Wielrennen

JMD

Well-known member
Als ze dat Wereldbeker circuit toch weer eens nieuw leven in zouden blazen...
Eens. Dat waren altijd 10 koersen. Met de Strade Bianche erbij en die in Hamburg (geen idee of die nog bestaat) eruit en ook het Kampioenschap van Zürich (bestaat zover ik weet niet meer) eruit en dan bv de Waalse Pijl erbij krijg je echt een juweel van een serie.
Enige nadeel vond ik altijd wel dat de Wereldbeker grotendeels in het voorjaar was (minimaal 5 koersen, en volgens mij heeft Rundum den Henninger Turm op 1 mei er ook nog wel eens bij gezeten), dan pikte je het in augustus weer op, dan weer even niet en dan in oktober verder.
 

Maasveld

Well-known member
Omloop en Gent Wevelgem worden hoger ingeschat in punten door de UCI. Door de renners wordt het echt als één van de grootste eendaags wedstrijden gezien.
Omloop zit net als de Strade in de laagste categorie. G-W in de hoogste qua eendagswedstrijden. Dat komt geloof ik doordat Omloop en Strade pas in 2017 zijn toegetreden tot de World-Tour.

Vooral omdat er genoeg momenten zijn dat hij het niet kan. Geloof sowieso dat het nu veel schoner is, zie al het talent dat meteen kan aanhaken op niveau.
Dat laatste komt ook doordat de opleidingen enorm professioneler zijn i.t.t. pakweg 20 jaar geleden.
 

Maasveld

Well-known member
Eens. Dat waren altijd 10 koersen. Met de Strade Bianche erbij en die in Hamburg (geen idee of die nog bestaat) eruit en ook het Kampioenschap van Zürich (bestaat zover ik weet niet meer) eruit en dan bv de Waalse Pijl erbij krijg je echt een juweel van een serie.
Enige nadeel vond ik altijd wel dat de Wereldbeker grotendeels in het voorjaar was (minimaal 5 koersen, en volgens mij heeft Rundum den Henninger Turm op 1 mei er ook nog wel eens bij gezeten), dan pikte je het in augustus weer op, dan weer even niet en dan in oktober verder.
Dan krijg je er dus 7 in maart/april, 1 in augustus en 2 in oktober.
 

Friesland

Well-known member
Eens. Dat waren altijd 10 koersen. Met de Strade Bianche erbij en die in Hamburg (geen idee of die nog bestaat) eruit en ook het Kampioenschap van Zürich (bestaat zover ik weet niet meer) eruit en dan bv de Waalse Pijl erbij krijg je echt een juweel van een serie.
Enige nadeel vond ik altijd wel dat de Wereldbeker grotendeels in het voorjaar was (minimaal 5 koersen, en volgens mij heeft Rundum den Henninger Turm op 1 mei er ook nog wel eens bij gezeten), dan pikte je het in augustus weer op, dan weer even niet en dan in oktober verder.

Die koersen na de Tour sneeuwen meestal onder. De Clasica San Sebastian is meestal de zaterdag na de Tour, de EuroEyes Cyclassics (voorheen HEW Cyclassics en later Vattenfall Cyclassics) is vaak tijdens de Vuelta en de Ronde van Lombardije is vaak een week na het WK. De Zürimetzgete is een jaar of 15 geleden al opgeheven en Parijs - Tours is een jaar of 10 geleden al gedegradeerd naar de Europe Tour.

Er zijn wel een aantal Europe Tour najaarskoersen in Italië die niet zouden misstaan in de World Tour, zoals Milaan - Turijn, de Ronde van Emilia en de Ronde van Piëmont. Dat die koersen geen deel uitmaakten van de wereldbeker destijds was niet raar, want er waren immers al twee Italiaanse wedstrijden in de wereldbeker. Maar nu met de World Tour is Italië van twee eendaagse koersen naar drie gegaan, terwijl België van twee naar acht is gegaan.
 

Marinos

Well-known member
Omdat hij het hele jaar door in verschillende disciplines wedstrijden wint. En als je wint dan word je standaard gecontroleerd. Nog los van de out-of-competition controles. Zijn waardes en gegevens, zowel tijdens wedstrijden als tijdens trainingen, worden altijd openbaar gemaakt. Dus eventuele afwijkingen zijn zo te zien. En enerzijds is het elke keer weer absurd wat hij doet, maar zijn talent is al vanaf zijn jongere jaren bekend, dus in zoverre komt het ook niet helemaal uit de lucht vallen.

Ik steek voor geen enkele sporter zomaar mijn hand in het vuur. Maar het kan volgens mij simpelweg niet dat hij verboden dingen doet. Het enige wat kan is dat er nieuwe middelen zijn die nog niet op te sporen zijn. Maar dan is hij natuurlijk niet de enige die pakt, maar al zijn concurrenten ook.
Dank voor je inzicht.

Ik sta er iets anders in, denk dat elke topper de mazen van de wet en de grenzen van het toelaatbare opzoekt. Dat is ook mogelijk met de toegestane waarden. Hematocrietwaarden die toegestaan zijn volgens de WADA kunnen jij en ik never nooit voor elkaar krijgen in ons lichaam.

