Volleybal

Mommiej

Well-known member
Vrouwen winnen brons door met 3-0 te winnen van Italie (25-23, 28-26, 25-20). Zeker in set 2 zagen we weer hetzelfde probleem, een voorsprong aan eind van de set die al genoeg had moeten zijn en dan toch nog 3 setpoints weggeven aan Italie.

1e set van 20-16 naar 24-23
2e set 21-16 voor, pas 1e setpoint op 27-26

Dat soort dingen moeten eruit wil je echt meedoen voor titels.
 

Mommiej

Well-known member
Van de eerste 24 sets van Italie dit toernooi wonnen ze er 23, van de laatste 5 geen 1 set.
 

Mommiej

Well-known member
Wel knap hoor, Italië is wereldtop.
Inderdaad knappe zege, maar dit weggeven was in halve finale tegen Servie reden dat ze de wedstrijd wel verloren. Dat bedoel ik met dat laatste stapje zetten naar wel meedoen om titels.
 

JMD

Well-known member
Mooi, goede prestatie. Maar goed, het gaat er pas over 2 weken echt om omtrent de Olympische tickets.
 

Joost

Well-known member
Het zou heel mooi zijn als er een echte klepper als aanvaller zou zijn. Misschien dat Anne Buijs weer kan aansluiten.

Die 3-0 is ook echt een enorme klapper qua punten voor de Wereldranglijst.
Daarop waren de dames weer ingehaald door de Dominicaanse Republiek. Die spelen op dit moment de Noord-Amerikaanse variant van het EK en spelen vanavond de finale tegen de VS.
 

Mommiej

Well-known member
Mooi, goede prestatie. Maar goed, het gaat er pas over 2 weken echt om omtrent de Olympische tickets.

Het zal daar inderdaad van de vrouwen wel moeten komen willen we volgend jaar een volleybalploeg op de spelen hebben. De mannen zijn daar bij lange na niet goed genoeg voor getuige dit EK.
 

erka

Well-known member
Het zal daar inderdaad van de vrouwen wel moeten komen willen we volgend jaar een volleybalploeg op de spelen hebben. De mannen zijn daar bij lange na niet goed genoeg voor getuige dit EK.

Mwoah, ze zitten er best dichtbij hoor. Niet bij lange niet.
 

JMD

Well-known member
Het zal daar inderdaad van de vrouwen wel moeten komen willen we volgend jaar een volleybalploeg op de spelen hebben. De mannen zijn daar bij lange na niet goed genoeg voor getuige dit EK.
ALs ze 11e blijven staan op de ranglijst en de landen boven hen winnen de kwalificatieplekken dan gaan ze gewoon naar de Spelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Joost

Well-known member
De mannen zijn vooral onvoorspelbaar. Die kunnen geweldig spelen tegen wereldtop maar soms ook enorm matig scoren zoals vandaag tegen Denemarken.
 

JMD

Well-known member
Hoe zouden de mannen het doen tegen de dames?
Die zouden ruim van ze winnen... Maar dat komt bij het volleybal vooral door het verschil in kracht, techniek en andere zaken zijn bij de dames net zo goed als de heren.
 

Joost

Well-known member
De mannen waren al zeker van de achtste finale maar moesten nog winnen van Noord Macedonië om tweede in de poule te worden.

Nu waren ze wel scherp en werd het een eenvoudige 3-0.

Komende ronde tegen Servië of Duitsland en dan Italië bij winst.
 

Joost

Well-known member
Mijn inschatting: Duitsland gelijkwaardig, Servië volslagen kansloos.
De Servische mannen zijn niet zo goed als de dames. Ze staan op de ranking maar 1 plekje boven Nederland.

In de meest recente Nations League werd Servië 8e, Nederland 9e, Duitsland 11e.
Nederland won van Duitsland 3-0 (25-20, 33-31, 25-21)
Servië won van Duitsland 3-1 (25-21, 20-25, 25-23, 25-23)
Servië won van Nederland 3-2 (22-25, 25-21, 21-25, 35-33, 15-9)
Nederland kreeg toen 2 matchpoints en speelde vanaf de tweede set zonder Nimir.

Ik zou dus zeggen; het kan echt alle kanten op.

Op dit moment is Servië - Duitsland bezig, 1-1 in sets, 5-5 in de 3e set.
 

erka

Well-known member
De Servische mannen zijn niet zo goed als de dames. Ze staan op de ranking maar 1 plekje boven Nederland.
Ik zag de CEV ranking en daar stond Servië 4e en Nederland 7e en er zat een flink gat tussen. Duitsland 6e.
 

Joost

Well-known member
Ik zag de CEV ranking en daar stond Servië 4e en Nederland 7e en er zat een flink gat tussen. Duitsland 6e.
Ik zie die nu ook en heb geen idee waarop die ranking is gebaseerd. Misschien alleen op duels tussen Europese ploegen?

Het wordt overigens Duitsland. Servië boog in set drie een 21-20 achterstand om naar 24-21 en pakte de set. De vier sloegen ze al vroeg een gaatje; van 6-5 naar 11-6 en dat gaven ze niet meer weg.
 

Joost

Well-known member
De CEV Ranking gaat inderdaad uit van enkel de onderlinge resultaten tussen Europese teams maar de berekening is dezelfde.

Ik heb me er wel eens in verdiept en hoewel bedacht en ontwikkelt door HyperCube is deze manier van rangschikken wel heel interessant.

Je hebt bij volleybal natuurlijk maar 6 mogelijke uitslagen dus dat maakt het makkelijker dan bij sporten waarbij je oneindig aantal punten kunt hebben.

De berekening gaat uit van
* het type wedstrijd; een duel op de Olympische Spelen heeft meer waarde dan op het EK
* de verwachte kans per uitslag
* de werkelijke uitslag

Bij de dames afgelopen weekend was de verwachte kans op een 3-0 voor Nederland slecht 4,2%

Mooi is dus ook dat iedere gewonnen set een betere ranking oplevert.
 
Bovenaan