Tweede Divisie

SC Heerenveen

Well-known member
Rijnsburgse Boys - Quick Boys (1-1)

De derby van Katwijk en omstreken. Ditmaal met supporters van Quick Boys. Tijdens mijn editie van 2023 (?) was dit nog niet het geval. Toen overigens met een 3-3 eindstand.

Na een opkomst vol confetti en vuurwerk en een goed gevulde tribune, leek QB de beste start te hebben. Echter was het van vrij korte duur, aangezien Rijnsburgse Boys het heft duidelijk in handen nam. Na enkele gemiste kansen was het alsnog raak. Aan mijn zijde werd de buitenspelval beheerst omzeild waarna het doel van QB gevonden werd.

Meteen daarop stonden er ineens 3 'supporters' en 1 eenzame supporter op het veld, nabij de hoekvlag tussen de supporters van beide kampen. De keeper van QB wist mij bij de doelnettencontrole voor aanvang van de tweede helft te vertellen dat de eenzame supporter om een Poolse man ging, zonder belangen bij één van beide clubs. Stijn van Zuilichem dirigeerde de spelers wel even richting zijlijn, dit omdat de veiligheid in het geding was. Ook was in het QB uitvak een brandje ontstaan, waardoor dit eerst geblust moest worden.

Het spel golfde op en neer met kansen voor beide doelen. Meteen in de tweede helft een goede kans op 2-0, echter viel vlak daarna de gelijkmaker. Het dolenthousiaste uitvak achter mij ging uit z'n dak, waarna een open strijd zich ontwikkelde in strijd naar de 2-1. Die zou niet vallen. Voor beide doelen waren wel wat kansjes te noteren.

In de 93e minuut nog het meest besproken moment van de wedstrijd. Quick Boys sneed door het strafschopgebied met een aanval, waarna de linksbuiten voorbij de doelman wilde. Hierbij werd hij al dan niet geraakt door de doelman en ging naar de grond. De scheidsrechter was direct gedecideerd: geen strafschop, maar een schwalbe + gele kaart. Het was aan de linkerzijde van het strafschopgebied, voor mij dus niet waarneembaar of er contact was. Na het zien van de herhaling stonden we nog steeds achter dit besluit. De val van de aanvaller werd al ingezet nog voor de doelman de aanvaller geraakt zou kunnen hebben. Een knappe en moedige beslissing van Stijn. Na het eindsignaal kwam driekwart van QB hier nog even wat van zeggen. De nummer 9 van QB zag dat de scheidsrechter het wat druk had en richtte zijn pijlen op mij. Hier was ik niet van gediend, dus hij kreeg hetzelfde taalgebruik terug. Zeker voor een spits die geen bal geraakt had.

Al met al genoten van de strijd, de passie van de (uit)supporters en de samenwerking & gezelligheid met het arbitrale kwartet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan