Dank voor je inzicht.
Ik sta er iets anders in, denk dat elke topper de mazen van de wet en de grenzen van het toelaatbare opzoekt. Dat is ook mogelijk met de toegestane waarden. Hematocrietwaarden die toegestaan zijn volgens de WADA kunnen jij en ik never nooit voor elkaar krijgen in ons lichaam.
Ik ben momenteel bezig met het boek 'Uit het leven van een dopingdealer' van Stefan Matschiner en heb ook Gele Koorts van Rasmussen gelezen. Als je het goed aanpakt is het niet te vinden, zeker niet wanneer je aan micro doseringen op het juiste moment doet.
Overigens had ik deze vraag ook over Suzanne Schulting kunnen stellen bijvoorbeeld.
Hmm ja, maar zolang hij dus binnen de toegestane waarden blijft is er in principe niks aan de hand. Ik heb er zelf niet zoveel op tegen dat topsporters van alles binnen de grenzen van het toelaatbare is om tot optimale prestaties te komen. Zie bijvoorbeeld de ketonen. Die zijn blijkbaar prestatiebevorderend, maar staan niet op de dopinglijst. Zolang een ploeg daar gewoon open over is, zie ik het probleem niet.
Verder doen micro doseringen doping voor mij ook niet zo gek veel af aan de prestatie op zich. Ik geloof niet dat Mathieu van de continentale Alpecin-Fenix ploeg vernuftiger is met doping dan Bernal van Ineos, Alaphilippe van Quick-Step en Van Aert van Jumbo Visma. Op zo'n manier dat hij echt procenten meer voordeel zou hebben dan die jongens.
Ik geloof echt dat hij gewoon een uniek talent is. Wat zich al aandiende vanaf zijn puberteit. Hij heeft er altijd en overal al met kop en schouders bovenuit gestoken, dus het komt allemaal niet uit het niets. Mocht er echt structureel vals spel zijn, dan moet dat dus al op zeer jonge leeftijd het geval zijn en dat geloof ik niet. Ik ben wat dat betreft meer argwanend als iemand die altijd middelmaat is geweest opeens boven komt drijven en iedereen op een hoop rijdt. Of wat ik bijvoorbeeld ook wel apart vond in de tour van vorig jaar dat Pogacar een week lang minder leek dan Roglic en hem opeens uit het niets in de tijdrit helemaal de vernieling in rijdt.
Wil verder wel toegeven dat ik deels m'n kop in het zand steek hoor. Wielrennen is mijn ultieme kijksport. En nadenken over al dan niet gebruik van doping neemt mijn plezier deels weg. Dus zolang iemand niet betrapt is, krijgt hij van mij altijd het voordeel van de twijfel. En dan beoordelen we achteraf wel of het eerlijk was, of niet.