Tja had eerder gekund, maar nu komen de renners in actie. Met prima verzoek, maar wordt dus niets mee gedaan.Mooi man, al maanden weten dat de etappe zo eindigt en dan 's ochtends om 10:00 vragen of de AK renners op 8 km hun tijd mogen houden omdat de rit zo moeilijk is op het einde.
Dit is echt zo'n onzinargument. Het doel van een etappe is om als eerste aan te komen.Als het zo'n idiote finale is, kun je ook overwegen om wat minder risico's te nemen als renner.
Dat hebben ze zeker. Maar het helpt niet als je zo'n parcours als vandaag neerlegt.Maar zijn om als eerste aan te komen zoveel risico's gerechtvaardigd?
Ik vind het zo makkelijk om het altijd maar op het parcours te schuiven. Alsof renners zelf geen verantwoordelijkheid hebben.
Dat zeiden we toch??Maar goed, blijkbaar kwamen ze er pas vanochtend achter. Tot zover mijn illusie dat professionele wielerploegen nog iets aan serieuze voorbereiding doen inderdaad op het parcours, zolang het geen bergetappes zijn.
Dat idee heb ik ook.Ik weet niet of het klopt maar waren vroeger die finishes ook meestal niet veel breder?
Eens. Vroeger lag die limiet op 1 km, die is een jaar of 10 ofzo geleden al opgerekt naar 3 km. Maar idd, maak er 10 km van. En maak als rijders een vuist.Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Enerzijds moeten de parcoursbouwer een veilig parcours uittekenen, anderzijds hebben de renners de verantwoordelijkheid om veilig over het parcours te fietsen. En als het niet veilig is, maak dan eens gezamenlijk een vuist richting de organisatie. Prima verzoek vandaag, maar als de ASO niet thuisgeeft koers dan ook niet. Het grote probleem m.i. is de 3-kilometerregel. Deze ligt veel te dicht op de streep. De belangen zijn tegenwoordig zo groot en de verschillen onderling zo klein dat alle klassementsrenners ook vooraan willen (moeten) zitten. En ja, hoe vaker zulke dingen gebeuren, hoe meer risico's er worden genomen om ook vooraan te zitten. Leg die tijdsopname op 10k en zorg voor een rechte finishstraat van minimaal 1000 meter. Zo kan het gewoon niet langer.
Klopt. Dit soort aankomsten waren vroeger in Giro en Vuelta. En zelfs daar ging het wel eens mis, terwijl men daar niet zo idioot rijdt als in de Tour.Ik weet niet of het klopt maar waren vroeger die finishes ook meestal niet veel breder?
8 renners nu ipv 9 al de laatste jaren.En meer ploegen lijkt me?
Ai...Ewan gebroken sleutelbeen en naar huis.
Bedankt voor de inhoudelijk info. Scheelt me weer veel tijd om er naar te luisteren.@erka en andere geïnteresseerden
Denk dat In het Wiel podcast wel zeer interessant is vandaag. Over wie verantwoordelijk zijn, waarom je dit niet bij de renners moet neerleggen en dat de UCI een wassen neus is en de ASO de macht heeft en alleen aan zichzelf denkt.
Dat mag dus niet meer om de veiligheid te verhogen.@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane? Men moet gewoon eens kappen met rijdens als kamikazepiloten. Die afdalingen ook, je hoeft niet met je kruis op het stuur met 110 naar beneden.
Veiligheid bij de ASO moet 'm vooral zitten in goed hekwerk, rotondes en route, maar rijders mogen ook hand in eigen boezem steken.
Nee, maar dat doen de renners ook niet. Die remmen ook gewoon voor de bochten waar dat moet. Ze nemen beide de bocht zo snel als mogelijk, simpel.@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane?