet mee te laten tellen voor het klassement (ipv laatste 3) enz.
 

Reinoud

Well-known member
Dat eerste klopt. Ze zetten dan ook 1500 man per dag in om de veiligheid te vergroten. Net als bij heel veel situaties gaan de ploegen pas janken als hun iets overkomt, terwijl ze excat weten hoe het er bij ligt.
Het tweede ben ik met je eens. Ploegen zijn te afhankelijk van sponsoren en daarmee krijg je een rat race.
De verantwoordelijkheid ligt altijd bij wie de macht heeft. In dit geval de ASO. Echter, als je als ploeg van te voren de rit verkent en je ziet wat er aan ziet te komen zou je al protest kunnen aantekenen. Niemand heeft dat gedaan.
Dat er een dalende finale in zat is gewoon een schande. Alles voor de sensatie, zie Polen.

Vind jij het niet opvallend dat niemand, maar dan ook niemand van te voren heeft geprotesteerd?
Maar dat laatste klopt dus niet. Althans niet in de zin dat ze weigeren te rijden. Maar bijvoorbeeld Kruijswijk heeft van te voren aangegeven bij de jury dat het onveilig was.

Probleem is dat de ploegen verschillende belangen hebben en dus niet als één partij een statement maken. Kleinere ploegen die een wildcard krijgen zullen anders reageren dan ploegen met een klassement renner.

Denk dat renners/ploegen wellicht harder kunnen zijn. Maar ze zijn te weinig eensgezind.
 

gevegt

Well-known member
Kortom: wie de macht heeft bepaalt en de renners doen er zelf ook niets aan. Tot nu toe is het al decennia lang een ongelijke situatie situatie waar de ploegen ook niets aan doen.
 

JMD

Well-known member
Kortom: wie de macht heeft bepaalt en de renners doen er zelf ook niets aan. Tot nu toe is het al decennia lang een ongelijke situatie situatie waar de ploegen ook niets aan doen.
Klopt. En dan is het dus een Catch22. Want de enige manier waarop ze daar wat aan kunnen doen is door als 'blok' te gaan staan. En dat doen ze niet omdat het een ongelijke situatie is. (want de Tour heeft gewoon de macht ploegen weg te houden (zeker de wildcardploegen).
 

Reinoud

Well-known member
Je zag het in de Tour vorig jaar in Nice heel goed dat je het niet aan de ploegen kan overlaten.

Wedstrijd wordt door de ploegen geneutraliseerd, maar toch is er één ploeg die het er niet mee eens is. De rest moet vervolgens reageren.
 

gevegt

Well-known member
Klopt. En dan is het dus een Catch22. Want de enige manier waarop ze daar wat aan kunnen doen is door als 'blok' te gaan staan. En dat doen ze niet omdat het een ongelijke situatie is. (want de Tour heeft gewoon de macht ploegen weg te houden (zeker de wildcardploegen).
Niet helemaal mee eens. De ploegen zouden ook eindelijk eens de handen ineen kunnen slaan ( ik weet dat dat niet snel zal gebeuren ). Dan moet de ASO het wel anders moeten aanpakken.
Renners moet je hier buiten laten, dat zijn de slaven van de weg.
 

gevegt

Well-known member
Je zag het in de Tour vorig jaar in Nice heel goed dat je het niet aan de ploegen kan overlaten.

Wedstrijd wordt door de ploegen geneutraliseerd, maar toch is er één ploeg die het er niet mee eens is. De rest moet vervolgens reageren.
Nu kom je bij de kern van het probleem.
 

JMD

Well-known member
De voorzitter van de UCI legt de schuld compleet bij de renners... De finale was volgens hem over mooie brede wegen, en een lange rechte aankomst...
We zullen maar vergeten dat we gisteren aankwamen in de woonplaats van de beste man... :)

Overigens was de ASO dus akkoord met het naar voren halen van de 'tijdsregistratie', maar wilden de juryleden van de UCI daar niet aan...
 
Bovenaan