Ik ben momenteel bezig met het boek 'Uit het leven van een dopingdealer' van Stefan Matschiner en heb ook Gele Koorts van Rasmussen gelezen. Als je het goed aanpakt is het niet te vinden, zeker niet wanneer je aan micro doseringen op het juiste moment doet.

Overigens had ik deze vraag ook over Suzanne Schulting kunnen stellen bijvoorbeeld.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dank voor je inzicht.

Ik sta er iets anders in, denk dat elke topper de mazen van de wet en de grenzen van het toelaatbare opzoekt. Dat is ook mogelijk met de toegestane waarden. Hematocrietwaarden die toegestaan zijn volgens de WADA kunnen jij en ik never nooit voor elkaar krijgen in ons lichaam.

Ik ben momenteel bezig met het boek 'Uit het leven van een dopingdealer' van Stefan Matschiner en heb ook Gele Koorts van Rasmussen gelezen. Als je het goed aanpakt is het niet te vinden, zeker niet wanneer je aan micro doseringen op het juiste moment doet.

Overigens had ik deze vraag ook over Suzanne Schulting kunnen stellen bijvoorbeeld.

Hmm ja, maar zolang hij dus binnen de toegestane waarden blijft is er in principe niks aan de hand. Ik heb er zelf niet zoveel op tegen dat topsporters van alles binnen de grenzen van het toelaatbare is om tot optimale prestaties te komen. Zie bijvoorbeeld de ketonen. Die zijn blijkbaar prestatiebevorderend, maar staan niet op de dopinglijst. Zolang een ploeg daar gewoon open over is, zie ik het probleem niet.

Verder doen micro doseringen doping voor mij ook niet zo gek veel af aan de prestatie op zich. Ik geloof niet dat Mathieu van de continentale Alpecin-Fenix ploeg vernuftiger is met doping dan Bernal van Ineos, Alaphilippe van Quick-Step en Van Aert van Jumbo Visma. Op zo'n manier dat hij echt procenten meer voordeel zou hebben dan die jongens.

Ik geloof echt dat hij gewoon een uniek talent is. Wat zich al aandiende vanaf zijn puberteit. Hij heeft er altijd en overal al met kop en schouders bovenuit gestoken, dus het komt allemaal niet uit het niets. Mocht er echt structureel vals spel zijn, dan moet dat dus al op zeer jonge leeftijd het geval zijn en dat geloof ik niet. Ik ben wat dat betreft meer argwanend als iemand die altijd middelmaat is geweest opeens boven komt drijven en iedereen op een hoop rijdt. Of wat ik bijvoorbeeld ook wel apart vond in de tour van vorig jaar dat Pogacar een week lang minder leek dan Roglic en hem opeens uit het niets in de tijdrit helemaal de vernieling in rijdt.

Wil verder wel toegeven dat ik deels m'n kop in het zand steek hoor. Wielrennen is mijn ultieme kijksport. En nadenken over al dan niet gebruik van doping neemt mijn plezier deels weg. Dus zolang iemand niet betrapt is, krijgt hij van mij altijd het voordeel van de twijfel. En dan beoordelen we achteraf wel of het eerlijk was, of niet.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat laatste herken ik ook wel. Ik ben dan ook al een paar jaar niet meer bezig met evt dopinggebruik in het wielrennen. Ik heb dat niet met vd Poel maar ook niet bij van Aert die vorig jaar waanzinnig reed, of Pogacar die in zijn eentje de Tour wint of Evenepoel die alles op een hoop rijdt.
 

Marinos

Well-known member
Ik vind het doping gebeuren wle interessant en laat mijn plezier er niet door bederven dus dat is net een andere insteek maar wel met dezelfde uitkomst.
Ik denk overigens dat ze het allemaal doen in min of meer vergelijkbare schaal, wat dat betreft is de prestatie van van der Poel natuurlijk nog steeds uitmuntend (want gelijke wapens)

Pogacar is natuurlijk wel een vuile doping gebruiker maar dat komt omdat hij onze Hollandse trots Jumbo Visma van het geel berooft heeft.
 

Friesland

Well-known member
Roglic wint in Parijs - Nice en pakt de leiderstrui, Van Aert wint in de Tirreno - Adriatico en pakt de leiderstrui. Superdag voor Jumbo.
 

JMD

Well-known member
Dan krijg je er dus 7 in maart/april, 1 in augustus en 2 in oktober.
Ja, dat is zo. Maar sowieso was die WB vaak al eind april in de plooi gevallen en is dat wel de tijd (zoals Friesland al aangeeft) voor dit soort koersen. Later in het jaar is er altijd ook wel een grote ronde en/of WK bezig.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Hij zat veel te ver van achter. Op het moment dat ze aangaan zit ie geloof ik 20 meter achter Alaphilippe. Hij had wederom veruit de beste punch.

Echt slordig van Van der Poel. Wel angstaanjagend hoeveel meer snelheid hij weer had.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Waar hij gisteren zo slecht geplaatst zat, zat hij vandaag perfect. Van Aert trok mooi de sprint voor hem aan.
 
Bovenaan