Aboutaleb en ook de PvdA zelf wist wel dat deze verkiezing slecht voor ze af zou gaan lopen. Aboutaleb als lijsttrekker of niet. Dat is dan niet het moment om een burgemeester van Rotterdam te offeren. Die hebben ook wel geleerd van Job Cohen. Verder is een burgemeester post wel ietsje anders dan een premierschap.
We hebben al een zeer capabele premier die juist in een politiek lastig klimaat in staat is gebleken wisselende meerderheden te vinden. Als de verkiezingsuitslag dit keer wel in de buurt komt van de peilingen, dan is Rutte de aangewezen persoon om daarmee om te gaan.
Ik ben ervan overtuigd dat de PVDA met Aboutaleb als lijsttrekker een veelvoud aan stemmen had binnengehaald ten opzichte van nu. Veel stemmers op links zijn op zoek naar een leider die zich weet te wapenen tegen het populisme van Wilders. Daarin heeft een ieder zijn eigen afwegingen, waardoor je nu een versplintering ziet aan de linkerkant van het poltieke spectrum. Aboutaleb had ze kunnen binden. Daarnaast moet je de groep die zich zorgen maakt over de zogenoemde Islamisering van de maatschappij niet onderschatten. Ik weet zeker dat veel van deze mensen toch enigszins terughoudend is in het stemmen op Wilders. Een moslim die in begrijpelijke taal stelling neemt tegen radicalisering is wat dat betreft veel toegankelijker. En dan is er nog een grote groep moslims die ook wel ziet dat Denk niet het antwoord is voor ze. Ook zij versplinteren, of stemmen helemaal niet.
Rutte heeft het helemaal niet slecht gedaan. Zeker als je kijkt naar de positie van Nederland binnen de EU. Toch ben ik ervan overtuigd dat de invloed van de premier op het sociaal-economische gebied meevalt. Uiteindelijk zijn het de knappe koppen die alles doorberekenen en de premier + ministers van adviezen voorzien. Een Premier is veel meer een uithangbord. Naar andere landen toe, maar vooral ook naar de eigen bevolking. Ik zie Aboutaleb veel meer iemand die zich weet op te stellen als een leider waar zeer veel mensen vertrouwen in hebben dan Rutte. Kijk naar Rotterdam, een verrekte moeilijke stad om verbindend op te treden als burgemeester, met zoveel diversiteit aan etniciteit, politieke voorkeuren en economisch- en sociaal welbevinden. Aboutaleb is ongekend populair in alle lagen van de Rotterdamse bevolking. Vrijwel iedereen vindt dat het veel beter gaat met de stad, in vergelijking met 10 jaar geleden. Er is niemand die het een fuck boeit welke partij hij van oorsprong vertegenwoordigt. Hij staat boven de partijen.
Diverse lijsttrekkers willen zelfbenoemd 'Premier van alle Nederlanders' zijn. Onze burgemeester h?d dat kunnen zijn.