Tweede Kamerverkiezingen 2025 (29 oktober)

Op welke partij ga jij stemmen?

• PVV

• GL-PvdA

• VVD

• NSC

• D66

• BBB

• CDA

• SP

• Denk

• PvdD

• FvD

• SGP

• CU

• Volt

• JA21

• BVNL

• Bij1

• 50+

• FNP

• andere partij (VD / LP / PP / VV / Linie / NLP / ELLECT / PvdR)

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Jacco

Well-known member
Ik vroeg aan degene bij het stemhokje of ik links of rechts moest stemmen.
Maakte niet uit volgens haar.
Er waren namelijk twee kliko's waar ik het formulier in kon doen.

Friesland

Well-known member
Het was nog even wacht op de gedetailleerde uitslag van de Verian peiling, die is nu binnen en dat levert de laatste Frieslandmeter op:
PartijScore2023FM (28-10)verschil tov vrijdsagtov 3 junitov 2023
PVV4863725-5-5-12
GL-PvdA4622524-1-5-1
D66459924+5+14+15
CDA384520-2+2+15
VVD3592418+1-9-6
JA21191110-1+7+9
FvD12636+1+2+3
SP8954-3-1
BBB8374+1+1-3
DENK7333-1
SGP6433
PvdD6233-2
CU5532-1-1
50+5202+1+2+2
Volt4422-1
NSC13200-1-20
BVNL300
Bij1300
.
De trend wijst erop dat D66 de grootste partij gaat worden, GL-PvdA tweede en de PVV nipt derde.

Friesland

Well-known member
nos zei:
Tussentijdse opkomst nog altijd iets lager dan twee jaar geleden
De voorlopige opkomst bij de Tweede Kamerverkiezingen is iets lager dan twee jaar gelden rond deze tijd. Ipsos I&O meldt om 17.55 uur een tussentijdse opkomst van 48 procent. Bij de verkiezingen in 2023 was dat 50 procent.
De hele dag is de opkomst al iets lager dan twee jaar geleden, toen de opkomst uiteindelijk 77,7 procent werd. Er kan nog tot 21.00 uur gestemd worden.
De opkomst in de steden is juist behoorlijk hoger, sommigen zouden zelfs in de buurt kunnen komen van de opkomst van 2017.

JMD

Well-known member
De opkomst in de steden is juist behoorlijk hoger, sommigen zouden zelfs in de buurt kunnen komen van de opkomst van 2017.
Dat zou gunstig moeten zijn voor D66/GL/PvdA, die altijd groter zijn in de steden

Gestemd net. Dat formulier is nog groter dan het strafblad van Taghi en Bolle Jos samen.
Om het formulier weer op te vouwen heb je een master in de topologie nodig volgens mij... :p
Ik snap dus echt niet waarom ze het niet compacter maken: er zijn 27 partijen die meedoen. Dan zet je bovenaan een A4-tje 27 bolletjes die over de partijen gaan, bij deze verkiezing zou PVV dus bolletje 1 zijn, PvdA/GL bolletje 2 enz.
Daaronder zet je een hoeveelheid bolletjes neer, zoveel als de partij met de meeste leden op de kandidatenlijst, in de kieskring Leiden zijn dat 80 mensen, dus 80 bolletjes. Als ik dan op Wilders wil stemmen, maak ik bolletje 1 rood bij de partijen (voor de PVV) en bolletje 1 bij de kandidaten (voor Wilders).

Dat scheelt papier, is makkelijker bij tellen (alleen al met het uitvouwen zal een stembureau zo ongeveer een uur bezig zijn)

Check 'Frans en Jesse doen nog een laatste poging ' op Dumpert https://www.dumpert.nl/item/100135997_aa927c9f

Als dit geen moddervette overwinning oplevert weet ik het ook niet meer.
Je denkt eerst dat dit AI is ofzo, zo verschrikkelijk is dit. Maar dan blijkt het echt...

erka

Well-known member
Om het formulier weer op te vouwen heb je een master in de topologie nodig volgens mij... :p
Ik snap dus echt niet waarom ze het niet compacter maken: er zijn 27 partijen die meedoen. Dan zet je bovenaan een A4-tje 27 bolletjes die over de partijen gaan, bij deze verkiezing zou PVV dus bolletje 1 zijn, PvdA/GL bolletje 2 enz.
Daaronder zet je een hoeveelheid bolletjes neer, zoveel als de partij met de meeste leden op de kandidatenlijst, in de kieskring Leiden zijn dat 80 mensen, dus 80 bolletjes. Als ik dan op Wilders wil stemmen, maak ik bolletje 1 rood bij de partijen (voor de PVV) en bolletje 1 bij de kandidaten (voor Wilders).

Dat scheelt papier, is makkelijker bij tellen (alleen al met het uitvouwen zal een stembureau zo ongeveer een uur bezig zijn)

Uitstekend voorstel. Dit doen ze inderdaad als proef in aantal gemeenten.

Friesland

Well-known member

Nederlanders in het buitenland stemmen al een aantal verkiezingen op die manier en in een aantal gemeentes wordt nog getest

stc

Well-known member
Dat zou gunstig moeten zijn voor D66/GL/PvdA, die altijd groter zijn in de steden

Je denkt eerst dat dit AI is ofzo, zo verschrikkelijk is dit. Maar dan blijkt het echt...
Ik weet in bepaalde studentensteden zijn sowieso D66/Groen Links en Pvda altijd winnaar. Al moet ik zeggen dat in bepaalde wijken van die steden de PVV weer het grootste is.

JMD

Well-known member
Uitstekend voorstel. Dit doen ze inderdaad als proef in aantal gemeenten.
Aha, ok.

Nederlanders in het buitenland stemmen al een aantal verkiezingen op die manier en in een aantal gemeentes wordt nog getest
Maar als men in het buitenland al zo stemt waarom moet het dan hier nog getest worden?
Dat is toch gewoon een kwestie van een extra blaadje meesturen met alle stempassen en 1 stembureaulid extra uitleg laten geven voor de mensen die dat nodig hebben?

Hankie

Well-known member
Nou voor het eerst op D'66 gestemd, tot het laatste getwijfeld. Ben benieuwd hoever de peilingen er deze x naast zitten.

Bovenaan