Nou ik denk dat als je er een Amerikaans model van gaat maken je de teams veel dichter op elkaar gaat krijgen. En vergeet niet als de clubs afgescheiden zijn van de bonden dat ze alle tijd van de wereld hebben om een uitgebreid schema in elkaar te breien.
Je kan er zelfs een competitie van 30 of 40 teams van maken en dan onder te verdelen in divisions en dan na afloop play offs om tot een winnaar te komen.
Op deze manier krijg je niet eens extreem vaak Utd-City of Real- Barca. En omdat hier de beste spelers mee zouden doen zal de interesse van het publiek alleen maar toe nemen. Jij denkt nog in grenzen van Nederland Belgie e.d. maar de jeugd is daar al lang voorbij. Sommige hebben als favoriete club Barca ipv een Nederlandse club.
Nu word er nog wel eens schamper gedaan als je uit Hillegom komt en voor PSV bent want je moet je 'locals' supporten . De jeugd gaat hierin straks alweer een stapje verder. Die zijn niet automatisch voor een Nederlandse club maar voor een club waar ze een goed gevoel bij hebben.
In Amerika heb je divisions idd, maar spelen bij de honkbal bv de ploegen al 6x tegen elkaar als je in dezelfde divisie speelt... Dus je gaat overkill krijgen van bepaalde wedstrijden. Niet van allemaal idd.
Ik vrees idd dat het de toekomst is ja, 10 jaar terug zag ik lln in mijn klas met een Ajax of Feyenoordshirt (en heel af en toe een PSV shirt of een ADO-shirt (gaf toen les in Delft)), nu zie ik in de klas bijna geen shirts meer van NL-ploegen, maar wel vaak Real, Barcelona, Juve etc..
Maar ik vind het wel jammer, en vraag me soms af waarom die grote ploegen dan niet apart gaan beginnen... Als ze zo zeker zijn van zichzelf dat 'wegbreken' ze meer oplevert (want dat dreigen ze tegen de UEFA), dan zou ik zeggen: laat maar gaan...