Toponymie

Mario

Well-known member
Galicië lag (en ligt nog steeds) in Polen en Oekraine. Het is de streek van oa Krakow.
Iberia is Georgië. Tegenwoordig Iveria. Albanië weet ik niet.
De Romeinen noemden de Britse Eilanden Albion, heeft het daarmee van doen?
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 2709

Guest
Polen en Oekraïne is goed, maar Krakow ligt niet in deze historische streek.
Krakow is de historische hoofdstad van Polen, Galicië was een gebied in het Kievse Rijk dat uit elkaar viel door de inval van de Mongolen (het is ook vernoemd naar een stad in de huidige Oekraïne). Galicia ging toen samen met Volhynia een rijk vormen (dat ligt dan weer in Polen, Oekraïne en Wit Rusland). Galicia werd veroverd door Polen en Volhynia door Litouwen (al zouden nog later Polen-Litouwen weer in personele unie komen maar dat geheel terzijde). De grootste moderne stad in het voormalige Galicië is Lviv.

Al zie ik nu dat Oostenrijk Krakow ook eventjes heeft toegevoegd aan een gebied dat ze Galicië noemden, dat wist ik niet. Beetje fout van de Oostenrijkers, maar goed.. weer wat geleerd ;)
 
D

Deleted member 2709

Guest
Polen is in feite een groot deel va

De Romeinen noemden de Britse Eilanden Albion, heeft het daarmee van doen?

Geen idee of er een link is, maar Albion betekent volgens mij wit in het Latijn en dat zou weer slaan op de White Cliffs of Dover wat het eerste is dat de Romeinen zagen.


edit. het moderne land Albanië zou volgens Wiki dan weer afkomen van "alb" wat een Indo-Europese term voor bergen zou zijn (vergelijkbare etymologie met Alpen), dat zou ook het Albanië in de Kaukasus kunnen verklaren want daar zijn ook wel wat bergjes :)
 

Batigoal

Well-known member
Ik vind dat gebied ook wel fascinerend evenals nog veel verder naar het oosten. Ik heb sinds kort een aantal boeken over de grote Khans van vroeger (Genghis Khan, Attila the Hun en Tamerlane) en ook nog eentje apart over de Euraziatische steppe. Dat gebied loopt grofweg van Hongarije langs alle voormalige Sovjet-staten in Azië (Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië enz) helemaal tot aan de grens van Mongolië met China. Echt reuze interessant en dat gebied is zo belangrijk geweest in de geschiedenis. En dat terwijl we tegenwoordig maar weinig over die landen horen.
 

Mario

Well-known member
Mongolië is prachtig, ben er in 2010 geweest. Dat landschap loopt door tot in China (Inner Mongolia)
 

De Wolf

Well-known member
Eentje voor de niet Friezen onder ons (en Erka):

Wat zijn de 11 Friese namen van de Elfsteden?
 

Mario

Well-known member
Ik weet er 9, in willekeurige volgorde: Leeuwarden, Sneek, Stavoren, Franeker, Workum, Bolsward, Harlingen, Dokkum, Hindelopen...
 

erka

Well-known member
Eentje voor de niet Friezen onder ons (en Erka):

Uhh, wat is het verschil tussen een niet-Fries en ondergetekende?

Hoe dan ook:

Ljouwert
Snits
Drylst
Hielpen
Workum
Harns
Frentsjer
Dokkum
Sleat
Starum
Bolsert

Typefouten voorbehouden met die maffe spelling.
 

De Wolf

Well-known member
Het is leuker om de rest even te laten stoeien.

Zitten vier foutjes in.

Hylpen, Warkum Frjentsjer en Boalsert. Maar die vergeef ik.

Hielpen klopt wel in het plaatselijke dialect.
 
Bovenaan