Wielrennen

Satyr

Administrator
Forumleiding
Mooi man, al maanden weten dat de etappe zo eindigt en dan 's ochtends om 10:00 vragen of de AK renners op 8 km hun tijd mogen houden omdat de rit zo moeilijk is op het einde.
 

Reinoud

Well-known member
Mooi man, al maanden weten dat de etappe zo eindigt en dan 's ochtends om 10:00 vragen of de AK renners op 8 km hun tijd mogen houden omdat de rit zo moeilijk is op het einde.
Tja had eerder gekund, maar nu komen de renners in actie. Met prima verzoek, maar wordt dus niets mee gedaan.

Ewan zat te dicht op Merlier, waardoor hij niet kon anticiperen toen die op zijn trappers ging staan en daardoor een kleine zwieper gehad.

Natuurlijk finale wat ontregeld, maar van te voren Merlier al verwacht. Juist omdat het moraal na gisteren zo goed is. Zie je vaker. Heel knap wat die ploeg laat zien. Wellicht kan Merlier de trilogie in één jaar voltooien
 

JMD

Well-known member
Als het zo'n idiote finale is, kun je ook overwegen om wat minder risico's te nemen als renner.
Dit is echt zo'n onzinargument. Het doel van een etappe is om als eerste aan te komen.

Anders krijg je een beetje een snelwandelidee, waarbij een snellere manier van verplaatsen niet mag, dat ziet er ook niet uit.

De Tour moet gewoon goed kijken naar hun parcours. Sinds het precieze parcours bekend werd is hier al commentaar op.
 

erka

Well-known member
Maar zijn om als eerste aan te komen zoveel risico's gerechtvaardigd?
Ik vind het zo makkelijk om het altijd maar op het parcours te schuiven. Alsof renners zelf geen verantwoordelijkheid hebben.

Maar goed, blijkbaar kwamen ze er pas vanochtend achter. Tot zover mijn illusie dat professionele wielerploegen nog iets aan serieuze voorbereiding doen inderdaad op het parcours, zolang het geen bergetappes zijn.
 

JMD

Well-known member
Maar zijn om als eerste aan te komen zoveel risico's gerechtvaardigd?
Ik vind het zo makkelijk om het altijd maar op het parcours te schuiven. Alsof renners zelf geen verantwoordelijkheid hebben.
Dat hebben ze zeker. Maar het helpt niet als je zo'n parcours als vandaag neerlegt.
Om even een analogie met de F1 te doen: de FIA controleert eerst de circuits, dat moet in orde zijn. Daarna is het aan de coureurs om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Maar de ASO gooit de coureurs juist over de meest idiote wegen.

Maar goed, blijkbaar kwamen ze er pas vanochtend achter. Tot zover mijn illusie dat professionele wielerploegen nog iets aan serieuze voorbereiding doen inderdaad op het parcours, zolang het geen bergetappes zijn.
Dat zeiden we toch??
Overigens: dat routeboek komt ook pas een week of 2 van tevoren uit. In oktober wordt alleen het grove parcours bekend gemaakt, waar ze finishen enz. Maar je kan op heel veel manieren richting elke plaats komen, je kan in het centrum finishen, buiten het centrum enz... Dus het precieze parcours zal niet al maanden bekend zijn.
Maar dan hadden ze idd sinds uitkomen routeboek moeten klagen ja, ze hoeven alleen maar even naar de plattegronden te kijken. Ik keek om 14.00 vanmiddag even naar de finish en zag direct de problemen. Als een of andere boerenlul uit Hillegom dat direct ziet, dan moet de organisatie dat toch ook kunnen zien?
 
D

Deleted member 2709

Guest
Roglic naar ziekenhuis, men vreest een breuk in het staartbeen. Kruijswijk gehechte vinger.
 

Maasveld

Well-known member
Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Enerzijds moeten de parcoursbouwer een veilig parcours uittekenen, anderzijds hebben de renners de verantwoordelijkheid om veilig over het parcours te fietsen. En als het niet veilig is, maak dan eens gezamenlijk een vuist richting de organisatie. Prima verzoek vandaag, maar als de ASO niet thuisgeeft koers dan ook niet. Het grote probleem m.i. is de 3-kilometerregel. Deze ligt veel te dicht op de streep. De belangen zijn tegenwoordig zo groot en de verschillen onderling zo klein dat alle klassementsrenners ook vooraan willen (moeten) zitten. En ja, hoe vaker zulke dingen gebeuren, hoe meer risico's er worden genomen om ook vooraan te zitten. Leg die tijdsopname op 10k en zorg voor een rechte finishstraat van minimaal 1000 meter. Zo kan het gewoon niet langer.
 

JMD

Well-known member
Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Enerzijds moeten de parcoursbouwer een veilig parcours uittekenen, anderzijds hebben de renners de verantwoordelijkheid om veilig over het parcours te fietsen. En als het niet veilig is, maak dan eens gezamenlijk een vuist richting de organisatie. Prima verzoek vandaag, maar als de ASO niet thuisgeeft koers dan ook niet. Het grote probleem m.i. is de 3-kilometerregel. Deze ligt veel te dicht op de streep. De belangen zijn tegenwoordig zo groot en de verschillen onderling zo klein dat alle klassementsrenners ook vooraan willen (moeten) zitten. En ja, hoe vaker zulke dingen gebeuren, hoe meer risico's er worden genomen om ook vooraan te zitten. Leg die tijdsopname op 10k en zorg voor een rechte finishstraat van minimaal 1000 meter. Zo kan het gewoon niet langer.
Eens. Vroeger lag die limiet op 1 km, die is een jaar of 10 ofzo geleden al opgerekt naar 3 km. Maar idd, maak er 10 km van. En maak als rijders een vuist.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet of het klopt maar waren vroeger die finishes ook meestal niet veel breder?
Klopt. Dit soort aankomsten waren vroeger in Giro en Vuelta. En zelfs daar ging het wel eens mis, terwijl men daar niet zo idioot rijdt als in de Tour.
Maar zeker dit soort kruipdoorsluipdoor in de laatste 5-10 km is van de laatste jaren.
En vroeger finishten ze nog wel eens op een industrieterrein aan de rand van de stad, nu gebeurt dat nooit meer, de commercie/toerisme he...
 
D

Deleted member 2709

Guest
Ewan gebroken sleutelbeen en naar huis.
Haig reed de rit niet uit, dus dan heeft Poels een vrije rol nu.
 

Reinoud

Well-known member
@erka en andere geïnteresseerden

Denk dat In het Wiel podcast wel zeer interessant is vandaag. Over wie verantwoordelijk zijn, waarom je dit niet bij de renners moet neerleggen en dat de UCI een wassen neus is en de ASO de macht heeft en alleen aan zichzelf denkt.
 

gevegt

Well-known member
@erka en andere geïnteresseerden

Denk dat In het Wiel podcast wel zeer interessant is vandaag. Over wie verantwoordelijk zijn, waarom je dit niet bij de renners moet neerleggen en dat de UCI een wassen neus is en de ASO de macht heeft en alleen aan zichzelf denkt.
Bedankt voor de inhoudelijk info. Scheelt me weer veel tijd om er naar te luisteren.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane? Men moet gewoon eens kappen met rijdens als kamikazepiloten. Die afdalingen ook, je hoeft niet met je kruis op het stuur met 110 naar beneden.

Veiligheid bij de ASO moet 'm vooral zitten in goed hekwerk, rotondes en route, maar rijders mogen ook hand in eigen boezem steken.
 

gevegt

Well-known member
@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane? Men moet gewoon eens kappen met rijdens als kamikazepiloten. Die afdalingen ook, je hoeft niet met je kruis op het stuur met 110 naar beneden.

Veiligheid bij de ASO moet 'm vooral zitten in goed hekwerk, rotondes en route, maar rijders mogen ook hand in eigen boezem steken.
Dat mag dus niet meer om de veiligheid te verhogen.
 

JMD

Well-known member
@JMD Je maakt de vergelijking met de F1, maar daar vliegen ze toch ook niet met 200 door een chicane?
Nee, maar dat doen de renners ook niet. Die remmen ook gewoon voor de bochten waar dat moet. Ze nemen beide de bocht zo snel als mogelijk, simpel.

Punt is alleen dat de ASO het parcours maakt alsof een renner er in zijn eentje door moet, maar vergeet dat het met een heel peloton moet. Zo'n parcours als vandaag kan perfect voor een tijdrit, alleen niet voor een rit in lijn.
 
Bovenaan